Waarom niet alles schaalbaar hoeft te zijn

Waarom niet alles schaalbaar hoeft te zijn

Scalable. Het moet zowat hét buzzwoord van vorig jaar zijn. Letterlijk betekent het de mate waarin een computersysteem kan worden uitgebreid in termen van capaciteit en verwerkingskracht. Het is duidelijk dat de definitie in de huidige context wat breder is geworden ...

Het computersysteem is vervangen door het idee "an sich". Als het over de capaciteit en de verwerkingskracht gaat, lijkt het wel over de ondernemer zelf te gaan. Schaalbaar staat (bijna) synoniem met de ambitie om jouw product of dienst in het buitenland te willen commercialiseren.

Daarnaast is het een begrip waar menig startup wat argwaan voor heeft. Tijdens een pitch kan het een doorslaggevende factor zijn die je idee maakt of kraakt. Waarom is dit tegenwoordig zo belangrijk? Kan je nog een onderneming starten zonder dat het schaalbaar is

De wondere wereld van startende ondernemers

Ik heb het geluk om al 10 jaar te mogen vertoeven in de wondere wereld van de startende ondernemers. Elk gesprek over "de grote sprong" heeft een zeer hoog '1ste schooldag' gehalte. Voor de meeste is het dan ook een enorme mentale switch: het (valse) gevoel van zekerheid opgeven voor een duik in het onbekende.

Op de vraag "wat ga je doen als zelfstandige?" krijg je de meeste uiteenlopende antwoorden. Dat gaat van de klassieke personal trainer tot een uitzendbureau voor 50+ en zelfs een 'food archeoloog'. Het zijn stuk voor stuk gepassioneerde mensen die er bewust voor kiezen om hun droom waar te maken. Ze willen (eindelijk) hun eigen ding doen en zelf kiezen wanneer, hoe en waar ze werken. Er zijn ook heel wat twijfelaars die heel graag willen maar (nog) niet durven. Voor die mensen is de drempel nog (te) hoog.

Als je "nee" antwoordt op de vraag "is jouw idee schaalbaar?" wordt de perceptie gecreëerd dat het weinig kans heeft op slagen. En waarom niet?

De spectaculaire groei van Showpad en Bubble Post

Uiteraard mag het een doel zijn om jouw online platform in 14 landen van de grond te krijgen. Natuurlijk zijn de verhalen van Pieterjan Bouten van Showpad en Benjamin Rieder van Bubble Post ongelofelijk inspirerend. Op korte tijd zijn ze erin geslaagd om spectaculair te groeien. Respect! Maar anderzijds zijn er ook genoeg ondernemers die dergelijke ambities niet hebben. Evenveel respect!

Onlangs had ik een gesprek met een enthousiast koppel dat vond dat écht lekkere koffie op de meeste events moeilijk te vinden is. Ze bouwden hun bakfiets om tot mobiele koffiebar, en alvorens ze het goed en wel beseften was Beans by Bike geboren. Een logo laten ontwerpen, Facebook-profiel aanmaken en een btw-nummer aanvragen - meer was niet nodig om te starten. Kleinschalig beginnen, combineren met de studies en (voorlopig) nog geen grootste ambities. Mooi verhaal.

Het lijkt alsof je tegenwoordig pas echt 'hot' bent als tech entrepreneur. Dat je pas echt 'in the game' bent, als je minimum 100.000 euro hebt opgehaald via een kapitaalronde. Niets is minder waar.

The next big thing will be a lot of small things

Toen ik vorige week onderweg was naar de nieuwjaarsreceptie van VOKA las ik deze zeer toepasselijke quote: "the next big thing will be a lot of small things". Je next small thing kan zijn dat je idee durft delen met anderen, een btw-nummer in bijberoep aanvraagt of je eerste klant die jouw offerte goedkeurt. Een ambachtelijk Gents ijssalon overnemen of een winkel in bruidskledij opstarten kan dat ook zijn. Op jouw eigen manier kan je ook een klein stuk van de wereld veranderen. Want een probleem van je klant oplossen blijft de beste motivatie om te ondernemen.

 

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.507 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief