Brusselse start-up Cowboy haalt 10 miljoen euro op: “Dit is vrij uitzonderlijk in België”

Brusselse start-up Cowboy haalt 10 miljoen euro op: “Dit is vrij uitzonderlijk in België”

Cowboy, de Brusselse start-up die met zijn productie van strak vormgegeven e-bikes een jong en hip publiek aanspreekt, heeft via een series A-kapitaalronde zomaar even 10 miljoen euro opgehaald. Een stevige financiële injectie die een gevoelige uitbreiding van het team en een internationale uitrol mogelijk moet maken.

Uitzonderlijk hoog bedrag

Sinds de opstart in januari 2017 haalde Cowboy via een eerste kapitaalophaling al eens 2,4 miljoen euro op. De 10 miljoen euro die de Brussels start-up nu bij elkaar wist te rapen, kwam er via een serie A-financieringsronde, geleid door Tiger Global Management, samen met Index Ventures en Hardware Club. In het lijstje van privé-investeerders valt vooral de naam van Oscar Salazar op, serie-ondernemer en één van de founders van Uber.

Tien miljoen ophalen is vrij uitzonderlijk voor een Serie A-kapitaalronde in België

“Tien miljoen ophalen is vrij uitzonderlijk voor een Serie A-kapitaalronde in België”, weet ook Adrien Roose, medeoprichter en CEO van Cowboy. “Met deze investering willen we ons team uitbreiden met 50 nieuwe werknemers, meer inzetten op onderzoek en ontwikkeling, en uitbreiden naar andere Europese steden.” Cowboy denkt daarbij aan Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Snelgroeiende markt

Drie jonge Brusselse ondernemers stonden mee aan het doopvont van Cowboy: Adrien Roose en Karim Slaoui, bekend van de ter ziele gegane maaltijdbezorgdienst Take Eat Easy, en Tanguy Goretti die destijds ridesharing en carpool start-up Djump oprichtte en daar in juni 2015 noodgedwongen mee stopte. 

De markt van elektrische fietsen zit de laatste jaren enorm in de lift. In België is 45% van alle verkochte fietsen elektrisch en de vraag groeit jaarlijks met 30%. Alleen al in Europa worden jaarlijks 21 miljoen e-bikes verkocht.

In april 2018 reed de eerste Cowboy-fiets in België rond en na slechts vier maanden haalde het bedrijf een omzet van 1 miljoen euro. Onlangs rondde het Brusselse bedrijf de kaap van 1.000 verkochte fietsen.

De e-bike valt op door zijn minimalistische, strakke design

Cool design

Het minimalistische, intuïtieve design van de e-bike bleef ook in het buitenland niet onopgemerkt. Op de grootste internationale fietsbeurs te wereld -EuroBike in Duitsland- viel Cowboy vorig jaar in de prijzen voor zijn cool design, licht gewicht en de goede prijs/kwaliteitverhouding.

“We wilden vanaf het begin een fiets aanbieden met een sexy design en performante eigenschappen”, vertelde medeoprichter Adrien Roose recent in een gesprek met Bloovi. “Wanneer je kwaliteit, design en technologie samenvoegt, krijg je iets heel moois. Vergelijk het een beetje met de iPhone van de elektrische fiets.

nieuwsbrief

Vink jouw gewenste nieuwsbrief aan en ontvang de sterkste Bloovi artikels.

Connecteer met 82.271 abonnees