De pivot van Chestnote: “We waren wereldberoemd in Vlaanderen, maar hebben de viraliteit van onze app overschat”

De pivot van Chestnote: “We waren wereldberoemd in Vlaanderen, maar hebben de viraliteit van onze app overschat”

Hoe zou het zijn met Chestnote? We vernemen van medeoprichter en CEO Peter Wellens dat de Belgische messaging app enorm spannende tijden achter de rug heeft. Hij vertelt waarom de start-up gedwongen moest pivoteren, en daardoor ook wel zwarte sneeuw heeft gezien. Hoe Wellens en zijn team daarbij te werk gingen? En welke lessen hij eruit geleerd heeft? In deze episode van Techmag kom je het allemaal te weten.

De B2C-muur

Chestnote zag twee jaar geleden het levenslicht als ‘slow messaging app’: gebruikers konden content creëren en verzenden, waarbij ze zelf konden kiezen wanneer en op welke locatie het bericht gelezen, gezien of beluisterd werd. Het jonge Antwerpse bedrijfje genoot van het momentum. “Maar op een bepaald moment moeten je marketinginspanningen voorbij je eigen netwerk reiken”, vertelt co-founder Peter Wellens. “Plots leek het alsof we op een muur waren gebotst. Ik besefte ineens hoe moeilijk het is om als bedrijf te schalen aan de B2C-zijde.”

Als start-up waren we continu aan het vechten om aandacht. En we vroegen veel van onze gebruikers

“Als start-up waren we continu aan het vechten om aandacht. En we vroegen veel van onze gebruikers: ze moesten Chestnote kennen, interesse tonen, downloaden én betalende content van onze partners verkennen. Op een gegeven moment waren we wereldberoemd in Vlaanderen (lacht). Maar dat was niet genoeg, we hebben de viraliteit van ons product overschat.”

Niet gefaald, enkel verkeerd gegokt

Is dit het onderspit dat elke B2C start-up vroeg of laat delft? Wellens wil vooral optimistisch blijven. “We hebben niet gefaald, we hebben gewoon verkeerd gegokt”, klinkt het. “Ik denk dat het voor ons - en waarschijnlijk ook voor andere ondernemers - een goede les was: we mogen niet te veel focussen op het product, daar zijn we sterk genoeg in. Het is vooral een kwestie van een goede distributie. Dus nee, ik wil zeker niet zeggen dat ondernemen met een consumentenproduct onmogelijk is. Want zo gaan we misschien net innovatieve en sterke ideeën blokkeren.”

Zwarte sneeuw voor een visionair

Hoe moeilijk het precies was voor Peter Wellens en zijn co-founder Tom Le Clef om te kiezen tussen trouw zijn aan het product en je start-up een pivot laten maken? “Op het eerste gezicht is dat niet gemakkelijk, maar de vulgaire waarheid luidt dat je in een zekere zin wel de cashflow moet volgen”, meent Wellens. “Het typeert elke founder om je visie waar te maken op de manier dat jij het zag. Maar de economische realiteit luidt dat je wel voldoende centen op de rekening moet hebben. Anders ben je een vzw.”

Echt moeilijk werd het toen Chestnote ook een aantal ijzersterke medewerkers moest laten gaan. Al kwam het voor niemand onverwacht, want Wellens vindt eerlijke communicatie belangrijk. “Zeker in moeilijke tijden mag je het menselijke kapitaal niet uit het oog verliezen”, vindt hij. “Zowel je medewerkers als je investeerders steken tijd en geld in je bedrijf. Ik ben dan ook altijd voldoende plichtbewust geweest om transparant te blijven. Dat is misschien wel mijn stokpaardje.”

Meer weten over hoe Wellens en zijn team vandaag focus behouden? En welke learnings erachter steken? Bekijk hieronder de volledige aflevering en abonneer je hier op Techmag!

Connecteer met 82.302 abonnees