Jeroen De Wit: “Als scale-up moet je vooral een bedrijfscultuur neerzetten waarin je zélf zou willen werken, want de druk ligt enorm hoog”

Jeroen De Wit: “Als scale-up moet je vooral een bedrijfscultuur neerzetten waarin je zélf zou willen werken, want de druk ligt enorm hoog”

De derde vrijdag van november organiseert UNIZO elk jaar de Dag van de Ondernemer. Geen beter moment voor Vlaams minister-president Geert Bourgeois om een bezoek te brengen aan de Gentse hoofdzetel van Teamleader, een van de meest bloeiende bedrijven die Vlaanderen rijk is. Bloovi had het privilege om als enige mediapartij aanwezig te zijn op het persmoment. Een unieke gelegenheid om Bourgeois en Jeroen De Wit, CEO van Teamleader, samen aan tafel te brengen en de temperatuur te meten van het huidige ondernemersklimaat in België.

Duurzame groei met menselijke cultuur

Teamleader kwam voor het eerst in Bourgeois’ vizier toen hij oprichter & CEO Jeroen De Wit aan het werk zag tijdens het UNIZOMER-event van UNIZO. “Ik bewonder Teamleader om verschillende redenen”, steekt de minister-president van wal. “Eerst en vooral is hun softwareplatform uiterst relevant voor kmo’s, en wist Teamleader heel snel zijn vleugels uit te slaan naar zes landen. Zo’n snelle internationalisering is toch opmerkelijk voor een Vlaams bedrijf.”

Maar wat me vooral fascineert, is de manier waarop dit bedrijf zweert bij duurzame groei. Veel ondernemers zoeken verankering op of nemen vroeg of laat genoegen met een exit. Jeroen blijft inzetten op duurzame groei, en heeft inmiddels 180 medewerkers in diverse landen. Ik vind het met andere woorden vooral een heel wervend verhaal.”

Toen ik met Teamleader begon, wilde ik vooral een bedrijf bouwen waarin ik zelf zou willen werken

Volgens Bourgeois behelst die duurzame manier van groeien ook het menselijke. “Ik zie dat bij Teamleader het resultaat telt, en minder de manier waarop dat behaald wordt. Er is geen sprake van tijdregistratie of controle, vooral de output telt. Je voelt ook vrij snel dat hier een heel sterke community-sfeer hangt, met een goede band tussen werknemer en werkgever, wat ik persoonlijk een van de belangrijkste zaken in het bedrijfsleven vind.”

Hard knokken in scale-up omgeving

Toen Teamleader begon te groeien, besefte ik dat het vooral een kwestie was van een bedrijf uit te bouwen waarin ik zélf zou willen werken”, vertelt CEO Jeroen De Wit. “Iedereen krijgt hier veel vertrouwen en flexibiliteit. Maar dat geef ik met plezier aan iedereen die hier elke dag het beste van zichzelf geeft. Want laten we niet rond de pot draaien: het is hard knokken in een scale-up omgeving. Ik vraag ook veel van mijn mensen. Daar moet dus wat tegenover staan.”

We hebben niet alleen entrepreneurs maar ook intrapreneurs nodig om te kunnen groeien

De Wit geeft aan dat hij graag samenwerkt met intrapreneurs. “Ondernemers moeten er zijn, maar als groeiend bedrijf heb je ook intrapreneurs nodig. Mensen die het heft in handen nemen en graag met jou naar het volgende niveau gaan. Pas op, je moet als CEO zelf ook de nodige stappen ondernemen om dat type talent aan te trekken.”

“Het cliché klopt: je moet die passie en de visie van je bedrijf zo goed mogelijk communiceren. Mensen inspireren en samenbrengen rond eenzelfde strategie, daar draait het allemaal om. Wanneer ik mijn team vertel dat niet kortetermijnwinst maar meerwaardecreatie centraal staat, dan zien ze dat het waar is. Die purpose-driven aanpak is iets wat ik hoog in het vaandel draag. Het gaat hem niet om kortetermijnwinsten, je probeert in de eerste plaats meerwaarde te creëren: voor je klanten, maar ook breder voor de maatschappij.”

Creativiteit en veerkracht bij jongeren stimuleren

Hoewel ondernemerschap in ons land al veel meer wordt toegejuicht, staat het als een paal boven water dat er nog een lange weg te gaan is. “De flexibiliteit en wendbaarheid die Teamleader toepast op de werkvloer, zou ook in het onderwijs aan bod moeten komen”, windt minister-president Bourgeois er geen doekjes om. “Ik pleit daar ook voor in het regeerakkoord. Waarom moeten we Jannetje nauwlettend in de gaten houden als hij twee punten minder scoort op een wiskundetoets dan Pietje?”

“We lijken nog steeds te geloven dat het diploma ons einddoel is, maar pas dan begint het. Levenslang leren is een must geworden want de wereld zal snel veranderen, een pak sneller dan vroeger. Net daarom moeten we creativiteit en vooral veerkracht nog meer stimuleren bij jongeren.”

Ook na de schoolbanken dient de mentaliteit van wendbaarheid en leergierigheid een verlengstuk te krijgen. “De arbeidswetgeving mag best wat soepeler”, zegt een nuchtere Bourgeois. “Vandaag de dag willen we niet meer vastzitten in de vijfdagenwerkweek. Misschien willen we op woensdag niet naar kantoor, en halen we dat graag in tijdens het weekend.”

Vandaag is het niet zo moeilijk meer om een bedrijf te starten, een bedrijf laten groeien is een ander verhaal

Vandaag zijn er tal van initiatieven die al beantwoorden aan de nieuwe manier van werken. Ook ondernemerschap wordt volgens De Wit al veel meer gestimuleerd. “Er is sinds de afgelopen vijf à zes jaar zeker sprake van een positieve evolutie”, benadrukt hij. “De talrijke opstart- en steunmaatregelen van vandaag waren er vroeger niet. Als student-ondernemer, toen nog volledig bezig met het bouwen van websites, moest ik het zelf allemaal uitzoeken. Er was toen weinig ondersteuning vanuit de overheid.”

“Zo herinner ik me nog levendig hoe moeilijk het was om mijn vennootschap in orde te brengen. Ik geloof wel dat er nog ruimte is om ondernemers te steunen doorheen hun traject. Een bedrijf starten is tegenwoordig niet zo moeilijk meer, een bedrijf laten groeien des te meer”, aldus de CEO van Teamleader.

Internationale mindset

Ook vindt De Wit dat Belgische ondernemers weg moeten van hun lokale manier van denken. “Het gaat totaal niet om Gent als scale-up stad of om Hasselt als start-up hub”, zegt hij onomwonden. “Dit is Vlaanderen, en dat gewest is op Europese schaal nog steeds best klein. Laten we dan ook bestaande initiatieven bundelen en centraliseren. Want zo kunnen we de drempel verlagen om door te groeien in Europa. Dat ligt overigens niet alleen aan ons, hoor. Vandaag heerst er in verschillende landen een soort van protectionisme. Als Vlaams bedrijf ben je vaak de vreemde eend in de bijt die zomaar eventjes zijn product of dienst komt promoten.”

“Nochtans hoeven we zeker niet onder te doen voor andere landen”, valt Bourgeois hem bij. “De enige grondstof die ons land rijk is, zit anderhalve tot twee meter boven de grond (wijst naar zijn bovenkamer; nvdr).”

“En tuurlijk laten we op vlak van onderwijs en meertaligheid soms steken vallen. Maar we hebben nog steeds een mooie positie ten opzichte van andere landen. Wist je trouwens dat we tot de Europese innovatieleiders behoren? België investeert in onderwijs, onderzoek en ontwikkeling en export. We bieden goede producten aan en zijn competitief. Alleen mag de media mijns inziens soms wat meer waardering schenken aan al wie duurzaam onderneemt en zo welvaart creëert”, zet de Vlaamse minister-president nog snel even de puntjes op de i. En weg was hij.

(Foto’s: Hilde Lenaerts)

nieuwsbrief

Vink jouw gewenste nieuwsbrief aan en ontvang de sterkste Bloovi artikels.

Connecteer met 82.231 abonnees