Als er iemand is die momenteel fors investeert in technologie ondernemers, dan is het wel Jurgen Ingels. Niet alleen steekt hij met Smartfin Capital fintech ondernemers een groot hart onder de riem - ook verscheen hij recent in het tv-programma ‘De Leeuwenkuil’. Bij die laatste was hij een van de vijf ondernemer-juryleden die on the spot moesten beslissen of ze in de pitchende bedrijfjes zouden investeren. We vroegen Ingels waarom hij precies investeerde in de West-Vlaamse start-up Triggo en wat het tv-programma hem heeft bijgeleerd over het Belgische start-up landschap?

Een pitch van enkele minuten zou bepalen of Triggo, en alle andere deelnemende bedrijven aan het Vier-programma ‘De Leeuwenkuil’, de ondernemers-juryleden kon overtuigen om te investeren in hun start-up. “Twee van de vier jongens zijn nog aan het studeren, en toch zit dat ondernemerschap gebakken in hun mentaliteit”, vertelt Jurgen Ingels. “Wat me opviel, was dat ze alle vier enorm open stonden voor tips en sturing. Als investeerder weet ik dat het moeilijk schakelen is als de tegenpartij zich beperkt tot zijn eigen visie, maar de mannen achter Buitenbeentjes kwamen over als een spons die al het advies in zich absorbeert.”

Als je niet kunt pitchen en dus je bedrijf niet weet te verkopen, hoe ga je dan ooit je product kunnen verkopen aan klanten?

Voor wie niet helemaal mee is: Buitenbeentjes is een wandelspel van Triggo, dat voor meer quality time tussen ouders en kinderen moet zorgen. “Onderzoek toonde aan dat dit probleem echt wel leeft bij heel wat jonge ouders”, vertelt Ruben Ryckebusch, medeoprichter van Triggo. “Zij willen graag ontspannende wandelingen maken met het gezin, maar hun kinderen kijken meestal enkel uit naar de speeltuin achteraf. Tijdens de pitch hebben we het spel ook getoond aan de jury, wat het een pak tastbaarder maakte.”

De kunst van een geslaagde pitch

“Tijdens de pitch werd het potentieel van dit product meteen duidelijk”, zegt Ingels. “Op zich is er geen enkele link met technologie, maar die kan er komen wanneer het product verder wordt uitgebreid. De manier waarop ze de pitch brachten heeft me ook geënthousiasmeerd. Eerlijk gezegd heb ik heel wat start-ups gezien die er staan als een zak aardappelen. En als je niet in staat bent je bedrijf te verkopen aan je netwerk, hoe ga je dan in hemelsnaam ooit je product verkopen aan klanten?”

Tijdens de pitch van Buitenbeentjes

Wanneer ik Ingels vraag naar concrete tips voor een goede pitch, hoeft hij dan ook niet lang na te denken. “Je hebt heus geen inleiding van 2 minuten nodig, want zo verlies je snel de aandacht van je publiek”, zegt hij. “Ten tweede moet je echt de kneepjes van storytelling kennen, zodat jouw potentiële investeerders aan je lippen hangen. En tot slot: vergeet geen cijfers te noemen, die krikken de geloofwaardigheid van je verhaal op.”

Ondernemen kan je leren

De drijfveer voor de mannen van Triggo om deel te nemen was duidelijk: feedback krijgen over de levensvatbaarheid van hun product én sneller groeien. Ingels hoopt dan weer ondernemerschap meer op de kaart te zetten. “In het algemeen is het aantal ondernemersinitiatieven aan de lage kant”, zucht hij. “Daardoor is het beeld van ondernemerschap in ons land ook zo zwart-wit: of je hebt geluk gehad, of je zal wel gefoefeld hebben. Maar onze samenleving moet dringend inzien dat meer ondernemerschap ook voor meer werkgelegenheid zorgt.

Het beeld van ondernemerschap in ons land is enorm zwart-wit. Ofwel heb je geluk gehad, ofwel heb je gefoefeld

Ik hoop dat ook de schrik om te mislukken als een positieve zaak wordt bekeken: zo leer je als ondernemer. Want daar draait het allemaal om: bijleren en ervaring opdoen. In die zin geloof ik ook dat je ondernemen kunt leren - zolang er aan de basis een sterk idee ligt. Vergelijk het met de bereiding van een geslaagde soep: dat kun je perfect leren, maar je hebt wel de juiste ingrediënten nodig. Anderzijds zorgt ervaring voor tijdreductie, wat extreem belangrijk is. Zeker in de digitale wereld van vandaag: vroeger concurreerde je met bedrijven achter de kerktoren, nu zitten je concurrenten overal ter wereld. Je moet dus wel snel leren en kunnen schakelen om de eerste te zijn. En vergeet niet: die snelheid in ervaring en groei zorgt ervoor dat we ook meer scale-ups krijgen. Een zeer goede zaak.”

Verschillende dingen tegelijk doen

“We hebben misschien wel een investering opgehaald, maar beseffen dat we inderdaad nog veel moeten leren”, laat Arno Demeulenaere van Triggo weten. “Als ondernemer leer je tenslotte dagelijks bij. Voor ons gaat het dan over het aantonen van metrics, timemanagement en het belang van het netwerk. Zeker bij die laatste kan Jurgen ons ondersteunen.”

Onze samenleving moet dringend inzien dat meer ondernemerschap ook voor meer werkgelegenheid zorgt

“Zelf heb ik het meeste geleerd door verschillende dingen tegelijk te doen”, laat Ingels weten. “Dat lijkt op het eerste zicht in te gaan tegen het credo van focus, maar je hoeft heus niet serieel te ondernemen. Door parallel te ondernemen - bijvoorbeeld door zowel in je eigen bedrijf te werken en tegelijk te zetelen in een raad van bestuur of management team - kan je expertise exponentieel groeien. Toen ik in mijn studententijd praeses was, leerde ik hoe ik moest omgaan met een budget, ego’s en problemen. Stuk voor stuk op kleine schaal, maar zo heb ik die waardevolle ervaring snel opgebouwd, die ik vandaag dan weer kan doorgeven. Het stemt me ook enorm goed gezind dat er een tweede seizoen van De Leeuwenkuil komt. Elk seizoen zal volgens mij een verbetering zijn in kwaliteit van de start-ups.”

Minder theorie, meer praktijk

Om sneller én meer te kunnen bijleren, gelooft Jurgen Ingels dat vooral het onderwijs heel wat meer moet inzetten op praktijk - en minder theorie. “In de wereld van morgen is kennis eigenlijk irrelevant. Wie vandaag informatie wil over een bepaald onderwerp, kan dat gewoon op het internet terugvinden. Het zijn dan ook de ondernemersvaardigheden en de praktijk waarmee we het verschil kunnen maken. CFO’s hebben als student geleerd hoe ze de cashflow moeten berekenen. Maar bijna niemand weet hoe ze hun cashflow moeten opvolgen en beheren. Op dat vlak kan ons land een voorbeeld nemen aan Scandinavië of het Verenigd Koninkrijk. Die onderwijssystemen richten zich ook meer op storytelling en presenteren.”

Als het aan mij lag, werd ik staatssecretaris voor ondernemerschap

“In mijn studententijd moest ik eenmaal per jaar een voordracht vertellen - kan je dat geloven? Als we willen dat de pitch vaardigheden van onze ondernemers verbeteren, dan moeten we dringend het lessenpakket onder handen nemen.”

“De helft van ons team is al afgestudeerd in de richting Industrieel Productontwerp, en ik moet eerlijk toegeven dat het presenteren van een verhaal enorm werd gestimuleerd”, stelt Demeulenaere. “Maar van vrienden hoor ik wel dat daar een enorme opportuniteit ligt in de meer theoretische studierichtingen.”

“Mocht ik in de regering zeggenschap hebben, dan zou ik staatssecretaris voor ondernemerschap worden”, aldus Jurgen Ingels. “Nu werken politieke partijen elkaar tegen, terwijl er amper wordt gekeken naar de belangen van het ecosysteem. Laten we daar eens werk van maken.”