Vijf op een rij: een blik in het leven van Jo Caudron

Vijf op een rij: een blik in het leven van Jo Caudron

Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door start-up ondernemers aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze nieuwe wekelijkse rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: internetpionier, mediaspecialist én serie-ondernemer Jo Caudron.

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

“Ik heb inderdaad heel weinig tijd en daar moeten mijn hobby's helaas bij inboeten. Vroeger las ik bijvoorbeeld vrij veel, maar dat is intussen fel geminderd.”

“Ik ben ook een absolute muziekfan en de beste manier om te ontspannen is Spotify in de wagen, loeihard, onderweg naar een meeting of op de terugweg naar huis.”

Ik woon in de Vlaamse Ardennen waar de mooie omgeving sowieso al een ontspannend effect heeft en uitnodigt om te gaan wandelen.”

“Als laatste hou ik er van om ’s avonds met het gezin - als de timing het toelaat - een aflevering van een leuke Netflix-serie weg te happen.”

Waaraan geef je graag geld uit?

“Ik ben niet echt wat je noemt een big spender, maar kan er wel van genieten om eens lekker te gaan eten en dan niet te moeten kijken naar enkele euro’s meer of minder. Maar ik heb dus geen dure hobby's en verzamel geen exotische dingen die mij een fortuin kosten.”

Waar ik de laatste jaren systematisch (te) veel geld aan uitgeef, zijn Apple gadgets. Meestal kan ik enkele dagen of weken aan de verleiding weerstaan maar finaal ga ik altijd door de knieën

Waar ik de laatste jaren systematisch (te) veel geld aan uitgeef, zijn Apple gadgets: de kans dat ik niet op de laatste versie van iPhone, iPad of Macbook zit, is vrij klein. Meestal kan ik enkele dagen of weken aan de verleiding weerstaan maar finaal ga ik toch altijd door de knieën.”

“Daarnaast heb ik een relatief dure wagen -een Tesla- maar als je de totale kost neemt, valt die investering dankzij het lager gebruik en interessante fiscale voordelen uiteindelijk nog wel mee.”

Welk recent boek kan je iedereen aanraden?

“Ik luister vooral naar boeken op Audible in de wagen, omdat ik zoals gezegd geen tijd meer heb om echt te lezen. Zo heb ik enorm genoten van Sapiens en Homo Deus, beiden van Harari, en luister ik momenteel naar The Wizard and the Prophet van Charles C. Mann. Daarna staat Factfulness van Hans Rosling op het programma.”

Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

“Hier wil ik schaamteloos reclame maken voor mijn eigen meest recente start-up, Speakersbase, een platform om sprekers en eventorganisatoren dichter bij elkaar te brengen. Ik geloof dat we hiermee echt iets waardevols aan het bouwen zijn en kijk enorm uit naar wat we op stapel aan het zetten zijn voor de komende maanden en jaren.”

Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

“Tja, als je 25 jaar in het vak zit, zijn dat er heel wat. Ik ben nog altijd trots op The Reference dat ik in 1993 heb opgericht en 25 jaar later nog altijd één van de toonaangevende digitale bureaus is. Ook Social Seeder dat ik samen met Dado Van Peteghem begonnen ben, vind ik nog altijd een sterk verhaal, alhoewel ik ook daar intussen uitgestapt ben.”

Wat ik minstens even straf vind, is dat mijn boeken -Media Morgen en Digital Transformation- echt visionair bleken te zijn. Dat we jaren op voorhand al in staat waren om te voorspellen waar het met de media naartoe zou gaan en hoe digitale disruptie zou inhakken op klassieke bedrijven.”

Maar het meest ben ik toch trots op wat we momenteel realiseren met Duval Union Consulting. Met onze kantoren in België, Dubai en Nederland doen we echt wreed cool advieswerk rond digitale transformatie voor grote internationale bedrijven. Meer dan ooit heb ik het gevoel dat we echt impact maken en dat we bedrijven fundamenteel helpen.”

Connecteer met 82.740 abonnees