Deze Belgische start-up verovert Brussel met elektrische deelfietsen: “We konden niet langer wachten op de overheid”

Deze Belgische start-up verovert Brussel met elektrische deelfietsen: “We konden niet langer wachten op de overheid”

“Natuurlijk willen we graag groeien, maar het moet vooral plezant blijven.” Dat Pierre de Schaetzen, founder van Billy Bike, geen doorsnee ondernemer is, staat buiten kijf. Opvallend: de Brusselaar waagde zich aan een dubbele uitdaging, door een B2C hardware start-up op te richten. Hoe hij met Billy Bike, een platform voor elektrische deelfietsen, de mobiliteit wil veranderen? Je komt het te weten in de nieuwste Techmag-aflevering.

Starten zonder kapitaal of productkennis

Voor Billy Bike leidde de Schaetzen zijn eigen agentschap. Maar toen hij na ettelijke verkeersfrustraties in het Brusselse samen met Guillaume Verhaeghe een fietsenstart-up opstartte, maakte hij een grote sprong in het onbekende. “We hadden geen geld en geen productkennis”, kan hij achteraf om lachen. “Gelukkig had Guillaume wel marktkennis, want hij had voordien al Djump - een soort voorloper van Uber - opgericht. Hij zag dat een deelsysteem van fietsen echt veel potentieel had. Meer dan Uber trouwens: die zijn nog steeds niet rendabel en verliezen veel geld aan de loonkosten van chauffeurs.”

Door die eerdere ondernemerservaring Guillaume Verhaeghe was het ook niet moeilijk om de juiste opportuniteiten te grijpen en om de meest geschikte investeerders aan te spreken. Maar Billy Bike is niet het enige deelsysteem, zeker niet in Brussel. “Ik deins niet terug voor concurrentie”, zegt de Schaetzen gedecideerd. “Als meer mensen hun auto inruilen voor een deelsysteem, dan zijn we al deels in ons opzet geslaagd.

Gecontroleerd groeien met feedback

Een initieel gebrek aan product- of kapitaalkennis heeft Billy Bike gedwongen om haar activiteiten stapsgewijs aan te pakken. “We focussen ons echt op gecontroleerde groei”, knikt de Schaetzen. “Maandenlang hebben we gepraat met mensen uit de sector. We hebben verschillende fietsleveranciers bezocht, en uiteindelijk één expert overtuigd om voor ons een testmodel te bouwen. Die mochten we lenen, en lieten we testen door verschillende testpersonen. Je moet weten dat ieder individu een ander fietsniveau en bepaalde voorkeuren heeft, en wij moesten één model bouwen dat aan verschillende eisen en behoeften voldeed.”

Snelle iteraties hebben ervoor gezorgd dat Billy Bike misschien niet heel snel, maar wel meteen het juiste product hadden dat perfect aansluit op de noden van de markt. “Uiteindelijk hebben we 500 gebruikers uitgenodigd en dagelijks gesprekken gevoerd over customer support en pricing, waarna de fiets werd gefinetuned”, vult de ondernemer aan. “We hadden zelfs een aparte Facebook-groep opgezet om regelmatig met hen af te stemmen. Wat ik écht heb geleerd: zo’n werkwijze kan waardevoller zijn dan volop inzetten op marketing.”

Benieuwd naar meer? Mis geen enkele episode meer door je hier te abonneren op Techmag!

Connecteer met 81.844 abonnees