Als in België ‘Virtual Reality’ zegt, denk je bijna automatisch aan yondr. Het Oost-Vlaamse bedrijf, opgericht door Dave Roox, Matthias Van Dosselaer en Pieter Van Leugenhagen is een immersive media agency dat solution-driven 360° video en virtual reality ervaringen creëert. Hoewel VR nog niet is doorgebroken, timmert Pieter Van Leugenhagen met zijn team volop aan de weg naar succes. In deze Techmag episode vertelt hij hoe hij VR als medium toegankelijk wil maken voor de hele wereld, en welke tactieken en uitdagingen daarmee gepaard gaan.

De pijn van de pionier

Yondr, de start-up die sinds 2014 timmert aan de weg naar VR-succes, kende al pril succes. Toch ondervindt het immersive media agency nog regelmatig de pijn van pionier zijn. “Ik herinner me hoe we ons agentschap nog maar net hadden opgericht, en de grote namen al snel aan onze deur kwamen aankloppen”, blikt Van Leugenhagen terug. “Op dat moment moesten we personeel in dienst nemen, en zagen we yondr echt snel groeien.”

“Maar plots zakte de markt in een enorme dip. De media berichtte dat de VR-cyclus op sterven lag, Nokia - die als een van de eersten de VR-markt had betreed - hield VR voor bekeken en onze telefoon stopte met rinkelen. We hadden flink wat geïnvesteerd in marketing, maar het mocht op dat moment niet baten. Dat was niet simpel, want we moesten werknemers die amper 5 weken in dienst waren al terug laten gaan.

Het jonge yondr voelde zich gedwongen om zichzelf opnieuw uit te vinden. De online academy VRTL zag onlangs het levenslicht, waarover Van Leugenhagen uitvoerig vertelt in Techmag. “Daarmee hopen we de immature VR-markt te doorbreken en adoptie bij het grote publiek te verkrijgen”, zegt hij onder andere. “Het is niet gemakkelijk, maar we zetten door omdat we erin geloven. Anderzijds is het wel vermoeiend, want we lopen dikwijls tegen muren die we als kleine speler moeilijk kunnen doorbreken. Gelukkig hebben we van meet af aan internationaal gemikt, en bouwden we een relevant netwerk op.”

Is de doorbraak van VR in zicht?

De reden dat Virtual Reality zo traag opkomt bij het grote publiek, is de hoge kost en het complexe gedoe om met VR aan de slag te gaan. Dat verhoogt de drempel. Maar Van Leugenhagen is optimistisch: “Dit jaar is zeer interessant op niveau van VR. Vaak zijn VR-brillen uitgerust met een lange draad die je moet connecteren met een smartphone of een krachtige computer. Maar binnenkort brengt Oculus VR een nieuwe VR-bril op de markt die je zonder draad of smartphone kan bedienen. Ze kost 400 dollar, wat toch al redelijker is. Daarnaast zijn wij met VRTL een belangrijk pijnpunt aan het wegwerken: het gebrek aan educatieve content. Die doorbraak komt er dus nog wel!

Meer weten over VR, en hoe yondr als pionier probeert door te breken? Je achterhaalt het hierboven in een nieuwe Techmag aflevering. Mis geen enkele episode meer door je hier te abonneren op Techmag!