In de marge: Brusselse krekelreep nu ook verkrijgbaar in Nederland

In de marge: Brusselse krekelreep nu ook verkrijgbaar in Nederland

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

AI moet Belgische hockeyvrouwen aan Europese titel helpen

Consultant PwC, al twee jaar sponsor van de Belgische Hockeybond, maakt gebruik van artificiële intelligentie om de Belgische nationale vrouwenploeg tijdens het Europees Kampioenschap, dat vandaag van start gaat in Antwerpen, beter te doen presteren. In de aanloop naar het EK, ontwikkelde het Data & Analytics team van PwC een uniek algoritme dat toelaat de grote hoeveelheden data die uit de trainingen en wedstrijden worden gehaald heel grondig te meten en analyseren.

Deze nieuwe data-analyse van de hockeyspeelsters gaat veel dieper dan de gedetailleerde wedstrijdstatistieken waarmee men in de sportwereld al langer vertrouwd is. Het helpt de prestaties van de Red Panthers op het veld op twee manieren te maximaliseren. Zo bepaalt de uitgebreide data-analyse van PwC voor elke individuele speelster wat het beste moment in de wedstrijd is om in te vallen of gewisseld te worden. Daarnaast kan met een aantal parameters ook de fysieke sterkte van het team geoptimaliseerd worden. Afwachten of dit effectief ook resulteert in een Europese titel voor onze Red Panthers.

Brusselse krekelreep nu ook verkrijgbaar in Nederland

Kriket, de Brussels start-up van Michiel en zus Anneleen Van Meervenne die sinds mei 2017 snackrepen op basis van (gemalen) krekels aanbiedt, maakte deze week bekend dat hun assortiment, bestaande uit 3 verschillende smaken, nu ook in Nederland verkrijgbaar is. Onze noorderburen kunnen het product vinden in de 83 winkels van Ekoplaza, de grootste Nederlandse keten van biologische supermarkten.

Eerder deze maand raakte bekend dat de Kriket-repen ook in alle 49 Belgische vestigingen van AS Adventure te koop worden aangeboden. Daarnaast ligt Kriket in de rekken van een 120-tal winkels van Carrefour en alle AVEVE-filialen en kan je Kriket ook kopen bij BioPlanet.

Tesla ontploft op Russische snelweg

Afgelopen zaterdag ontplofte er een Tesla op een snelweg in Moskou. Vlak daarvoor was het voertuig gecrasht. De bestuurder, genaamd Alexi Tretyakov, zag een stilstaande takelwagen niet en reed op hem in. De Tesla, die toen in drive assistance mode stond, waarschuwde de chauffeur niet voor het obstakel.

Op het moment van het ongeval was Tretyakov onderweg met zijn twee kinderen. Ze konden gelukkig net voor de explosie uit de auto ontsnappen en kwamen er met de schrik en enkele blauwe plekken vanaf, Tretyakov zelf brak wel een van zijn benen. De spectaculaire beelden van de ontploffing kan je hieronder bekijken:

Digitale pesterij troef op Belgische werkvloer

Bijna een op de tien Belgische werknemers geeft aan slachtoffer te zijn van digitale pesterijen op het werk. Dat schetst een studie van de KU Leuven en IDEWE, de externe dienst voor bescherming en preventie op het werk. Ze ondervraagden 1.001 Belgische werknemers. Negen procent daarvan bleek minstens twee keer per week het slachtoffer te zijn van online pesterijen.

Wat de meest voorkomende vormen zijn? Het bewust negeren van e-mails, berichten of telefoontjes, documenten die niet gedeeld worden of werk dat online openlijke bekritiseerd wordt. Ook intimiderende of beledigende berichtjes ontvangen via digitale communicatiekanalen, of via dezelfde kanalen roddelen over collega’s, komt vaak voor. Soms gaat het ook verder dan de kantoormuren: dan worden er persoonlijke info of foto’s gedeeld, doet iemand zich online voor als de gepeste in kwestie of wordt de gepeste zelfs gehackt. Werkdruk en jobonzekerheid blijken de belangrijkste oorzaken om dergelijk pestgedrag te vertonen.

Zailab plant expansie naar Europa

De flamboyante Antwerpse CEO Nour Addine Ayyoub, bekend van de VTM-reeks ‘Succesrijk’, wil met zijn onderneming Zailab nu ook de Europese markten veroveren. Het bedrijf ontwikkelt software voor callcenters. “In de huidige samenleving moet je ook inspelen op nieuwe trends zoals het werken van thuis uit. Ons platform maakt dat mogelijk en bovendien kan een team leader al de activiteiten van zijn agenten overzien van op afstand”, vertelt Ayyoub.

Na een succesvolle start in de VS en Zuid-Afrika, plant het bedrijf nu ook Europa te veroveren vanuit Antwerpen. “Het is voor ons vanzelfsprekend dat we dan eerst naar België kijken, we kennen de mensen hier het best en bovendien is België hét kmo-land bij uitstek. Het communicatieplatform dat Zailab ontwikkelt, is ideaal voor die kleine tot middelgrote bedrijven.”

Zailab plant vanaf 1 oktober 2019 operationeel te zijn in de Benelux, Frankrijk en Duitsland. De rest van Europa volgt dan in 2020.

Connecteer met 81.945 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief