In de marge: deze zomer kan je je in Brussel gratis verplaatsen met een elektrische deelfiets

In de marge: deze zomer kan je je in Brussel gratis verplaatsen met een elektrische deelfiets

Pierre de Schaetzen, co-founder van Billy Bike

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Leuvens start-up Artiq haalt 1 miljoen euro op voor software die longziektes opspoort

ArtiQ, een spin-off van de KU Leuven die artsen helpt om luchtwegaandoeningen op te sporen, te behandelen en op te volgen, heeft in een eerste investeringsronde 1 miljoen euro opgehaald. Het geld zal gebruikt worden om ArtiQ|PFT te lanceren, een softwareplatform dat de longfunctie van patiënten snel en betrouwbaar evalueert.

“ArtiQ|PFT gebruikt artificiële intelligentie om longfunctietesten te lezen. Zo kunnen longziektes beter opgespoord worden. Nu gebeurt dat meestal manueel door specialisten”, zegt Marko Topalovic, CEO van ArtiQ. “De software analyseert binnen één seconde de resultaten van longtesten en geeft op basis hiervan een objectieve en betrouwbare interpretatie die accurater is dan een menselijke analyse.”

Oprichters Marko Topalovic & Dr. Wim Janssens

De software is ontwikkeld voor en deels door artsen van het UZ Leuven. ArtiQ|PFT is klinisch gevalideerd en ondersteunt de Leuvense artsen al meer dan een jaar bij de diagnose en behandeling van longaandoeningen. Nu de software op de markt komt, zullen meer ziekenhuizen, artsen en patiënten baat hebben bij deze technologie. ArtiQ|PFT herkent momenteel negen vaak voorkomende longaandoeningen, zoals chronische obstructieve longziekte (COPD), astma en interstitiële longziekten.

Tegen het einde van het jaar wilt ArtiQ de technologie implementeren in andere Belgische ziekenhuizen. Ook op internationaal niveau zijn er veel doorgroeimogelijkheden

Tegen het einde van het jaar wilt ArtiQ de technologie implementeren in andere Belgische ziekenhuizen. Ook op internationaal niveau zijn er veel doorgroeimogelijkheden. ArtiQ onderzoekt ook of zijn technologie gebruikt kan worden voor andere diagnoses en om persoonlijke behandelingen voor te schrijven.

Billy Bike laat Brusselaars gratis kennismaken met e-bikes

In een poging om “zoveel mogelijk gebruikers aan te moedigen om ook eens een e-bike te proberen” gaat de Brusselse start-up Billy Bike de hele zomer lang zijn 150 elektrische deelfietsen op zondag gratis aanbieden. Ritten van minder dan twintig minuten worden op het einde van de dag automatisch terugbetaald.

Billy Bike was begin dit jaar de eerste aanbieder van elektrische deelfietsen die in onze hoofdstad neerstreek, maar heeft het rijk niet langer voor zich alleen. Zo is er onder meer concurrentie van Uber dat 500 e-bikes onder de naam Jump in Brussel ter beschikking stelt. En vanaf deze zomer zullen 1.800 van de in totaal 5.000 Villo-fietsen worden vervangen door elektrische exemplaren ('e-Villo' gedoopt).


Intussen raakte bekend dat Billy Bike dit najaar ook naar Gent komt. Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw gaf twee organisaties, Donkey Republic en Billy Bike, een vergunning om elk 750 deelfietsen ter beschikking te stellen. Eerstgenoemde schiet deze zomer al uit de startblokken, op Billy Bike is het voor de Gentenaars wachten tot dit najaar.

Belgische werkgevers staan open voor loopbaanonderbreking

In ons land bestaan tal van systemen om als werknemer je loopbaan tijdelijk, al dan niet gedeeltelijk, even on hold te zetten. Uit een survey van Partena Professional blijkt dat werkgevers erkennen dat een dergelijke onderbreking zowel voor werknemer als werkgever positief kan zijn. Zo is 60% van de werkgevers ervan overtuigd dat een onderbreking van een carrière de work-life balance van werknemers bevordert. Bij grotere bedrijven ligt dat aandeel zelfs op 97%. Daarnaast ziet ongeveer 62% van de werkgevers in dat flexibel omspringen met loopbaanonderbreking hun imago als werkgever ten goede komt. Ook hier zijn het vooral de grote bedrijven (97%) die hiermee akkoord gaan.

Toch lijkt de afwezigheidsperiode en het hervatten van het normale werkregime bij terugkeer voor de werknemer en zijn of haar collega’s niet altijd even vlot te verlopen. Zo vindt slechts een kleine 8% van de werkgevers dat werknemers na een loopbaanonderbreking met meer energie terugkomen of zich loyaler opstellen.

Tijdens de onderbreking wordt de afwezige bovendien niet altijd vervangen. Zo’n 41% van de werkgevers geeft aan nooit vervanging te zoeken voor een werknemer die ervoor kiest om zijn loopbaan even op pauze te zetten. Dat tegenover slechts 18% van de werkgevers die altijd zoekt naar vervanging. Een ruime meerderheid (60%) van de werkgevers erkent echter wel dat dat voor de nodige stress voor het achterblijvende team zorgt.

Apple wil deel van productie weghalen uit China

Op dit moment is ruim 90 procent van alle Apple-producten 'made in China', maar daar zou in de toekomst eens snel verandering in kunnen komen. De Amerikaanse electronicareus denkt er immers ernstig aan om 15 tot 30 procent van zijn productiecapaciteit uit China weg te halen en te verhuizen naar andere locaties. Een beslissing die mee in de hand wordt gewerkt door de heersende handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten.

Als nieuwe productielanden denkt Apple aan Mexico, Indonesië en Maleisië, India en Vietnam. Die laatste twee zouden de grootste kanshebbers zijn om een deel van de iPhone-productie over te nemen, maar uiteraard zal veel afhangen van de fiscale voordelen die de respectieve overheden aan Apple kunnen garanderen.

Wie werkt omdat het moet, is dubbel zo vaak afwezig

Hoe hoger de autonome motivatie van een werknemer, hoe minder hij of zij afwezig is (zowel aantal meldingen als aantal dagen). Dat blijkt uit een studie van Securex. Werknemers die daarentegen enkel werken omdat het moet, zijn dubbel zo lang afwezig dan hun collega’s. Liefst 1 op 5 (22%) van wie enkel werkt omdat het moet, is minstens 21 dagen afwezig door ziekte of privé-ongeval in vergelijking met 10% bij hun autonoom gemotiveerde collega’s. Het verhogen van de autonome motivatie verlaagt dus aanzienlijk het risico op langdurige afwezigheden. Bovendien is ook hun herstelbehoefte lager (40% vs. 60%).

Werknemers die werken omdat het moet, melden zich bovendien bijna dubbel zo vaak ziek zonder dat ze echt ziek zijn (17% vs. 10%). Slechts 7% van de autonoom gemotiveerden loopt risico op een burn-out. Bij werknemers die enkel werken omdat het moet bijna de helft (49%): dat is liefst zeven keer meer. Werknemers die werken omdat het moet, hebben meer last van spanningsklachten en stress.

Bovendien zijn medewerkers die werken omdat ze dat zelf willen veel minder snel van plan om de organisatie te verlaten (8% vs. 16%). Uit de resultaten blijkt ook dat die werknemers bereid zijn gemiddeld 4 jaar langer te werken (tot 60 jaar) dan wie werkt omdat het moet (tot 56 jaar).

Autonome motivatie heeft een ongelooflijk grote impact op het individu en de organisatiecultuur

“Autonome motivatie heeft een ongelooflijk grote impact op het individu en de organisatiecultuur”, weet Hermina Van Coillie, HR Research Expert bij Securex. “En niet alleen op vlak van ziektemeldingen en burn-out, want autonome motivatie verbetert naast het algemeen welzijn en de fysieke en psychologische gezondheid van de werknemer ook bijvoorbeeld de creativiteit, betrokkenheid op de werkplek en de economische gezondheid van de organisatie.

Connecteer met 81.743 abonnees