In de marge: Uber neemt grote concurrent uit het Midden-Oosten over

In de marge: Uber neemt grote concurrent uit het Midden-Oosten over

Careem-founders Magnus Olsson, Mudassir Sheikha & Abdulla Elyas

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Intracto verkozen tot nationale Trends Gazelle in categorie middelgrote ondernemingen

Het Kempense Intracto is woensdagavond uitgeroepen tot eindwinnaar van de nationale Trends Gazellen in de categorie ‘middelgrote ondernemingen’. Een mooie erkenning voor het bedrijf dat CEO Pieter Janssens 13 jaar geleden opstartte, in de periode dat hij nog student-ondernemer was.

Het allround digital agency haalde de voorbije jaren meermaals het nieuws, door de steile opmars en de vele acquisities. Dat zorgde er onder meer voor dat het personeelsbestand in amper vijf jaar tijd uitbreidde van 30 naar 300 mensen, verspreid over kantoren (het bedrijf zelf noemt het ‘campussen’) in Antwerpen, Herentals, Mechelen en het Nederlandse 's-Hertogenbosch. De voorbije jaren kende Intracto een jaarlijkse organische groei van 30%.

“De overname van bedrijven als Mosquito, Snackbytes, Luon en Raak of Have A Nice Day in Nederland en recent ook ezCompany zorgen ervoor dat we een pak experts en talenten aan boord halen”, zegt Pieter Janssens in een eerste reactie. En de groeihonger is daarmee allerminst gestild. “We ambiëren het marktleiderschap in België. In Nederland willen we tegen het einde van het jaar in de top 10 binnenkomen en het volgende jaar in de top 5 geraken. Wat andere landen betreft zijn we gestart met een voorzichtige screening van Noord-Europa, maar dat is nu geen prioriteit.”

Uber koopt Arabische concurrent voor 3,1 miljard dollar

3,1 miljard dollar (waarvan 1,4 miljard in cash), dat is het immense bedrag dat het Amerikaanse taxideelbedrijf Uber bereid is te betalen voor Careem, zijn grote concurrent uit het Midden-Oosten. Normaal gezien wordt alles in het eerste kwartaal van 2020 gefinaliseerd. De overeenkomst komt er na negen maanden onderhandelen, en vlak voor Uber naar de beurs trekt. Verwacht wordt dat dit volgende maand gebeurt, tegen een waardering van 120 miljard dollar.

Careem wordt nu een dochteronderneming van Uber, maar beide bedrijven blijven wel onder eigen naam opereren. In de raad van bestuur zullen drie afgevaardigden van Uber en twee van Careem zetelen.

Uber versterkt hierdoor zijn aanwezigheid in het Midden-Oosten. Dus ook in Saoedi-Arabië , waar één van zijn grootste financiers zit- het Saudische staatsfonds PIF pompte drie jaar geleden 3,5 miljard dollar in het Amerikaanse bedrijf.

Careem, dat in 2012 werd opgericht in Dubai, is actief in Zuid-Azië, het Midden-Oosten en Noord-Afrika en kan rekenen op ongeveer 30 miljoen gebruikers in 98 steden.

“Europa onderschat de impact van digitale transformatie op de industrie”

Europa onderschat het effect van de digitale transformatie van de industrie en het belang van opkomende industriële dataplatformen. Dat zegt Willem jonker, CEO van EIT Digital, een van de zes innovatiegemeenschappen van het Europees Instituut voor Innovatie & Technologie, naar aanleiding van haar rapport 'Digital Transformation of European Industry'. “Het rapport is een wake-up call”, zegt hij.

Het meest zorgwekkende is volgens Jonker, dat Europa zich te weinig realiseert hoe fundamenteel de digitale transformatie van de industrie onze maatschappij zal veranderen. “Ook de economische verhoudingen op globaal niveau komen in relatief korte tijd volledig anders te liggen. Europa heeft te weinig geleerd van het missen van de boot van de sociale media platformen en loopt het risico ook in de digitale transformatie van de industrie de boot te missen omdat de effecten onderschat worden.”

Europa heeft te weinig geleerd van het missen van de boot van de sociale media platformen en loopt het risico ook in de digitale transformatie van de industrie de boot te missen

Het rapport geeft op een gefundeerde manier opties aan beleidsmakers om goed te kunnen anticiperen en acteren op de digitale transformatie van de industrie. Beleidsbeslissingen zouden volgens Jonker op Europees niveau genomen moeten worden.

Van de mogelijke scenario’s die in het rapport beschreven staan (utopisch, distopisch, ultra -sociaal en ultra-liberaal) bevatten de twee ultra scenario’s de meeste handvatten voor beleidsmakers, klinkt het. “Gegeven de specifieke Europese waarden zal een combinatie van beleidsmaatregelen uit deze twee scenario’s het meest waarschijnlijk zijn”, aldus Jonker.

Het ultra sociale scenario poogt technologische innovatie om te zetten in sociale innovatie via een mix van technologie, economische prikkels en sociale productie. Het ultra-liberaal scenario focust op het stimuleren van technologische innovatie en het bieden van economische prikkels. Die moeten worden gevoed vanuit het verlagen van belastingen voor bedrijf en het behouden of vergroten van machine gerelateerde R&D-prikkels. Hieruit zou een spurt aan innovaties moeten voortkomen en een grotere productiviteit dan in het ultra sociale model.

Nederlandse softwareleverancier neemt Belgische Intuo over

Bedrijfssoftwareleverancier Unit4 uit Nederland neemt het Belgische Intuo over, een snelgroeiende talent enablement start-up die in 2013 werd opgericht door CEO Tim Clauwaert, Philip De Smet en Gilles Mattelin . Net als de 30 werknemers blijven zij aan boord.

Door de overname brengt Unit4 zijn ervaring in transactionele HR-, payroll- en sectorspecifieke toepassingen voor de dienstensector samen met Intuo's innovatieve technologie voor strategisch HR.

Een van de grootste uitdagingen voor organisaties is om werknemers betrokken te houden", zegt Stephan Sieber, CEO van Unit4. “Nieuwe benaderingen van strategisch HR zijn nodig om tegemoet te komen aan de diversiteit van talent en teams van verschillende generaties, maar ook externe en tijdelijke werknemers. Deze nieuwe uitdagingen bieden een kans voor organisaties die het goed aanpakken. Met Intuo kunnen we aan deze behoeften voldoen met moderne, toekomstbestendige oplossingen en rijke gegevens die HR en analyse in the flow of work kunnen brengen.

McDonalds gaat nu ook BigData serveren

Om de gepersonaliseerde aanpak en customer experience van zijn klanten danig te kunnen verhogen, staat McDonalds op het punt om de Israëlische start-up Dynamic Yield, gespecialiseerd in big data en artificiële intelligentie, over te nemen. De Amerikaanse fastfoodketen heeft daarvoor 300 miljoen US dollar veil. Meteen de grootste investering van McDonald’s in de afgelopen 20 jaar.

Behalve in thuishaven Tel Aviv houdt Dynamic Yield, dat 200 mensen tewerkstelt, ook kantoor in New York. McDonalds zou de AI-technologie van de succesvolle start-up onder meer willen gebruiken voor zijn keuzeschermen, die opgesteld staan aan de drive-in’s en binnen in de restaurants. Afhankelijk van het weer of het tijdstip van de dag kunnen dan andere menu-opties worden getoond. Op basis van bestellingen die een klant doet, kunnen ook extra suggesties worden gedaan.

Dynamic Yield blijft in de toekomst ook werken voor andere grote opdrachtgevers, waaronder de Zweedse meubelketen Ikea en de Engelse voetbalclub Tottenham Hotspurs.

Connecteer met 81.745 abonnees