Ondernemende duizendpoot Andries Beckers: “In de muziekwereld leerde ik creatief om te springen met weinig middelen en mijn plan te trekken”

Ondernemende duizendpoot Andries Beckers: “In de muziekwereld leerde ik creatief om te springen met weinig middelen en mijn plan te trekken”

Tijdens de coronacrisis maakte ondernemer Christof Roggen een podcastreeks waarin hij Vlaamse bedrijfsleiders interviewt die je in de komende weken integraal op Bloovi kunt lezen en beluisteren. In deze aflevering vertelt ‘podcastgod’ Andries Beckers honderduit over ondernemen, over valse bescheidenheid en natuurlijk over podcasts. “Ik wil mij vooral amuseren en dingen beleven.”

Van metal muzikant tot zelfstandig ondernemer

Andries Beckers heeft een groot deel van zijn leven aan muziek gewijd. Zo heeft hij jarenlang zijn vaste baan gecombineerd met het tourleven met bands als Diablo Blvd. Waarom heeft hij dan toch de stap naar het zelfstandigenstatuut gezet? “Ik heb veel getourd, maar weinig verdiend. Spijt heb ik daar niet van, maar op een gegeven moment overheerste toch het gevoel dat mijn loon iets meer mocht zijn. Bovendien voelde ik dat de muziek ‘op’ was. Ik was toe aan iets anders.”

“Mijn zus - die meer kaas heeft gegeten van ondernemen - adviseerde om mijn vaste job te combineren met een bijberoep. Omdat ik geen slechte pen heb, ben ik maar beginnen te schrijven, in combinatie met sociale media. Na twee jaar zijn die podcasts met Alex Agnew er bijgekomen en dat is - weliswaar in de positieve zin - uit de hand gelopen. Uiteindelijk ben ik dan gestopt met mijn hoofdberoep, omdat het bedrijf waar ik voor werkte naar Mumbai verhuisde. Bovendien wou ik op een gegeven moment mijn eigen ding doen en geen compromissen meer sluiten. Zo heb ik de stap gezet naar volledige zelfstandigheid. Enerzijds twijfelde ik wel, anderzijds wist ik dat er altijd een weg terug is.”

Valse bescheidenheid

Beckers is nu 42. Onderzoek wijst uit dat ondernemers op die leeftijd op hun hoogtepunt zijn. Kan hij dat beamen? “Dat geldt niet alleen voor ondernemers. Ik heb trouwens niet de pretentie om te beweren dat ik ondernemer ben. Ik zie mezelf in de eerste plaats als een doener. Ik heb veel dingen in mijn leven gedaan, waar ik soms wat te weinig financieel voor teruggekregen heb. Maar dat vind ik helemaal niet erg.”

Alles wat ik onderneem, vind ik leuk. Ik wil me vooral amuseren, zonder dat ik daar per se rijk van hoef te worden. Misschien moest ik eerst 42 jaar worden om daar helemaal mee in het reine te komen

“Ik wil ook niet het onderste uit de kan halen. Ik wil me vooral amuseren. Dingen doen om daar per se echt rijk te worden, zit niet in mij. Alles wat ik onderneem, vind ik leuk en misschien moest ik eerst 42 jaar worden om daar helemaal mee in het reine te komen. Daarnaast ben ik veel wijzer geworden doorheen de tijd. De muziekwereld - waar weinig geld te rapen viel - heeft mij geleerd om creatief om te springen met weinig middelen en om mijn ‘plan’ te trekken. Ook moet je jezelf nooit wegcijferen of vals bescheiden zijn. Vooral dat laatste vind ik een verschrikkelijke eigenschap.”

Zijn dagen zitten meer dan vol, zegt Beckers. Hoe ziet een doorsnee werkdag van hem eruit? “De meeste dagen zijn vrij routineus. Ik heb ook wel een zekere structuur nodig. Anderzijds kan je als zelfstandige je dagen invullen zoals jij wilt. Met een 9-to-5-job hen je die luxe niet. Het is een gevoel van vrijheid waar ik wel van hou. In het begin heb ik me wel vaak eenzaam gevoeld en miste ik de collega’s. Nu zit ik een tweetal dagen per week op kantoor en heb ik dus weer meer sociale contacten. Dat betekent echter niet dat ik opnieuw verlang naar een vaste baan.”

Vertrouwen op buikgevoel

De podcast met Alex Agnew heeft veel deuren voor Andries Beckers geopend. Zo contacteerde de internetradio Willy hem op een gegeven moment met de vraag of hij het programma STAALHARD wilde presenteren. Een kolfje naar zijn hand? “Die job paste wel bij mijn profiel. Het is trouwens de eerste keer in mijn leven dat ik op mijn eentje iets creatiefs van betekenis doe en dat is toch wel best spannend.”

Verantwoordelijkheidsgevoel is waardevol maar als dat voortkomt uit een angst voor het onbekende, dan haak ik af

“Nu, in het begin had ik wel wat twijfels. Zou ik dat wel kunnen, een radioprogramma presenteren? Dat is dan de ratio die spreekt. Anderzijds zei mijn buikgevoel: Wow, dat is cool en zoiets zou ik wel graag doen. Ik heb in mijn leven wel vaker keuzes gemaakt op buikgevoel. Ik ‘smijt’ mij ergens in en zie wel wat eruit komt. Als je buik zo hard schreeuwt dat je iets moet doen, ga er dan voor. Ik wil niet op mijn sterfbed spijt hebben dat ik niet alles uit het leven heb gehaald wat erin zat. Wat dat ook moge zijn. Verantwoordelijkheidsgevoel is waardevol maar als dat voortkomt uit een angst voor het onbekende, dan haak ik af.”

Perfectionisme

Radio maken is geen klein bier. Zo moet een presentator niet alleen de plaatjes aan elkaar praten, maar is hij of zij ook verantwoordelijk voor de techniek, het opstellen van de playlist, enzovoort. Hoe heeft hij zich daarop voorbereid? “Vanaf het eerste moment heb ik carte blanche gekregen”, vertelt Beckers. “Dat betekent dat ze vertrouwen hadden in mij. Ik doe er dan ook alles aan om dat vertrouwen niet te beschamen. Als je radio maakt, moet je inderdaad alles zelf doen. Dat is niet evident, maar wel een leuke uitdaging. De eerste drie weken heb ik dan ook enorm veel geoefend om het perfecte eindresultaat af te leveren. Het ligt nu eenmaal in mijn aard om niet onvoorbereid aan iets te beginnen.”

Ik ben altijd gefascineerd geweest door kennis. Ook als kind was ik al enorm leergierig

In de podcasts laat Beckers zien dat hij over een enorme dosis levenswijsheid beschikt. Waar heeft hij al die kennis opgedaan? “Ik ben altijd gefascineerd geweest door kennis. Ook als kind was ik al enorm leergierig. Het kennen van alle hoofdsteden bijvoorbeeld vind ik ongelooflijk leuk. Daarnaast lees ik ook elke dag de krant. Ik ben ooit aan de studies rechten begonnen, maar dat was niets voor mij. Op een bepaald moment zei mijn vader: Hoe kan je nu rechten studeren als je geen krant leest? Hij had wel ergens een punt natuurlijk. Toch heeft het nog tien jaar geduurd voor ik zijn raad opvolgde”, lacht hij.

“Daarnaast heb ik veel geleerd door met onze band te touren in de Oostbloklanden. Ik heb met veel locals daar gesproken en heb veel meegemaakt. Al die dingen zorgen ervoor dat je wereldbeeld verbreedt. Je moet er natuurlijk wel voor oppassen dat je niet te veel de stem van de media volgt. Dat doen we allemaal nog te veel.”

Kritisch zijn

Sinds kort geeft Andries Beckers ook les over podcasts voor professionals bij Syntra. Iets helemaal anders. “Ik had nog nooit lesgegeven en ik heb ook geen pedagogisch diploma. Maar ook hier heb ik opnieuw mijn buikgevoel gevolgd. En ik moet eerlijk bekennen dat het een van de beste dingen is die mij ooit is overkomen. Natuurlijk heb ik in mijn leven ook minder succesvolle dingen gedaan. Maar soms is de timing gewoon goed.”

Hij wordt wel eens de ‘podcastgod’ genoemd. Maar wat is volgens Beckers nu een goede podcast? “Een aantal parameters heb je zelf in de hand. Een eerste tip: doe het op regelmatige basis. Luisteraars moeten kunnen wennen aan je stem. Je moet het ook niet doen voor de cijfers, maar omdat je het graag doet. Al kunnen de cijfers wel motiverend zijn. Zo halen Alex en ik gemiddeld 60.000 luisteraars/kijkers per aflevering en zitten we makkelijk aan 100.000 per week voor heel de serie.”

Je mag niet vergeten dat ik best veel tijd stop in die podcasts. Eén aflevering kost me ongeveer anderhalve dag per week

“Veel hangt natuurlijk ook af van wie we te gast hebben in het programma. Toen we Philippe Geubels op bezoek hadden, luisterden en/of keken er maar liefst 350.000 mensen. Je mag niet vergeten dat ik best veel tijd stop in die podcasts. Eén aflevering kost me ongeveer anderhalve dag per week.”

Geloof ook in jezelf. Doe niets wat fake is. Je zal veel betere vragen stellen en je zal ook authentieker overkomen”, aldus Beckers. “De echte uitdaging is om je publiek geboeid te houden en iets te maken waar mensen elke keer opnieuw naar willen luisteren. Je zal dus heel kritisch over jezelf moeten zijn, want het is niet omdat jij iets interessant vindt dat iedereen dat vindt.”

Daarnaast moet je je podcast ook aantrekkelijk ‘verpakken’. Zo kan je bijvoorbeeld korte teasers plaatsen op sociale media. Op dit moment heb je wel het voordeel dat podcasten nog een relatief jong fenomeen is, waardoor je makkelijker opvalt in vergelijking met andere kanalen. Al moet je er zeker geen jaren meer mee wachten. Het is nu het moment om mee op de kar te springen.”

Plezier primeert

Waar wil hij staan over vijf jaar? “Ik heb vooral de ambitie om de podcasts met Alex nog beter te maken en goed te beheren. Je stopt er immers veel tijd en energie in. Bovendien moet het plezant en onvoorspelbaar blijven. Zo moet je af en toe iets doen wat anderen niet doen. Minder bekende mensen uitnodigen bijvoorbeeld. Die hebben ook vaak boeiende verhalen.”

“Zo hadden we onlangs tafeltennisster Margo Degraef op bezoek. Zij is een ongelooflijk straffe dame in haar sport, maar jammer genoeg krijgt ze niet altijd de aandacht die ze verdient. Tot slot willen we ook nog experimenteren met een live podcast in de toekomst.


Wie is Andries Beckers?

Andries Beckers is een ondernemende en creatieve duizendpoot die van alle markten thuis is. Hij presenteert en produceert niet alleen samen met zijn beste vriend Alex Agnew de populairste podcast in België Welcome to the AA maar werkt ook als freelancer voor tv-productiehuis ZODIAK en presenteert het programma Staalhard op internetradio Willy van DPG Media. Alsof dat nog niet volstaat, is hij ook copywriter en geeft hij de cursus ‘Podcasts voor professionals bij Syntra AB en voor privéklanten.


Nieuwsgierig naar meer? Beluister hieronder het volledige interview met Andries Beckers:

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 91.904 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief