Davy Kestens over de groei van Cake: “Ik krijg vaak te horen dat we één van de weinige Belgische start-ups zijn die de snelheid van een Silicon Valley bedrijf aannemen”

Davy Kestens over de groei van Cake: “Ik krijg vaak te horen dat we één van de weinige Belgische start-ups zijn die de snelheid van een Silicon Valley bedrijf aannemen”

Hoe zou het zijn met Davy Kestens? Bijna een jaar geleden maakte de founder en voormalige CEO van Sparkcentral zijn nieuwe plannen bekend rond Cake, de bankingapp die de consument meer financiële controle en transparantie belooft. “Hoewel ik klaar ben met de Silicon Valley start-up bubbel, zeggen investeerders me dat we één van de eerste Belgische start-ups zijn die aan een Amerikaans tempo werkt”, vertelt Kestens in de nieuwste Techmag aflevering.

Atypische start-up

Het lijkt hard te gaan voor Cake, de banking app die als doel heeft om de consument effectief geld op te brengen. Tijdens ons gesprek blijft Davy Kestens nuchter. “Wat betreft de dingen die we als bedrijf onder controle hebben, mag ik niet klagen”, zegt hij. “Maar er is altijd ruimte voor verdere groei. Dat typeert mij ook als persoon. Ik wil altijd in beweging blijven. Soms lijkt het voor mij wel belangrijker dan vooruitgang. Sta ik voor een verkeerslicht, dan rijd ik liever vijf minuten om zodat ik niet stil hoef te staan.”

Wellicht heb ik een stukje ervaring uit San Francisco meegenomen naar België, want ik krijg meermaals te horen dat we één van de weinige Belgische start-ups zijn die de snelheid aannemen van een Silicon Valley bedrijf

Misschien is dat wel typisch aan een ondernemer, al wordt Cake wel vaker gezien als een atypische start-up. “We nemen waarschijnlijk meer risico’s dan het gemiddelde bedrijf”, analyseert Kestens. “Potentiële investeerders en partners verschieten soms aan het tempo van Cake. Wellicht heb ik een stukje ervaring uit San Francisco meegenomen naar België, want ik krijg meermaals te horen dat we één van de weinige Belgische start-ups zijn die de snelheid aannemen van een Silicon Valley bedrijf.”

Middelvinger naar Zuckerberg

Maar die vergelijking gaat toch niet helemaal op. Met zijn fintech bedrijf rebelleert hij haast tegen de manier waarop Amerikaanse technologiereuzen omgaan met gegevensverwerking. Misschien is Cake zelfs één grote middelvinger naar iedereen die er niet voor terugdeinst om de grenzen van ethiek te verkennen.

Ja, misschien is dit wel een ‘eat that, Mark Zuckerberg’-statement”, lacht Kestens. “Die ooit felbegeerde bedrijven verliezen hun credibiliteit omdat ze allesbehalve transparant zijn. Nochtans is die openheid net een voorwaarde om een love brand uit te bouwen. En net die slechte reputatie van sommige bedrijven wil ik veranderen. Bijvoorbeeld door zoveel mogelijk te delen van alles wat er achter de Cake-schermen leeft. Maar in de eerste plaats vooral door onze business volledig anders aan te pakken. Duurzaam en integer.”

“Met ons model helpen we dan wel bedrijven om markt- en klantenanalyses te doen met geanonimiseerde gebruikersdata, maar we gaan onze particuliere gebruikers er rijkelijk voor belonen met financiële rewards. Concreet storten we 50% van de inkomsten die we genereren met consumentendata terug. Beschouw het als een soort data-dividend.”

Weg ego

De prille dertiger wil dus allerminst worden geassocieerd met de Silicon Valley-cultuur. “Op een gegeven moment was ik arrogant, en ging ik helemaal op in de lokale start-up bubbel”, herinnert hij zich. “Vandaag interesseert ego me echt niet meer, en wil ik me vooral focussen op het creëren van verandering binnen de fintech wereld.”

“Om die reden gaan we ook niet langer naar de pers als we extern kapitaal hebben opgehaald. Met Sparkcentral moesten we elke kapitaalronde uitsmeren in de media. Maar eigenlijk is dat een absurd gegeven. Een sterrenchef wordt toch ook niet in de hemel geprezen omdat hij groentjes op de markt heeft gekocht? Hij wordt bekroond voor wat hij met die ingrediënten bereidt.


Benieuwd naar meer? Abonneer je op het Techmag YouTube-kanaal en mis geen enkel ondernemersverhaal!


Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.585 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief