Deze 31-jarige maakte tijdens haar doctoraat de sprong naar het ondernemerschap: “Als je je eigen identiteit in een bedrijf steekt, dan creëer je vanzelf iets unieks”

Deze 31-jarige maakte tijdens haar doctoraat de sprong naar het ondernemerschap: “Als je je eigen identiteit in een bedrijf steekt, dan creëer je vanzelf iets unieks”

Larissa Coninx, founder van Form. en van Second

De ondernemers onder ons weten hoe spannend het is om een eigen bedrijf op te starten. Duizend ideeën en goesting om er elke dag in te vliegen te over, maar evengoed heel wat angstzweet. Al heeft dat laatste de 31-jarige Larissa Coninx nooit tegengehouden. Nog tijdens haar doctoraat in vennootschapsrecht stampte ze zomaar even een boutique fitness school uit de grond. En drie jaar later zette ze haar tanden in een tweede bedrijf: haar eigen juristenbureau Second. “Je kan zo ontzettend veel kwijt in ondernemen. Dat maakt het een beetje verslavend.”

Coninx had op een veilig pad kunnen blijven met haar master in fiscaal recht op zak en een doctoraat in de maak, maar de kriebels om ervan af te wijken waren net iets te groot. “Al tijdens mijn studies rechten dacht ik eraan om iets te ondernemen. Ik heb vroeger nog competitie gezwommen, dus ik ben altijd al gepassioneerd geweest door sport en gezondheid”, vertelt ze. “Tijdens mijn doctoraat was de brug naar een sportschool dan ook snel gemaakt.”

Een goed netwerk

Form. kan je nog best omschrijven als een boutique fitness school die drie dingen aanbiedt: personal training, groepslessen en een transformatieprogramma van twaalf weken. Met studio’s in Mechelen en Antwerpen is het snel een gevestigde waarde geworden. “Een jaar na de opstart werd het te druk en moest ik mensen aannemen. Het is dus goed vooruitgegaan”, zegt Coninx. “Niet in het minst dankzij de vrienden die ik rondom mij heb.”

“Al snel ondervond ik hoe belangrijk het is om je als ondernemer te omringen met een goed netwerk. Zeker voor een dienstverlenend bedrijf is het ontzettend belangrijk dat mensen in je geloven: je loopt immers mee aan de zijde van je klant en pakt bepaalde problemen of uitdagingen samen aan. Dan is het belangrijk dat de mensen overtuigd zijn dat jij een meerwaarde biedt, bijvoorbeeld door de weg naar het beoogde resultaat efficiënter of aangenamer te maken.”

Drang naar vooruitgang

Hoe vlot Form. ook op gang kwam, Coninx benadrukt dat het niet altijd even makkelijk was. “Mensen reageren wel eens bezorgd als je spreekt over zo’n carrièrewissel. Samen met de onzekerheid die gepaard gaat met het ondernemerschap, lig je dan ’s nachts regelmatig wel eens wakker met de vraag of je niet beter een veiliger pad bewandelt.”

Gelukkig heb ik mij niet laten verlammen door die korte momenten van paniek, want uiteindelijk vind ik ondernemen gewoon te leuk om te doen”, wuift ze haar twijfels van toen weer weg.

Zelfs in moeilijke coronatijden weet Coninx goed te relativeren en te navigeren tussen de onzekerheden. “We hadden net twee nieuwe studio’s geopend in Antwerpen, toen de coronacrisis begon. Eén vestiging hebben we helaas permanent moeten sluiten. Maar het belangrijkste is dat we niet panikeerden en meteen zijn overgegaan tot het geven van online lessen.”

“Hoe spannend het soms ook is, mislukken hoort evengoed bij ondernemen. En die mislukkingen mogen niet tegenhouden om verdere stappen te zetten. Ik kan eigenlijk niet goed tegen stilstand”, lacht ze. “Er is die permanente drang naar vooruitgang en verbetering. Niet alleen voor mezelf en mijn bedrijven, maar ook voor anderen.”

Positieve energie

Met Form. helpt Coninx mensen het beste uit zichzelf te halen door te sporten en gezond te eten. Met Second, haar juristenbureau door en voor ondernemers, helpt ze dan weer bedrijven proactief omgaan met juridische en fiscale uitdagingen. “Door mijn ervaring met Form. merkte ik hoe handig parate juridische kennis is in ondernemerschap om problemen te voorkomen en meerwaarde te creëren. We zien nog te weinig het business potentieel van juridisch advies. Nochtans wordt het recht door sommige strategen wel eens getipt als de laatste untapped source voor concurrentievoordeel.”

“Met Second beogen wij die bron te ontginnen. Dit doen we door juridische kennis met een neus voor ondernemerschap te combineren en ondernemers proactief op juridisch en fiscaal vlak te ondersteunen. Om die reden bestaat ons team vooral uit juristen en fiscalisten die zelf al behoorlijk wat ondernemingservaring hebben.”

Naast die proactieve aanpak wil Second vooral kopzorgen wegnemen. “Wanneer een ondernemer in een gerechtelijke procedure zit, dan zorgen wij ervoor dat hij zich daar niet te veel van moet aantrekken. Hij kan gewoon focussen op zijn bedrijf en wij voeren de communicatie met de advocaat en bouwen mee het dossier op.”

Positiviteit is essentieel in ondernemen, want dat trekt mensen, kansen én opportuniteiten aan

“Eigenlijk spelen we een beetje de rol van bedrijfsjurist, maar dan als externe partner. Voor ondernemers is het een enorme opluchting dat ze kunnen wegblijven van de negatieve sfeer die zo’n proces met zich meebrengt. Ondernemen draait immers voor een groot deel op positieve energie, en zo’n gerechtelijke procedure en juridische problemen tasten die positieve energie van de ondernemer te veel aan”, aldus de juriste.

Voor Larissa Coninx is positiviteit in ondernemen essentieel. “Want dat trekt mensen, kansen én opportuniteiten aan. Ik haal mijn energie uit sporten en gezond leven. Maar evengoed uit goeie samenwerkingen met collega’s en klanten. Die zijn goud waard.”

Buikgevoel volgen

Aan de twijfelende starter of de tobbende jonge ondernemer wil Coninx zeggen wat ze tegen haar jongere zelf zou zeggen: “Stop met zo lang na te denken! Volg je buikgevoel en begin gewoon. Al doende leer je wat de markt juist nodig heeft. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je risico’s goed beredeneerd zijn, maar startende ondernemers stellen zich te vaak te veel vragen. ‘Ben ik wel al goed genoeg?’ ‘Heb ik al genoeg kennis om iets te ondernemen?’. Ja, natuurlijk!”

Ik duw af en toe ook eens op de pauzeknop, om terug op zoek te gaan naar de essentie. Herbronnen, om er dan opnieuw creativiteit uit te putten

Laat je intuïtie vooral ook niet bezoedelen door te veel naar de concurrenten te kijken, vindt Coninx. “Vanuit de klassieke bedrijfskunde wordt aangeraden om analyses te maken van je concurrenten. Maar te veel focus op wat anderen doen, probeer ik net te vermijden. Uiteraard moet je een idee hebben van wat er binnen jouw markt speelt, maar verder werkt naar anderen kijken voor mij enkel belemmerend. Belangrijker is om te durven je eigen identiteit in je onderneming te steken, dan creëer je vanzelf iets uniek.”

De vernieuwing komt uit jezelf, dus leg ik mijn focus liever daar. Ik duw af en toe ook eens op de pauzeknop, om terug op zoek te gaan naar de essentie. Herbronnen, om er dan opnieuw creativiteit uit te putten.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.799 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief