Deze Brusselse start-up wil multimodale mobiliteit laten doorbreken: “We focussen evenveel op rentabiliteit als op groei”

Deze Brusselse start-up wil multimodale mobiliteit laten doorbreken: “We focussen evenveel op rentabiliteit als op groei”

Mathieu de Lophem, co-founder & CEO van Skipr

Het bedrijfsleven kreunt onder de coronacrisis. Zeker start-ups dreigen binnenkort zwarte sneeuw te zien. Maar Mathieu de Lophem, medeoprichter en CEO van de Brusselse mobiliteitsstart-up Skipr, blijft ondanks de uitzonderlijke omstandigheden opvallend positief. “Als onderneming had je je onmogelijk kunnen voorbereiden op een crisis van deze grootorde. Maar ze bewijst wel dat elke start-up zich vanaf het begin moet richten op rentabiliteit.”

Technologische kijk op mobiliteit

Vandaag zijn de vervoersmogelijkheden in Belgische steden legio. Voor wie maar weinig voelt voor Koning Auto, ruilt die almaar vaker in voor openbaar vervoer. Is ook dat geen optie, dan zijn er nog de vele deelsteps en -fietsen die het straatbeeld hebben veranderd. “Een privé wagen is voor veel mensen nog de snelste manier om ergens heen te gaan”, merkt Mathieu de Lophem op. “Althans, dat denken ze. Het probleem is dat je voor elk van die alternatieve vervoersmiddelen een aparte applicatie moet gebruiken.”

“Bovendien kost het gewoon te veel tijd en moeite om de snelste weg naar je bestemming te berekenen. Skipr groepeert het gros van de vervoersmaatschappijen. In één oogopslag zie je de beschikbare transportmiddelen in de buurt, mét de reistijd en de ritprijs. En natuurlijk kan je ook rechtstreeks boeken in de app zelf.”

Ik vond het ongelooflijk absurd dat ik als general manager bij Deliveroo amper contact had met de technologische poot van het bedrijf

Meer specifiek biedt de app traditionele vervoersdiensten zoals NMBS, De Lijn, MIVB aan. Maar ook deelplatformen zoals Uber, Jump, Villo, Mobit, Billy Bike en Poppy zijn geïntegreerd in het aanbod. En de lijst van Skipr-partners wordt steeds verder uitgebreid. De helikoptervisie op mobiliteit is misschien wel het paradepaardje van de Brusselse start-up. Ze is ook het resultaat van de Lophems haat-liefdeverhouding met het Belgische verkeer. Meer nog, dat was de katalysator die hem begin 2019 Deliveroo deed inruilen voor een eigen ondernemersavontuur.

“Ik vond het ongelooflijk absurd dat ik als general manager bij Deliveroo amper contact had met de technologische poot van het bedrijf”, geeft hij aan. “Ik voelde dat ik meer impact wilde maken.

“Daarnaast is het verkeer altijd één van mijn grootste frustraties geweest. De drang om daar zelf iets aan te veranderen, was té groot. Misschien is dit de beste omschrijving voor mijn carrièresprong: ik was al ondernemend, maar ik wilde écht ondernemen.”

‘Ship fast and iterate’

‘Mobility as a Service’ (MaaS) heet het domein waarin Skipr actief is. De start-up behoort tot Lab Box, de start-up incubator van autoholding D’Ieteren, dat eerder al betrokken was bij het Antwerpse deelwagensysteem Poppy. “We opereren volledig onafhankelijk”, verduidelijkt de Lophem snel. “Hoewel we nog maar een jaar bezig zijn, hebben we in die korte tijd ontzettend veel geleerd. Dat komt vooral door onze ‘ship fast and iterate’-mentaliteit. Toen ik aan de slag ging bij Deliveroo, was er niets. Mijn eerste product was een Franstalige website. Wanneer bij Skipr de vraag kwam op welk moment we gingen lanceren, was mijn antwoord: twee weken geleden (lacht).

Hoewel we nog maar een jaar bezig zijn, hebben we in die korte tijd ontzettend veel geleerd. Dat komt vooral door onze ‘ship fast and iterate’-mentaliteit

Die visie laat Skipr ook toe om veel feedback te vergaren van haar gebruikers, en razendsnel bij te sturen. Als CEO is de Lophem zich er helemaal van bewust dat de data altijd het laatste woord heeft. Zo verschoof de focus op particulieren naar de business-to-business markt, en richt het Brusselse bedrijf zich nu op freelancers en ondernemers.

“Gedurende het eerste jaar was het Skipr-team nog niet zo omvangrijk als nu, en was ik degene die zelf mensen opbelde om te polsen naar hun gebruikerservaring”, vertelt de Lophem. “Ik ben daar nooit vies van geweest. Maar ik voelde dat het commissiemodel voor particuliere gebruikers een lange weg naar rentabiliteit zou betekenen.”

“Gelijklopend nam de interesse van bedrijven toe, en zagen we een duurzamer businessmodel. Zo hanteren we bij dit verdienmodel een abonnementensysteem. En dat zal ons helpen om tegen 2022 rendabel te worden. Ik geloof niet in het model van Uber, dat eerst jarenlang groeit en dan pas winstgevend wordt. Zeker nu ben ik er rotsvast van overtuigd dat je eerst op kleine schaal voldoende omzet en cashflow moet genereren. En dat je best altijd een financiële buffer hebt. Dat heeft de huidige pandemie nog maar eens bewezen.”

Eekhoornsyndroom

Hoewel het koffiedik kijken is in welke mate mobiliteit in deze aanhoudende crisis zal veranderen, heeft Mathieu de Lophem geen schrik. “In de omzetprognose van vorig jaar hadden we niet geanticipeerd op de snelle groei van afgelopen maanden”, klinkt het. “Doordat het land quasi stilligt, hebben we minder inkomsten maar nog steeds voldoende om de volgende maanden te overbruggen.”

“Nu 90% van onze betalende klanten professionele gebruikers zijn, hebben we ontdekt dat onze oplossing perfect kadert binnen het mobiliteitsbudget (een nieuwe maatregel voor bedrijven, wiens medewerkers het budget gebruiken om hun bedrijfswagen in te ruilen voor duurzame alternatieven; nvdr), en zijn we volop bezig met onze marketing en dienstverlening daarop af te stemmen.”

Als start-up zijn er zoveel onbetreden paden om te bewandelen, maar je moet keuzes maken en ervoor gaan

Mathieu de Lophem geeft toe dat hij het lastig heeft om zijn focus te behouden, iets wat tijdens onzekere tijden nog moeilijker is. “Als start-up zijn er zoveel onbetreden paden om te bewandelen, maar je moet keuzes maken en ervoor gaan”, weet hij. “Dat is mijn grootste werkpunt: ik heb het eekhoornsyndroom, en verken graag de vrijheden die het ondernemerschap mij biedt. Qua structuur is er voor mij nog een hele grote leercurve.”

Egoloze CEO

Gelukkig staat hij er niet alleen voor. Skipr telt bijna 30 medewerkers, en het management is één grote mix van ervaring bij bedrijven zoals Microsoft, Uber en Deloitte. “Je strategie of verdienmodel mag fantastisch zijn, zonder de juiste mensen overleef je het niet”, aldus de Lophem. “Ik besef dat ik heel veel níet kan of weet en laat dat over aan het team - van een ego heb ik gelukkig geen last.”

Sommige CEO’s doen aan micromanagement, en ik vind het jammer om te zien hoe zij zo hun eigen groei belemmeren. Daarom wil ik er vooral voor zorgen dat iedereen zijn werk kan doen op een comfortabele en productieve manier. In die zin beschouw ik mezelf als de lijm tussen de bedrijfscultuur en de strategie. Als ik mijn optimisme en energie kan doorgeven aan het team, dan is mijn missie al voor een stuk geslaagd.”

En of de missie al overwegend geslaagd is. Binnenkort rondt Skipr een kapitaalverhoging af, en ook een verdere uitbreiding naar Parijs staat op het programma. Benieuwd wat de toekomst nog brengt voor de ambitieuze Brusselse start-up!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.656 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief