Deze drie studenten willen via hun bachelorproef ondernemers met een migratieachtergrond een stem geven

Deze drie studenten willen via hun bachelorproef ondernemers met een migratieachtergrond een stem geven

Drie derdejaarsstudenten KMO-management aan de Arteveldehogeschool in Gent grepen tijdens hun bachelorproef de kans om een belangrijk maatschappelijk thema aan te kaarten. Arthur Delaere (21), Babacar Dione (23) en Bryan Kwete (22) brachten onder de naam ME:US een motivational planner op de markt met daarin getuigenissen van Belgische ondernemers met een migratieachtergrond. “Met die verhalen hopen we anderen te inspireren en motiveren om - net als de rolmodellen die we een stem geven - iets van hun leven te maken. We willen aantonen dat er hoop is voor zij die zich in een gelijkaardige onzekere positie bevinden, dat ze zeker niet alleen zijn en er ook naar hen wordt geluisterd.”

Positieve boodschap

Een business start-up opzetten in samenwerking met UNIZO, de Unie van Zelfstandige Ondernemers. Dat was de opdracht die de studenten KMO-management van de Arteveldehogeschool in Gent dit academiejaar voorgeschoteld kregen als bachelorproef. Arthur Delaere (21), Babacar Dione (23) en Bryan Kwete (22) wisten wat gedaan. “Na de nodige brainstorming besloten we geen klassiek product voor te stellen”, zegt Bryan Kwete. “We kwamen op het idee om een toolkit uit te werken die mensen zou aanzetten om iets te doen in hun dagelijks leven.”

“Tegelijkertijd zagen we hoe het migratiedebat in ons land wordt gevoerd”, vervolgt de jonge twintiger uit Ninove. “Het viel ons vooral op dat vluchtelingen erg negatief bekeken werden. Zo kwamen we op het idee om een motivational planner uit te werken waarin we ondernemers met migratieachtergrond een stem wilden geven. Door hun verhaal te brengen, kwamen ze ook eens in een positief daglicht te staan.”

ME:US was geboren! Een motivational planner die meer is dan louter een agenda maar waarin je ook je persoonlijke doelen overzichtelijk kan neerpennen. “Onze planner is bewust ongedateerd, zodat iedereen de vrijheid behoudt om die in te vullen wanneer men dat zelf wil”, vult Arthur Delaere aan.

Positieve aspecten

Met ME:US willen de oprichters het motivatie-aspect mixen met het in positief daglicht stellen van een heikel thema als migratie. “Het huidige politieke klimaat probeert aan te tonen dat we geen kansen moeten bieden aan migranten. Maar dat is niet juist”, zegt Delaere. “Migratie is niet per se iets negatiefs, het heeft ook veel positieve kanten. We moeten eerlijk zijn met onszelf: we hebben migratie nodig om ons land te laten functioneren.”

Met dit project willen we aantonen dat het niet klopt dat migranten in ons land niks doen, zoals hier en daar wordt beweerd

“Met dit project willen we aantonen dat het niet klopt dat migranten in ons land niks doen, zoals hier en daar wordt beweerd. We willen sensibiliseren door aan te tonen dat migratie niet alleen gaat over mensen die iets vragen maar die ook toegevoegde waarde bieden in onze samenleving. Daarom hebben we besloten om sterke ondernemers met een migratieachtergrond aan het woord te laten. We willen een nieuw narratief naar voren brengen.”

Om hun doelstelling te bereiken, interviewden de studenten zes ondernemers met een migratieachtergrond, uit totaal uiteenlopende sectoren: muziek, marketing, politiek, vastgoed, voedingssector en sport.

“Het zijn stuk voor stuk mensen die ondanks moeilijke omstandigheden zijn uitgegroeid tot succesvolle ondernemers. In de motivational planner staan heel wat motiverende quotes die je extra motivatie zullen geven om je eigen doelen te realiseren”, zeggen de student-ondernemers.

Bereiken van een bepaald resultaat

Het trio geeft toe dat het moeilijk was om de ondernemers te te pakken te krijgen. “We hebben hen letterlijk moeten spammen tot ze uiteindelijk antwoordden. Het was niet evident, maar we zijn blijven gaan totdat we het vooropgestelde resultaat hadden bereikt”, verduidelijkt Kwete.

Als we na dit boekjaar winst hebben geboekt, willen we dat bedrag wegschenken aan een organisatie voor daklozen en één voor mensen zonder papieren

De interviews zijn allemaal verwerkt in de motivational planner, die je via de recent geopende online shop kan kopen voor 15 euro. “We hebben onze eigen middelen in dit project gestoken”, zegt Kwete. “Er is wel een crowdfundingcampagne opgezet, die we intussen succesvol konden afronden. We hebben daarmee 2.040 euro opgehaald, wat veel meer is dan de beoogde 1.200 euro. Een mooi resultaat, maar betekent niet dat we nu ineens geld te veel hebben (lacht).”

“Als we na dit boekjaar winst hebben geboekt, willen we dat bedrag wegschenken aan een daklozenorganisatie en een vereniging die opkomt voor mensen zonder papieren zoals la Voix Sans Papiers. ME:US is immers een maatschappelijk project.”

Vlnr: Babacar Dione, Arthur Delaere en Bryan Kwete

In eerste instantie was ME:US een B2B-project, maar door de coronacrisis is het meer geëvolueerd naar een B2B- én B2C-project. “Enerzijds is er de particuliere verkoop via onze nieuwe webshop. Maar daarnaast blijven we mails sturen naar bedrijven, al begrijpen we dat het wat moeilijk is door de huidige conjunctuur. Toch willen we bedrijfsleiders ervan overtuigen dat de motivational planner van ME:US een ideaal relatiegeschenk voor klanten of de eigen werknemers kan zijn”, aldus Delaere.

Gewoon doen

Blijft ME:US bij een ‘studentenstart-up’ of zullen de drie jongeren het project verderzetten na hun studies? “Bij die vraag hebben we eerlijk gezegd nog niet echt stilgestaan. Maar voor mij persoonlijk is dit een heel belangrijk project”, aldus Kwete. “Als de impact positief is, wil ik er dan ook heel graag mee doorgaan.”

Delaere en Kwete geven nog een laatste peptalk. “Zeker niet aarzelen als je wil ondernemen, maar gewoon doen. Het heeft geen zin om te wachten na de coronacrisis, want de toekomst lijkt onzeker. Het is op dit soort momenten dat je net extreem creatief kan zijn. Durf out-of-the-box te denken en zoek naar verschillende opties om jouw doel te kunnen bereiken.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.668 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief