Deze duurzame start-up zag in volle coronacrisis zijn omzet vertienvoudigen: “De timing van ons nieuw product kon niet beter zijn”

Deze duurzame start-up zag in volle coronacrisis zijn omzet vertienvoudigen: “De timing van ons nieuw product kon niet beter zijn”

Seepje-founders Melvin Loggies en Jasper Gabriëlse

Gelukkig hoor je in deze bizarre tijden af en toe ook nog eens een positieve verhaal. Bijvoorbeeld dat van het duurzame zeepmerk Seepje. Deze Nederlandse start-up maakt wasmiddelen, allesreinigers, afwasmiddelen, wasverzachters én handzepen van de beste ingrediënten uit de natuur. Zoals de schillen van de Sapindus mukorossi vrucht uit India en Nepal. Afgelopen winter kwam Seepje met handzeep op de markt. De timing kon niet beter zijn, prijst co-founder Jasper Gabriëlse zich gelukkig. “Wij streven naar een schonere én mooiere wereld. De cijfers van dit jaar laten zien dat we aardig goed op weg zijn. Sinds de uitbraak van het coronavirus is onze verkoop vertienvoudigd!”

Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies zagen als 21-jarige studenten op de televisie hoe een vrouw in Nepal schillen van een vrucht gebruikte om haar kledij te wassen. Waarom gebruiken wij hier allerlei synthetische ingrediënten, als wassen ook natuurlijk kan, vroegen de twee zich na het zien van de beelden af.

Zeven jaar later staan beide heren aan het roer van een duurzame start-up. “Via internet kwamen we in contact met een schillenboer in Nepal”, doet Gabriëlse het verhaal. “Hij en wij wilden hetzelfde: een positieve impact op mens én milieu. We deden wat wastesten en vroegen daarbij met name onze moeders om advies, want erg veel waservaring hadden we zelf niet. En we zagen een unieke kans om zowel mensen hier als in Nepal blij te maken!”

Starten met studiefinanciering

Met 4.600 euro studiefinanciering liet het jonge ondernemersduo in 2013 de eerste schillen overkomen naar Nederland. “Die haalden we zelf op in de haven van Rotterdam, met een camper (lacht)! Van wastesten tot producten inpakken aan de keukentafel, we deden alles met de hulp van vrienden en familie. Daarna vroegen we onze allereerste fans om financiële hulp via een crowdfunding campagne”, vertelt Gabriëlse.

“Onze missie? Het creëren van een schonere én mooiere wereld. Schoner voor effectieve wasproducten en mooier voor de positieve impact die Seepje realiseert op alle betrokkenen en het milieu. Daarin kiezen we voor een brede aanpak. Alles en iedereen in de keten moet kunnen profiteren van het succes dat we oogsten: van de natuur in de Himalaya tot de schillenboeren in India en Nepal. En van de kanjers op de sociale werkplaats tot de eindgebruikers van onze producten.”

Vegan wasverzachter

Het bedrijf uit Den Haag innoveert volop in het gebruik van hernieuwbare grondstoffen. Zo vervangt Seepje synthetische detergenten, parfums en conserveringsmiddelen door natuurlijke ingrediënten. “Dat vinden we belangrijk, want het gebruik van fossiele grondstoffen is eindig. In alle gebruikte grondstoffen willen wij de beste keuze maken. Voor de gebruiker én voor het milieu”, benadrukt Gabriëlse.

“Zo is onze nieuwe wasverzachter voor honderd procent vegan, zijn onze handzepen en afwasmiddelen honderd procent natuurlijk en zijn we met onze wasmiddelen - die 99,25 procent ecologisch zijn - een heel eind op weg.”

Naast duurzaam probeert Seepje ook om wassen en poetsen weer leuk te maken, vertelt co-founder Gabriëlse. “Wij maken doeltreffende producten die er niet alleen geweldig uitzien maar ook een feest zijn om te gebruiken. Dat feestje kun je alleen organiseren als je weet dat je mensen en het milieu vooruithelpt met onze producten. En dat is precies wat we samen doen. Hoe meer mensen Seepje gebruiken, hoe meer impact we samen maken.”

Door open en eerlijk te vertellen wat we doen, voelen onze fans zich betrokken en vertellen ze met een aanstekelijk enthousiasme ons verhaal door

“We vragen een eerlijke prijs voor een beter product, zodat we voor iedereen waarde toevoegen. Door open en eerlijk te vertellen wat we doen, voelen onze fans zich betrokken en vertellen ze met een aanstekelijk enthousiasme ons verhaal door. Het totale bereik van Seepje overstijgt inmiddels de kaap van 15 miljoen impressies per jaar. Dat zorgt voor een heleboel natuurlijke was- en poetsbeurten!”

‘Goed én goed’-mentaliteit

Die was- en poetsbeurten vertienvoudigden in het afgelopen jaar. De reden? Héél veel behoefte aan handzeep, mede door - of moeten we zeggen dankzij - corona. “In november vorig jaar lanceerden we twee honderd procent natuurlijke handzepen in Nederland. In maart brak dan de coronacrisis uit. Een bizarre maar zeer gelukkige timing, zo bleek achteraf .”

In die periode vertienvoudigde de vraag naar onze handzeep. Dankzij onze goede relaties met leveranciers en een aardige voorraad superschillen, waren we in staat om aan die enorme vraag te voldoen. Ook introduceerden we onze handzepen versneld bij verschillende verkooppunten, zoals de Oxfam-Wereldwinkels in België.”

We hebben er het volste vertrouwen in dat onze producten ook voor andere landen geschikt zijn. We willen niet voor niets het meest inspirerende en impactvolle was- en poetsmerk van Europa worden

Behalve de onverwachte boost als gevolg van de coronacrisis heeft Seepje zijn succes vooral te danken aan de ‘goed én goed-mentaliteit’. Jasper Gabriëlse: “In een verzadigde markt met hoge instapbarrière braken wij meerdere categorieën open met innovatieve én duurzame producten. Deze ‘goed én goed-mentaliteit’ heeft als gevolg dat we hoge eisen stellen: van de ontwikkeling van een nieuw product tot aan alle marketinguitingen.”

“Sinds de ontwikkeling van het eerst vloeibare Seepje is Melvin verantwoordelijk voor het aanjagen van allerlei innovaties om tot de beste formuleringen te komen. Zodat we het ook op inhoud kunnen opnemen tegen de conventionele middelen in het schap. In december 2019 behaalde Seepje allesreiniger een vierde plaats in de test van de Nederlandse Consumentenbond. Wat een geweldige prestatie is voor een duurzame nieuwkomer!

Goed doel

De ‘goed én goed-mentaliteit’ kwam ook mooi tot uiting in 2015, toen de oprichters van de Nederlandse start-up door de aardbeving in Nepal voor een gigantische uitdaging stonden. Toen ze vernamen dat ook hun schillenboer Hari zwaar getroffen was, kwamen Gabriëlse en Loggies meteen in actie.

“We zetten een crowdfundingcampagne op waarbij onze fans pakketten met wasmiddel van Seepje konden kopen”, vertelt Gabriëlse. “Vijftig procent van de opbrengst ging naar Nepal. Binnen een week deden meer dan 1.300 mensen mee met onze campagne. Wij zamelden toen 35.000 euro in. Het opgehaalde geld werd met hulp van Nederlandse ondernemers ter plaatse ingezet om tenten, voedsel, water en medicijnen uit te delen.”

Steeds weer van nul starten

Wat er voor dit jaar op de planning staat? Nieuwe productintroducties, eigenwijze campagnes, heel veel was- en poetsplezier én een introductie in Duitsland, vernemen we van Jasper Gabriëlse. “Er zijn nu zo’n vierhonderd winkels in België die onze producten verkopen, waaronder Oxfam-Wereldwinkels, Albert Heijn en Bio-Planet. Later dit jaar introduceren we ook wat groter in Duitsland. Best spannend, want je begint toch steeds weer van nul.”

“In Nederland hebben we al heel wat naamsbekendheid en vertrouwen opgebouwd, maar in het buitenland is dat nog niet het geval. Toch hebben we er het volste vertrouwen in dat onze producten voor heel Europa geschikt zijn. We willen niet voor niets het meest inspirerende en impactvolle was- en poetsmerk van Europa worden!

Misschien nog een laatste tip voor startende ondernemers? Die heeft Gabriëlse met veel plezier. “In de afgelopen zeven jaar hebben Melvin en ik zeker niet altijd opnieuw het wiel uitgevonden. We schakelden ook hulp van anderen in. Want het is raadzaam om mensen in je netwerk te hebben die je kunnen en willen helpen. Van leveranciers tot ondernemers die al één of meerdere fasen verder zijn. Daarbij komen er altijd heel veel kansen en mogelijkheden voorbij. Toch is het zaak om je steeds te focussen op datgene je bedrijf écht verder brengt. Op jouw passie, jouw ultieme droom.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.799 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief