Ewout Meyns na overname Hubspot: “Ondernemen is één grote leercurve waarbij je constant botst tegen je mentale limieten”

Ewout Meyns na overname Hubspot: “Ondernemen is één grote leercurve waarbij je constant botst tegen je mentale limieten”

Een start-up oprichten en 7 jaar later worden overgenomen door je grote voorbeeld: het zal je maar overkomen. Voor Ewout Meyns van het Gentse PieSync was het werkelijkheid, al kreeg de ondernemer niets in de schoot geworpen. In de nieuwste aflevering van Techmag vertelt Meyns openhartig over twee jaar lang knokken, eigenheid bewaren en waarom slapeloze nachten overschat zijn.

Naïef maar bescheiden

Toen Ewout Meyns en medeoprichter Mattias Putman van start gingen met PieSync, hadden ze een duidelijk doel voor ogen: een platform bouwen dat de verschillende SaaS applicaties met elkaar synchroniseerde.

“In 2012 gaven we onze werkzekerheid op voor de nood om onze stempel te drukken op de gefragmenteerde markt”, vertelt hij. “We hadden een heel klein spaarpotje aangelegd, maar gingen ervan uit dat we binnen de drie maanden al wat klanten en omzet zouden hebben. Vergeet het maar: in totaal heeft dat ongeveer 2 jaar geduurd. Als start-up moet je wel naïef zijn, anders begin je er niet aan. En als je te snel succes boekt, dan verlies je misschien wel je bescheidenheid.”

We hadden een heel klein spaarpotje aangelegd, maar gingen ervan uit dat we binnen de drie maanden al wat klanten en omzet zouden hebben. In totaal heeft dat ongeveer 2 jaar geduurd

Al snel werd duidelijk dat de Belgische markt niet interessant was voor PieSync. “We hebben met een aantal grote bedrijven in ons land gesproken, en op zich was er een zekere vorm van interesse. Maar we zouden wel moeten pivoteren, en dan zou ons bedrijf een consultingverhaal worden. Dat wilden we niet. De bedoeling was en is nog steeds om een self-service product te bouwen. PieSync mocht geen dienstenbedrijf worden”, legt Meyns uit.

De koppige weg naar succes heeft mentale grenzen

Meyns en Putman beseften dat de Amerikaanse markt wél opportuniteiten bood. En zo ook dat, om potentiële klanten te bereiken, een Engelstalige website niet volstond. “Onze strategie bestond erin om bedrijven te contacteren die we wilden koppelen aan andere applicaties”, gaat Meyns verder. “Hun klanten hadden er nood aan, maar toch was het niet makkelijk om die Amerikaanse CEO’s te overtuigen. Maar koppigheid leverde veel op.”

“Toen we na enkele mails nog steeds geen antwoord kregen van die ene CEO, hebben we hem nogmaals gecontacteerd met de boodschap: je reageert niet op onze mails, maar we gaan toch een koppeling leggen tussen jouw product en dat van bedrijf Y. Zo is de bal aan het rollen gegaan: die man was enorm onder de indruk. Uiteindelijk heeft dat een vliegwiel gecreëerd voor andere bedrijven.”

Benieuwd naar meer? In deze Techmag episode heeft Ewout Meyns het ook nog over:

  • De gedeelde visie met HubSpot
  • Hoe hij evolueerde van entrepreneur naar intrapreneur
  • Eigenheid en het belang van successen delen met het team
  • Zijn eigen dimensie van persoonlijke groei
  • ...en nog veel meer!

Benieuwd naar meer? Abonneer je op het Techmag YouTube-kanaal en mis geen enkel ondernemersverhaal!


Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 82.034 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen luxemagazine uit. Inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers uit de meest uiteenlopende sectoren. Gratis verdeeld op de Belgische markt.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief