Fashiontech designer Jasna Rokegem: “Social distancing staat niet gelijk aan emotional distancing, net daar wil ik het verschil maken”

Fashiontech designer Jasna Rokegem: “Social distancing staat niet gelijk aan emotional distancing, net daar wil ik het verschil maken”

(Photo by Sanne de Mûelenaere)

Door de coronacrisis vinden alle Techmag-interviews voorlopig via Zoom plaats. Maar dat vindt fashiontech designer Jasna Rokegem best oké. Ook al staan sommige van de straffe projecten die ze met haar alter ego Jasna Rok zou uitbrengen on hold, ze blijft opvallend positief. Meer nog, het coronavirus maakt het potentieel van sommige van haar innovaties nog zoveel groter. “We moeten meer dan ooit met een kritische blik naar onszelf kijken”, vertelt ze in een openhartig gesprek.

Emoties lezen met slimme kledij

Voor wie niet helemaal mee is: Jasna Rokegem ontwerpt interactieve kledij, waarvoor ze innovatieve technologieën combineert met interactieve mode. Een bovenstuk dat onze emoties zichtbaar maakt? Dankzij haar fashion tech studio Jasna Rok is dat intussen geen utopie meer.

“In samenwerking met Nokia Bell Labs ontwikkelde ik het project Reconnect, dat nu bij NASA staat”, glundert de Oost-Vlaamse. “Dat is het eerste intelligente kledingstuk in de wereld. Weet je, deze crisis toont duidelijk dat we nood hebben aan slimme kledij. Ieder van ons voelt zich een beetje gekweld door de social distancing-regels. Maar dat wil niet zeggen dat er ook emotional distancing is. Als je elkaars emoties letterlijk kunt aflezen, dan schept dat nieuwe mogelijkheden om met elkaar te verbinden.”

Als je elkaars emoties letterlijk kunt aflezen, dan schept dat nieuwe mogelijkheden om met elkaar te verbinden

Wanneer de scepticus in mij vraagt of de mensheid daar überhaupt klaar voor is, bevestigt Rokegem mijn gevoel. “Maar voor het coronavirus waren we ook duidelijk niet klaar”, schampert ze. “Het is net mijn bedoeling om mensen uit hun comfortzone te trekken.

“Vandaag zie je al dat thema’s zoals klimaat en onderwijs compleet worden geherevalueerd. Laten we dat ook met onze emoties doen, en meer kwetsbaarheid, authenticiteit en transparantie tonen. Want als er één ding is wat deze crisis ons leert, dan is het dat we allemaal gelijkwaardig zijn.”

Informatie verkrijgen én benutten

Het succesgeheim van Jasna Rokegem? De constante honger naar informatie, en haar optimisme om van de wereld een betere plek te maken. Want met haar Reconnect project wil ze allerminst in conflict treden met voorvechters van privacy of introverte individuen die zichzelf niet graag blootgeven. “Het is niet alsof we een applicatie lanceren waarmee je kunt nagaan of iemand in je buurt besmet is met het coronavirus”, nuanceert ze. “Dit moet een enabler worden om elkaar beter te begrijpen, of je nu fysiek of virtueel in elkaars gezelschap vertoeft.”

“Mijn project dient zeker niet om informatie te verkrijgen van anderen. Dit doe ik niet voor mezelf. Ik wil vooral mijn eigen kennis en wetenschap aanwenden om iets betekenisvols te doen voor de mensheid, die momenteel ongelooflijk snel aan het veranderen is.”

Misschien moeten we gewoonweg stoppen met 24/7 te werken en een stap terug nemen. Enkel zo creëer je ruimte voor nieuwe kansen

Ondanks Rokegems razendsnelle succes blijft ze kritisch, in de eerste plaats naar zichzelf toe. “Ik heb ontdekt dat ik mijn eigen grootste tegenslag ben”, zegt ze openhartig. “Mensen, en dus ook ondernemers, hebben de neiging om onfortuinlijke situaties toe te schrijven aan externe factoren. Een gebrek aan tijd, een gebrek aan middelen, een gebrek aan kansen, … Maar misschien moeten we gewoonweg stoppen met 24/7 te werken en een stap terug nemen. Enkel zo creëer je ruimte voor nieuwe kansen.”


Ook in deze Techmag aflevering:

  • Hoe Jasna Rokegem andere ondernemers steunt
  • Waarom ze met Elon Musk wil samenwerken
  • Haar Opera on Brain Waves project
  • En nog veel meer...

Benieuwd naar meer? Abonneer je op het Techmag YouTube-kanaal en mis geen enkel ondernemersverhaal!


Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.656 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief