Kriket-oprichters Michiel en Anneleen Van Meervenne (Photo by Birgit Sterckx)

In 2018 haalde Kriket voor de eerste keer het nieuws met de eerste Belgische krekelreep. Na een eerste jaar waarin de product-market fit bevestigd werd en de gesmaakte repen op basis van krekelmeel in de rekken van verschillende supermarkten belandden, haalde de Brusselse food start-up onlangs Colruyt Group aan boord als minderheidsaandeelhouder. Een nieuwe investeerder die het volgens Kriket-oprichter Michiel Van Meervenne mogelijk zal maken om de volgende stap in hun ontwikkeling te zetten, met een uitbreiding van het productaanbod én van het ambitieuze expansieverhaal. “Corporate venturing is voor ons de perfecte strategie om snelheid te maken.”

Een breed publiek bereiken

Vorig jaar maakten de Belgische consument voor het eerste kennis met Kriket, de Brusselse start-up die als eerste in ons land een reep op basis van gemalen krekels op de markt bracht. Krekels bevatten dubbel zo veel hoogwaardige proteïnen dan rundvlees en hebben een klimaatimpact die vergelijkbaar is met plantaardige eiwitten. “Daarnaast heb je heel hoge gehaltes ijzer, magnesium, vitamine B12, en blijkt ook uit onderzoek dat ze het immuunsysteem versterken, wat heel erg relevant is in deze tijden”, vertelt Michiel Van Meervenne die samen met zus Anneleen twee jaar geleden het jonge foodbedrijf oprichtte.

(Photo by Birgit Sterckx)

Meer groei realiseren

Ook Colruyt Group gelooft heel hard in het potentieel van Kriket, zo blijkt nu de Belgische marktleider in foodretail als nieuwe investeerder een minderheidsparticipatie neemt in de Brusselse start-ups. “Onze eerste jaar draaide helemaal rond het vinden van een sterke product-market fit”, doet Michiel Van Meervenne het verhaal. “We startten samenwerkingen op met Carrefour, Aveve, AS Adventure en Bio-Planet. Van zodra we voelden dat we tractie kregen en een mooie rotatie zagen in die distributiekanalen, zijn we meteen gaan nadenken hoe we als bedrijf onze verdere groei wilden realiseren.”

We hebben met veel geïnteresseerde partijen gepraat, van business angels tot banken en overheden, maar hoe langer we erover nadachten, hoe meer we ervan overtuigd geraakten dat corporate venturing voor ons wel eens de beste strategie zou kunnen zijn

Enerzijds is de ambitie om verder te internationaliseren, anderzijds willen we onze productportfolio uitbreiden”, legt Van Meervenne uit wat de volgende stappen in het groeiplan van Kriket zijn. “We hebben met veel geïnteresseerde partijen gepraat, van business angels tot banken en overheden, maar hoe langer we erover nadachten, hoe meer we ervan overtuigd geraakten dat corporate venturing voor ons wel eens de beste strategie zou kunnen zijn. We maakten een lijstje van welke strategische resources we nodig hadden om onze groeistrategie waar te maken, en vulden daarna een tweede lijstje met bedrijven die ons daarbij konden helpen.”

“Uiteindelijk kozen we voor Colruyt Group”, gaat Van Meervenne verder. “Niet alleen omdat ze marktleider zijn op onze thuismarkt, maar vooral omdat we beseften dat hun missie en waarden heel sterk overeenkomen met de onze: gezonde en duurzame voeding tegen betaalbare prijzen naar een breed publiek brengen. Ze varen resoluut hun eigen koers, zijn met Collect&Go pioniers in e-commerce en hebben een sterke expertise in productontwikkeling.”

(Photo by Birgit Sterckx)

Nieuwe krekelproducten ontwikkelen

“Wij van onze kant kunnen hen vanuit onze ervaring inzicht bijbrengen over de go-to-market strategie van insectenproducten, een proteïnebron die we de komende jaren wereldwijd een hoge vlucht zien nemen”, aldus nog Van Meervenne. “Met dat voorstel zijn we zelf naar Colruyt Group gestapt, en de reacties daar waren meteen heel positief. Het uiteindelijke akkoord is er in volle coronacrisis gekomen. Gezondheid en duurzaamheid zullen in dit nieuwe tijdperk nog belangrijker worden, en dus is onze samenwerking relevanter dan ooit.”

Ik geloof dat we er met de steun van Colruyt Group in zullen slagen om het eten van krekels tegen 2030 even normaal te maken als garnalen of scampi’s

“Ik geloof dat we er met de steun van Colruyt Group in zullen slagen om het eten van krekels tegen 2030 even normaal te maken als garnalen of scampi’s.” In de eerste plaats wordt daarbij gedacht aan tussendoortjes, maar ook binnen andere productcategorieën zien Kriket en zijn nieuwe minderheidsaandeelhouder heel wat nieuwe mogelijkheden. Zo werkt de Brusselse start-up momenteel aan ontbijtgranen op basis van krekelmeel. “Gezien de vele gezondheids- en duurzaamheidsvoordelen is onze ultieme missie dat het eten van krekels overal in Europa ingeburgerd geraakt”, benadrukt Michiel Van Meervenne.

Naast een steeds grotere aanwezigheid op de eigen thuismarkt zijn de Belgische krekelrepen vandaag ook al te vinden in Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië. De ambitie is om de afzetmarkt van Kriket uit te breiden naar gans Europa.