Micheline Van de Voorde: “Ondernemen is ook kwetsbaarheid tonen. Een rol spelen kost alleen maar energie”

Micheline Van de Voorde: “Ondernemen is ook kwetsbaarheid tonen. Een rol spelen kost alleen maar energie”

Micheline Van de Voorde was tot voor kort CEO van Saisons, de exclusieve verdeler van het Spaanse cosmeticamerk Germaine de Capuccini voor de Benelux-markt. Ze startte haar onderneming in 2005, werd vervolgens marktleider in 2013 en verkocht het bedrijf in 2017 aan haar leverancier. De laatste drie jaar hielp ze mee om de overgang vlot te laten verlopen. Met haar huidig project, Blooming, organiseert ze individuele en collectieve coachingstrajecten voor vrouwelijke ondernemers, professionals en bedrijfsleiders.

Als een sneltrein

Van de Voorde is een doorzetter, altijd enthousiast en inspirerend voor anderen. De immers goedlachse onderneemster uit Schoten bekijkt het leven van de positieve kant, ook als het even tegenzit. Over haar niet aflatende drive vertelt ze het volgende: “Mijn moeder was ook onderneemster, zij is altijd mijn grote voorbeeld geweest.”

“Toen ik op mijn 21ste een eigen schoonheidsinstituut opende, vroeg ik me af wat ík als klant zou willen.” Het deed Van de Voorde toen al beseffen dat ze ooit een organisatie wilde opstarten waarbij ze vrouwen zou helpen in hun kracht te komen en zichzelf te ontwikkelen.

Een goede begeleiding is cruciaal. Als je klant groeit, groei jij zelf ook mee

Wanneer ze terugblikt op haar traject als ondernemer, zegt ze hert volgende: “Het is gegaan als een TGV en ik vond het enorm boeiend. Het mooiste is dat je samen groeit met je team en klanten. Dankzij hen zie je soms oplossingen en kan je na het vallen weer opstaan. Ondernemen is immers ook je kwetsbaarheid tonen.”

Naar eigen zeggen heeft Van de Voorde af en toe eigenzinnige ideeën en durft ze weleens tegen de stroom in te zwemmen. Zelfs in tijden van crisis sluit ze angst zoveel mogelijk uit, en probeert ze maximaal te streven naar creativiteit. Die attitude geeft ze graag door aan haar medewerkers.

Je kunt jezelf niet thuislaten

Voor Micheline van de Voorde is het ideale bedrijf een plek waar ze gelukkig kan zijn en zichzelf kan blijven. Als bedrijfsleider draagt ze authenticiteit hoog in het vaandel. “Laat zien wie jij bent, waar je in gelooft en waar je tegenaan loopt. Een rol spelen kost alleen maar extra energie.”

Je twijfels aan je team voorleggen geeft nieuwe inzichten en dat zorgt dan weer voor vernieuwde veerkracht

Ze vindt het ook essentieel dat klanten hun groeipad volgen en wil hen daarbij begeleiden. Daarom richtte ze Blooming op, een coaching en consultancy bedrijf dat zich vooral concentreert op vrouwelijke ondernemers. Ze helpt hen hun ware talenten te ontplooien en evenwicht te vinden in het ondernemen en hun gezinsleven.


Op de werkvloer staan communicatie en samenwerking centraal. Toegeven wat je niet goed kunt, hoort daar ook bij. “Mijn teams functioneren doorgaans per twee, in tandem. Zo werken ze complementair, synergetisch en tillen ze elkaar naar een hoger niveau.”

Waarden, missie, visie en strategie

Op een bepaald moment ontstond er wat onenigheid met het personeel. Het was haar dochter die wees op het belang van waarden en mensen aanwerven die dezelfde waarden delen. “Sindsdien let ik erop dat medewerkers evenveel waarde hechten aan klantenservice, flexibiliteit en kwaliteit. De juiste mindset is voor mij belangrijker dan verkoopcijfers”, zegt Micheline Van de Voorde.

Een duidelijke visie en strategie bepaal je door regelmatig stil te staan en te evolueren

Om doelen te bereiken, moet je af en toe een wit blad nemen en noteren wat goed of slecht gaat, stelt Van de Voorde. Steeds weer ‘heruitvinden’, analyses maken en richting geven aan je team. Zelf heeft ze haar organisatie altijd geleid vanuit het hart. “Wanneer je doet waarin je gelooft, dan creëer je iets goeds. Ik ben elke dag vanaf nul begonnen en heb telkens opnieuw het beste van mezelf gegeven. Een nieuwe dag betekent nieuwe kansen!

Loslaten van haar ‘kindje’

Tot de dag dat ze besloot om Saisons te verkopen aan haar Spaanse leverancier, was Micheline Van de Voorde nooit echt bezig met een exit. Ze voelde zich te jong om haar bedrijf uit handen te geven. Nadat haar boekhouder zei dat ze die unieke kans maar beter kon grijpen en de onderneming ook zonder haar zou kunnen voortbestaan, ging ze toch overstag.

“Het is zoals met kinderen: je moet erop vertrouwen dat je je team alles hebt geleerd om op een gegeven moment zelfstandig verder te kunnen gaan. Ook al valt het zwaar om een stap achteruit te zetten en veranderingen toe te laten.

Het is zoals met kinderen: je moet erop vertrouwen dat je je team alles hebt geleerd om op een gegeven moment zelfstandig verder te kunnen gaan

Het loslaten van haar ‘kindje’ was een moeilijk proces, geeft ze toe. Zowel emotioneel als rationeel. Toch is Van de Voorde er zeker van dat de bedrijfswaarden niet zomaar zullen verdwijnen. Ze is dan ook zeer trots op het team van Saisons.

Genieten van het hier en nu

Nu ze de veilige haven heeft verlaten voor een heel nieuwe uitdaging, speelt onzekerheid haar soms parten. Dan concentreert Van de Voorde zich vooral op de mogelijkheden en niet zozeer op de angst voor het onbekende.

Mediteren, de stilte opzoeken, reizen en lezen helpen haar om tot rust te komen. Hoewel ze zich weleens graag terugtrekt uit de drukte, houdt ze ook van de gezellige drukte op kantoor.

Over haar verdere dromen vertelt ze het volgende: “In de nabije toekomst wil ik meer tijd vrijmaken voor mijn kinderen en kleinkinderen en elke dag genieten van het hier en nu.”

Tot slot heeft Micheline Van de Voorde nog dit advies voor collega-bedrijfsleiders: “Zie de mogelijkheden in plaats van de beperkingen en dan komt het allemaal wel goed.”


Benieuwd naar het volledige verhaal van Micheline Van de Voorde? Beluister hieronder de podcast.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.641 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief