Vijf op een rij: een blik in het dagelijkse leven van Vincent Vanderbeck

Vijf op een rij: een blik in het dagelijkse leven van Vincent Vanderbeck

Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Vincent Vanderbeck, CEO (Chief Catalyst, zoals hij zichzelf noemt) van Hangar K, een co-creatiehub in Kortrijk waar start-ups worden samengebracht met corporates om zo een chemische reactie te doen ontstaan tussen beide werelden.

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

Mijn kinderen zijn de beste route tot ontspanning. Samen met hen een bordspel spelen, is iets waar ik enorm van geniet. Een avondje Monopoly of Risk is nog altijd één van de beste manier om te ontspannen. Daarnaast lees ik ook graag een boek of pik ik ‘s avonds een optreden mee. Van klassiek naar jazz of rock, maakt mij niet, zolang er maar passie in zit.”


Waaraan geef je graag geld uit?

Experiences. Dat kan bijvoorbeeld een onvergetelijk concert van George Clinton op Gent Jazz zijn, maar net zo goed een culinaire ervaring in Hertog Jan. Dit zijn de zaken waar ik graag geld voor neertel.”

“Voor mij zijn dit soort van herinneringen belangrijker dan de laatste nieuwe BMW bezitten. Al moet ik ook bekennen dat een aankondiging van de nieuwste iPhone me ook wel kan verleiden om mijn creditcard boven te halen.”


Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?

The man who solved the market van Gregory Zuckerman dat het verhaal vertelt van Jim Simons, de oprichter van Renaissance technologies. Of hoe een wiskundige met ongelooflijk veel doorzettingsvermogen toch bleef geloven dat je met algoritmes de beurs kon voorspellen.”

Academici die ondernemen en daarin zeer succesvol zijn, kom je niet zo vaak tegen. Als er iets is wat de toekomst wordt van onze kenniseconomie, dan is het dat wel

“Het leest als een roman met authentieke figuren die een man volgen in zijn zoektocht om als één van de eerste de fluctuaties in de markt te voorspellen en daar een bedrijf rond te vormen. Academici die ondernemen en daarin zeer succesvol zijn, kom je niet zo vaak tegen. Als er iets is wat de toekomst wordt van onze kenniseconomie dan is het dat wel. Ik zou daarom graag zien dat nog meer academici kiezen voor een ondernemersavontuur.


Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

GetDriven. CEO Gunther Ghysels heeft de juiste drive en visie om van dit verhaal een Europese unicorn van te maken. Hij is erin geslaagd om in Vlaanderen een goeie community te vormen van studenten die rijden voor klanten en gaat dit de volgende maanden kopiëren in Duitsland.”

“Ik geloof er keihard in dat hij daarin zal slagen en ondertussen ook nog een aantal alternatieven in het leven roept om met zijn start-up de coronacrisis te kunnen trotseren.”


Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

“Vind ik een moeilijke vraag. Ik heb de afgelopen 25 jaar zoveel gedaan en gerealiseerd waar ik ook zonder meer trots op ben. Maar misschien is Jura uit het begin van mijn carrière wel één van die realisaties waar ik het meest trots op ben. Eind jaren 90 was ik aan de slag bij Wolters Kluwer waar we aan een databank werkten met daarin alle wetgeving en rechtspraak in België.”

Met de opkomst van het internet hadden we met een groep mensen het disruptieve idee opgevat om deze database online beschikbaar te maken. Je moet je voorstellen dat we toen in een wereld van losbladige juridische publicaties zaten en dat online - zeker voor de advocaten en notarissen - iets revolutionairs was. Als ik nu zie hoe jura ingeburgerd is in die wereld ben ik wel fier dat we dit met ons team hebben kunnen realiseren.”


Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.507 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief