Vijf op een rij: een blik in het leven van Christophe Kalbfleisch

Vijf op een rij: een blik in het leven van Christophe Kalbfleisch

Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Christophe Kalbfleisch, één van de drie founders en COO van ListMinut, een snelgroeiende Brusselse start-up die een online platform aanbiedt waar Belgische dienstverleners en klanten elkaar kunnen vinden voor de meest uiteenlopende klusjes in en om het huis.

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

“Toegegeven, dat was de afgelopen maanden niet altijd even gemakkelijk. We zaten bijna 24 uur op 24 met ons drietjes ‘opgesloten’ op ons appartement in Brussel. Mijn partner en ik werken allebei voltijds en konden onze baby in die lange lockdownperiode niet naar de crèche brengen. Tussen de vele uitdagingen die onze business met zich meebrengen en een baby die non-stop om aandacht vraagt, is het niet altijd evident om je volledig te ontspannen.”

“Ik probeer wel twee keer per week te sporten. In mens sana corpore sano, heet dat dan. Meestal houd ik bij lopen, want veel andere opties waren er de voorbije weken en maanden niet.”

“De coronacrisis heeft er wel voor gezorgd dat ik veel meer tijd kon doorbrengen met mijn zoontje. Die quality time thuis was onbetaalbaar, daar kon ik echt van genieten.”


Waaraan geef je graag geld uit?

“Voor het moment probeer ik goed te eten en koop ik steeds betere producten. Ik probeer zoveel mogelijk in lokale kleine biowinkels mijn boodschappen te doen.”

“In het algemeen heb ik de indruk dat ik de laatste weken en maanden wat minder kosten heb gemaakt: minder verplaatsingen met de wagen, geen kribbe, geen reizen,..., dus kunnen we ons dat wel permitteren.”


Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?

Dollars and Sense: How We Misthink Money and How to Spend van Dan Ariely. Eén van mijn historische investeerders had me dit boek aangeraden in verband met een businessprobleem dat we met ListMinut moesten oplossen. Hij was ervan overtuigd dat we soms teveel naar onze cijfers keken en niet altijd naar niet-meetbare gegevens. Hij had gelijk.”

“Ik heb een rationele manier van denken maar veel dingen kan je niet zomaar uitleggen zonder rekening te houden met irrationele gedragen. We onderschatten of ontkennen nog te vaak de psychologische gedragingen van mensen. Dit is nochtans essentieel om onze wereld beter te begrijpen.”

“Ik ben ondertussen een grote fan van Dan Ariely geworden. Hij kan op een eenvoudige manier je ogen openen voor nieuwe concepten.”


Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

“Op een bootcamp met Netwerk Ondernemen Brussel, intussen alweer twee jaar geleden, leerde ik de founders van Kazidomi kennen. Hun missie is om zoveel mogelijk mensen gezonder te laten eten. Ze kunnen daarbij rekenen op een fantastisch managementteam. Ze kenden voordien ook al een sterke groei , maar sins de coronavirus is die echt exponentieel. Ik gun het hen van ganser harte.”


Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

Het feit dat dankzij ListMinut er vandaag in België duizenden particulieren elke maand iets kunnen bijverdienen en daardoor wat beter kunnen leven. Nog iedere dag krijg ik positieve berichten om ons daarvoor te bedanken.”

“Ook in tijden van corona hebben we kunnen vaststellen wat voor een fantastische community wij hebben. In een week tijd hebben zij 15.000 maskers genaaid voor mensen die het echt nodig hebben. Een mooi teken van solidariteit.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.671 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief