Vijf op een rij: een blik in het leven van Koen Van Pottelbergh

Vijf op een rij: een blik in het leven van Koen Van Pottelbergh

(Photo by JoPhotography)

Ondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: orthoptist-optometrist Koen Van Pottelbergh, ook bekend als ‘Den Brillenman’, die als oprichter van non-profitorganisatie Eyes for the World enkele jaren terug de Belgisch-Luxemburgse finale van Chivas Venture won.

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

“Door een goede wandeling in de natuur. Vooral de rust en de schoonheid ontdekken in je eigen streek geeft me terug verse krachten en energie om verder te doen. En uiteraard een lekker etentje met het vrouwtje staat ook altijd op mijn verlanglijstje.”


Waaraan geef je graag geld uit?

“Ik ben niet echt een big spender. Ik geniet graag van de gewone dingen des levens. Al ga ik uiteraard graag eens goed culinair eten en reis ik graag de wereld rond.”


Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?

“Recent heb ik ‘Black box van de topverkoper’ van Kathleen Cools gelezen.”

“Ik leer ontzettend graag bij aan de ‘universiteit van het leven’. Je bent nooit te oud om bij te leren. Het prikkelt mijn creativiteit van het ondernemen. Nieuwe inzichten mixen met oude om zo steeds weer vernieuwing te realiseren.”


Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

YumaLabs van Sebastiaan de Neubourg. Dit Antwerpse merk maakt met 3D-printingtechnieken zonnebrillen van weggegooide petflessen: 100 procent circulaire brillen met volledig demonteerbare monturen. Ik hou van jonge Belgische ondernemers die anders durven denken. Ik wens Sebastiaan en zijn team dan ook heel veel succes toe.”


Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

“Mijn mooiste realisatie is zonder twijfel het opstarten van ‘Eyes For The World’ dat mensen wereldwijd helpt om terug te zien. Ondertussen heb ik ook ‘Eyes For Belgium’ opgestart omdat heel veel mensen ook hier bij ons geen bril kunnen aanschaffen. Momenteel werk ik samen met heel wat sociale huizen , het Rode Kruis en Fedasil.”

Als gevolg van dat succes kon ik in Mechelen een nieuw brillenconcept opstarten, dat ‘Den Brillenman’ werd gedoopt. Centraal staat niet enkel de bril om er goed uit te zien maar ook de glazen om scherp te zien en dit aan een zeer betaalbare prijs.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.827 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief