Vijf op een rij: een blik in het leven van Raf Seymus

Vijf op een rij: een blik in het leven van Raf Seymus

Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Raf Seymus, die ooit Exellys - een kweekvijver voor techtalent - boven de doopvont hield, en nu CEO is van Stellar Labs, een start-up die hij samen met Stella Collins oprichtte en als missie heeft: techtalent klaarstomen voor Industry 4.0 door middel van trainingen en opleidingen met een bewezen return on investment.

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

“Activiteiten zoals wandelen, fietsen, uit eten met vrienden, lezen of een goeie tv-serie bekijken, zijn mijn dagelijkse favorieten. Ik hoef niet meer zo nodig hard te sporten of dagelijks te mediteren om op te laden. Ik heb wel 7 uur slaap nodig om goed te kunnen presteren. Dat is cruciaal en ik zorg er dan ook voor dat me dat dagelijks lukt.”

Ik werk ook al jaren in het weekend en ervaar dat niet als een probleem. Wel geen volle dagen en ook aan een ander tempo. Meestal een paar uur op zaterdag of zondag. Dan zet ik klassieke muziek op en doe ik bijvoorbeeld mijn administratie, lees ik businessgerelateerde artikels of doe ik zaken die niet dringend zijn maar wel noodzakelijk. Het geeft mentale rust als ik deze zaken van mijn to do-lijstje kan schrappen.”

Als ik echt de knop wil uitzetten dan ga ik op reis of zoek ik andere omgevingen op. Dat kunnen korte citytrips zijn of langere rondreizen maar even goed kunnen dat concerten, musea of tentoonstellingen zijn. Ik kan me ook enorm opladen tijdens inspirerende conferenties. Zo ga ik al vijf jaar op rij naar de Web Summit in Lissabon en ook de Summits van Singularity University kunnen mij bekoren.”


Waaraan geef je graag geld uit?

“Geld op zich is voor mij nooit een drijfveer geweest. Ik heb behoorlijk lang met zeer beperkte middelen geleefd en ben zeker geen goeie spaarder. Maar ik heb wel veel gereisd, veel trainingen gevolgd, nieuwe ervaringen opgedaan en massa’s boeken gelezen. Ik beschouw investeren in jezelf en je persoonlijke ontwikkeling nog steeds als de beste belegging.”

Ik beschouw investeren in jezelf en je persoonlijke ontwikkeling nog steeds als de beste belegging

“Door het succes en de verkoop van Exellys eind 2019, geniet ik wel van de financiële mogelijkheden die ik nu heb en maak ik er ook gebruik van. Reizen zonder me zorgen te moeten maken over het budget, is zeer fijn. Recent heb ik een nieuwe appartement gekocht en aan de inrichting en afwerking kan ik best wel wat geld spenderen. Ook aan kunst, antiek en horloges durf ik geld uit te geven.”


Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?

The Tale of the Duelling Neurosurgeons – The history of the human brain as revealed by true stories of trauma, madness and recovery van Sam Kean. Deze Amerikaanse schrijver is een getalenteerd verhalenverteller en heeft vijf boeken gepubliceerd waarin wetenschappelijke ontdekkingen in een verhalende stijl worden beschreven. In dit boek neemt hij je mee op reis door de geschiedenis van de neurowetenschappen en hun onwetende patiënten. In elk hoofdstuk concentreert Kean zich op een ander hersengebied en vertelt het fascinerende verhaal van historische figuren die geassocieerd worden met dat hersengebied.”

“Het is geschreven als een roman en leest als een trein maar wel geschiedkundig en wetenschappelijk correct en onderbouwd. Heerlijke vakantielectuur; boeiend, vaak grappig, soms schokkend maar altijd onderhoudend en leerrijk. Ontspanning en leren gaan hier hand in hand. Het is een aanrader voor al wie geïnteresseerd is in het menselijk brein. En wie is dat niet?


Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

“Door mijn achtergrond in HR en technologie, volg ik HR Tech wat meer van nabij. Ik vind Huapii een sterke nieuwkomer in dit landschap. Ik ken hun verhaal en het team al een tijdje en ben onder de indruk van het product, hun visie, het team en hun aanpak. Toen ze me vroegen om in hun raad van advies te komen, heb ik niet lang getwijfeld.”

“Huapii is gestart als een corporate venture want de tool werd ontwikkeld binnen de schoot van Solvay en pas nadien verzelfstandigd. Solvay was op zoek naar een passende oplossing om hun 25.000 medewerkers te empoweren en ze eigenaar te maken van hun carrière. Ze wilden hen de werknemerservaring kunnen bieden zoals in start-ups. Tegelijkertijd wilden ze een platform dat alle vaardigheden binnen de organisatie zichtbaar maakt en hun medewerkers kansen biedt om verder te groeien dan hun huidige rol. Ze vonden echter geen tool die aan hun behoeften voldeed en hebben het dan maar zelf ontwikkeld in nauwe samenwerking met medewerkers, vakbonden en directie.”

“Sinds 2018 gebruiken alle 25.000 Solvay-arbeiders en bedienden de tool en 80% adopteerde het platform na amper een paar weken! Een ongezien succes en de reden hiervoor was heel simpel: het stelt de medewerkers centraal en ze ervaren onmiddellijk de voordelen.”


Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

Uiteraard ben ik trots op het traject dat we met het Exellys team hebben afgelegd. De snelle groei, de tevredenheid van onze medewerkers en klanten, het succesvol kunnen maken van een mooi concept en de erkenning door de drie prijzen die we vorig jaar in de wacht sleepten, zijn realisaties die me blij en dankbaar maken.”

Maar voor mezelf ben ik het meest trots op wat ik geleerd heb door deze ervaring tot een goed einde te brengen. ‘De rit uitrijden’ zoals dat heet. Het was zeker geen ‘pleasure cruise’ maar wel een onwaarschijnlijk waardevolle leerschool die me heeft klaargestoomd om van Stellar Labs een minstens even groot succes te maken.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.827 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief