Vijf op een rij: een blik in het leven van Simon Ramboer

Vijf op een rij: een blik in het leven van Simon Ramboer

Ondernemers zijn hot. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, verschijnen dagelijks in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: digital nomad Simon Ramboer, die oprichter en managing director is van Online Gorillas, een digital marketing agency gespecialiseerd in Google Advertising (SEA) voor kmos en grotere bedrijven in de Benelux.

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

“Mijn vrije tijd spendeer ik het liefste buiten. Als digital nomad reis ik ontzettend veel omdat dit mij een enorme innerlijke rust geeft. Vaak ga ik daarbij op zoek naar locaties met veel zon, prachtige natuur en of de oceaan. Ook het connecteren met nieuwe mensen en culturen vind ik namelijk fantastisch.”

“Eind vorig jaar werkte ik nog vanuit een coworking space in Bali. Tijdens de middagpauze ging ik lekker een uurtje surfen waarna ik terug aan de slag ging. ‘s Avonds netwerkte ik in een lokale beachbar met andere ondernemers en werd er gepraat over van alles en nog wat. Ik ben nog nooit zo productief - en tegelijkertijd ontspannen- geweest als toen.”


Waaraan geef je graag geld uit?

“Buiten reizen is dat vooral aan foto-/videomateriaal en software. Boys and their toys, right?! Tien jaar geleden kocht ik mijn eerste spiegelreflexcamera en hield ik er een hobby als amateurfotograaf op na. Op dat moment werd ook Instagram net gelanceerd, als hobbyfotograaf het ideale kanaal om je creativiteit kwijt te kunnen.”

“Ondertussen is mijn passie voor fotografie, videografie en reizen meer een uit de hand gelopen hobby geworden waarbij ik als content creator op Instagram net iets meer dan 18.000 volgers heb die dagelijks mijn avonturen volgen. In mijn multimedia kamer vind je tegenwoordig dan ook verschillende camera's, lenzen, statieven, GoPro’s en toebehoren, een drone en nog zoveel meer.”


Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?

“Ik ben zeker niet ‘s werelds grootste lezer maar een boek dat mij enorm kon boeien, is Into the wild van Jon Krakauer. Daarin wordt het echt gebeurde verhaal verteld van Chris McCandless, een jongeman die na het afstuderen besluit zijn spaargeld weg te geven aan het goede doel, zijn identiteit achter te laten en op reis te gaan naar Alaska op zoek naar het ultieme gevoel van vrijheid, geïnspireerd door idealisme en verschillende boeken die hij las. Onderweg ontmoet hij talloze mensen. Helaas wordt zijn droom om ‘into the wild’ te gaan ook zijn dood.”

“Voor mij is dat een verhaal dat me enorm inspireert, omdat ik me ook wel kan identificeren met het hoofdpersonage. Alleen zou ik zelf het net iets anders aanpakken, maar ik snap het idee erachter wel.”


Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

“De sympathieke gasten van TechWolf, de Gentse start-up die in de vorige lichting van het Birdhouse programma zaten. TechWolf bouwt AI die ondernemingen helpt om de skills van hun werknemers in kaart te brengen en af te stemmen op de bedrijfsstrategie.”

“In heel korte tijd hebben ze ontzettend veel gerealiseerd en dat heeft de buitenwereld ook opgemerkt. Zo hebben ze, als ik mij niet vergis, niet zo gek lang geleden 1 miljoen euro opgehaald bij enkele (top) investeerders om hun HR software verder uit te bouwen. Als jonge ondernemer word ik hier enorm door geïnspireerd en heb ik ontzettend veel bewondering voor het parcours dat zij afleggen.”


Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

“Anderhalf jaar geleden werkte ik nog als agency account strategist voor Google in Barcelona. Ik besliste toen op het einde van de zomer om mijn ontslag in te dienen en mijn eigen digital marketing bureau, gespecialiseerd in Google Advertising (SEA), op te richten. Ik was daarbij vooral gefocust om volledig remote te kunnen werken. Voor mij was dat toch wel een serieuze sprong in het onbekende.”

Onlangs mocht ik met Online Gorillas een eerste kaarsje uitblazen en kan ik terugblikken op een fantastisch jaar waarbij ik als digital nomad in heel wat landen - onder andere Bali, Spanje, Jordanië, Frankrijk,..- gezeten heb. We konden als agency tal van grote projecten uitvoeren en hebben een start gekend waarvan ik als founder alleen maar kon dromen. Ook de toekomst ziet er ondanks de coronacrisis ontzettend goed uit. Ik ben daar niet enkel trots op, maar vooral heel dankbaar voor alle kansen die ik gekregen heb.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.566 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief