Waarom Start it @KBC en Netwerk Ondernemen de handen in elkaar slaan: “Dit is geen gewone samenwerking, eerder een coalition of the good guys”

Waarom Start it @KBC en Netwerk Ondernemen de handen in elkaar slaan: “Dit is geen gewone samenwerking, eerder een coalition of the good guys”

Lode Uytterschaut (Start it @KBC) en Gert Gijbels (Netwerk Ondernemen)

Vorige week kondigden Start it @KBC en Netwerk Ondernemen een samenwerking aan, om Belgische start-ups en scale-ups nog beter te helpen. Maar welke zijn de grootste uitdagingen in ons ecosysteem van vandaag? Hoe willen de twee organisaties groeibedrijven centraal stellen? Je ontdekt het in het podcast interview met Gert Gijbels (oprichter en CEO van Netwerk Ondernemen) en Lode Uytterschaut (oprichter en CEO van Start it @KBC)

Het belang van founder-centricity

Opvallend: het is de eerste keer dat twee accelerator-organisaties zo doorgedreven de krachten bundelen. Volgens de twee bezielers, Lode Uytterschaut en Gert Gijbels, is het een logische zet. “Er zijn intussen zoveel acceleratoren, incubatoren en ondersteunende organisaties dat je er de straat mee kunt plaveien”, steekt Lode Uytterschaut van wal. “De manier waarop wij bij Start it @KBC het verschil willen maken, zien we ook terug bij Netwerk Ondernemen. We hebben dezelfde visie op het verder helpen van start-ups en scale-ups. We zijn founder-centric, gericht op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de ondernemer. Ook gaan we er prat op dat we geen aandelen of intellectual property vragen.”

“Onze community overlapt voor 40% met die van Start it @KBC. In die zin zou je kunnen zeggen dat deze samenwerking misschien wel een organische evolutie is”, beaamt Gert Gijbels. “Het gemeenschappelijk hebben van één visie en dezelfde waarden is heel belangrijk. Dit is geen ‘gewone samenwerking’: ik noem het eerder een coalition of the good guys. Want ons onafhankelijk en belangeloos karakter verbindt ons tot in de kiemen van beide organisaties. Daar hebben ondernemers vandaag echt nood aan.”


Snel én slim schalen

Met vier programma’s spelen de organisaties in op de grootste uitdagingen die starters en groeiers op zich zien afkomen. Oprichters mogen onder meer rekenen op individuele mentoring, maar ook op de kans om de poort naar klanten en internationale markten open te breken. Een netwerk van gevestigde ondernemers, experts en partners vormt daarin de rode draad.

“Sales en internationalisering, beiden dé achilleshiel in ons start-up ecosysteem, worden door de huidige coronacrisis nog uitdagender”, weet Gijbels. “Een netwerk is dus crucialer dan ooit. Per slot van rekening willen ondernemers zo weinig mogelijk tijd verliezen in hun weg naar de volgende stap. Samen met Start it @KBC brengen we hen in contact met de juiste pionnen.”

Sales en internationalisering, beiden dé achilleshiel in ons start-up ecosysteem, worden door de huidige coronacrisis nog uitdagender

Er wordt soms te veel blindgestaard op het ophalen van durfkapitaal”, zegt Uytterschaut. “Maar de beste investering komt nog steeds van klanten. In tegenstelling tot sommige andere sectorgenoten zullen we bedrijven nooit richting een fonds duwen. Waar wij het wél voor doen? Early-stage start-ups helpen met het laten valideren van hun project, en start-ups met product-market-fit verder helpen schalen.”

“We helpen dus groeibedrijven in verschillende fasen, en dat op een doordachte manier. Want als een startend bedrijf té snel schaalt, dan schaalt die waarschijnlijk ook zijn fouten mee. Wanneer je echter met een solide basis in aanmerking komt voor externe financiering, dan zit jij als ondernemer aan de knoppen. En dat is veel duurzamer.”

Vrouwelijk ondernemerschap

Tot slot willen de instanties een lans breken voor vrouwelijk ondernemerschap. Start it @KBC zet er al jarenlang op in, en organiseert nu thematische webinars op om (toekomstige) vrouwelijke founders te connecteren met succesvolle rolmodellen. Voor de eerste sessie schuift de accelerator ICT Woman of the Year en bezielster van Flow Pilots, Dewi Van De Vyver, naar voren.

Het tij keert, maar vrouwen blijven ondervertegenwoordigd in het ecosysteem van start-ups en scale-ups”, vindt Uytterschaut. “Dat wordt op elke bijeenkomst wel duidelijk. Netwerkevenementen zijn doorgaans veredelde bar-momenten voor mannen. Terwijl ons land ook flink wat vrouwelijk ondernemerstalent kent.”


Benieuwd naar meer? Beluister hier de volledige podcast!


Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.730 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief