Deze Berlijnse start-up haalt 245 miljoen euro op en bereikt nog geen jaar na oprichting de unicorn-status

Deze Berlijnse start-up haalt 245 miljoen euro op en bereikt nog geen jaar na oprichting de unicorn-status

Straf ondernemersverhaal uit Berlijn: Gorillas, een start-up die boodschappen binnen de 10 minuten via fietskoeriers aan huis levert, haalde recent 245 miljoen euro groeikapitaal op en verovert zo een plekje in de geschiedenisboeken als bedrijf dat in Europa het snelst de unicorn-status heeft bereikt. En dat amper negen maanden na oprichting. Sie schaffen das!

Heel snel actief in 12 steden

Nooit eerder haalde een Europese start-up zo snel de status van unicorn, die je bereikt als je bedrijf op minstens 1 miljard dollar wordt gewaardeerd. Gorillas werd pas in mei 2020 opgericht door Kağan Sümer and Jörg Kattner, ging van start in Berlijn maar breidde zijn actieterrein heel snel uit naar meer dan 12 steden, waaronder München maar ook Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Groningen, Rotterdam en Londen.

De Duitse start-up met als slogan ‘faster than you’ maakt zich sterk dat hun fietskoeriers, die je makkelijk herkent aan hun zwarte kledij, jouw boodschappen binnen de 10 minuten na bestelling via de app aan huis leveren en dat steeds aan retailprijzen.

Om die belofte te kunnen waarmaken, opende het meer dan 40 ‘dark stores’: kleine, lokale opslagplaatsen van waaruit de Gorillas-fietskoeriers (meer dan 1.000 in totaal) de levensmiddelen kunnen ophalen.

Change the game

Het jonge bedrijf rondde recent series B investeringsronde, geleid oor Coatue Management, DST Global en Tencent, af waarin het maar liefst 245 miljoen euro ophaalde. En dat amper drie maanden nadat Gorillas al een mooie 36 miljoen euro bij investeerders had opgehaald.

Behoorlijk veel groeikapitaal dat de ambitieuze start-up - Entschuldigung: unicorn- wil aanboren om zijn activiteiten uit te breiden naar meer dan 10 landen en minstens 50 steden. Eerste halte: Parijs om vervolgens de oversteek te maken naar New York.

Ons doel is heel simpel: het spel in de levensmiddelendetailhandel veranderen”, maakt co-founder & CEO Kağan Sümer er geen geheim van. “Deze sector is enorm traag geweest met het implementeren van nieuwe en snellere technologische oplossingen. Wij vereenvoudigen het proces van boodschappen doen door consumenten tegen retailprijzen moeiteloos direct toegang te geven tot verse en gezonde producten.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 92.302 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief