Deze twee vrienden ruilden hun gouden kooi bij een multinational voor een eigen bedrijf: “De vrijheid van het ondernemen geven we nooit meer op”

Deze twee vrienden ruilden hun gouden kooi bij een multinational voor een eigen bedrijf: “De vrijheid van het ondernemen geven we nooit meer op”

Jonathan Goderis en Tijs Corneillie

Jonathan Goderis en Tijs Corneillie hadden het goed voor elkaar: ze leidden samen de Belgische tak van een groot internationaal bedrijf, hadden 65 mensen onder zich, elke maand stond een mooi loon netjes op hun rekening. Maar het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Ze braken uit hun gouden kooi en richtten met Keypoint een eigen InsurTech & PropTech start-up op. En die vrijheid willen ze voor geen geld ter wereld meer kwijt. “We groeien sterk, maar het allerbelangrijkste is dat die groei duurzaam en gezond verloopt. Want wat ben je met miljoenen van venture capitalists als je daarmee de controle over je eigen onderneming kwijt bent? We willen baas blijven in ons eigen kot.”

“We waren al vrienden toen we allebei bij een groot internationaal bedrijf met meer dan 3.000 medewerkers terechtkwamen”, legt Goderis uit. “Na een paar jaar werden we samen verantwoordelijk voor de Belgische afdeling. Dat was een geweldige leerschool, die nu betere ondernemers van ons maakt. Maar er begon op de duur iets te wringen. We zijn er allebei van overtuigd dat de cultuur onwaarschijnlijk belangrijk is voor een bedrijf. Alleen: in een multinational heb je heel weinig impact op die cultuur.”

Verzekeringsmarkt smeekt om verjonging

Tussen pot en pint broedden Goderis en Corneillie regelmatig op ideeën voor een eigen onderneming. “Maar omdat we meer dan voltijds bezig waren met onze job kregen die ideeën nooit echt de focus die ze verdienden”, zegt Goderis. Tot we de opportuniteiten in de verzekeringssector in kaart begonnen te brengen. Zeker in België is dat een old school wereld: log, gesloten en met weinig innovatie. De verzekeringsmarkt smeekte om verjonging. Er begon wel wat te bewegen op vlak van InsurTech. We hadden na onze uren een innovatieve oplossing uitgewerkt. Als we wilden springen, dan mochten we niet te lang wachten.”

We komen allebei niet uit een ondernemersfamilie. Maar het ondernemersvirus was toch in ons bloed gekropen

“Dat was natuurlijk geen eenvoudige beslissing”, vult Corneillie aan. “We zaten in een gouden kooi in een stabiel bedrijf met een jaaromzet van bijna 6 miljoen euro, daar breek je niet zomaar uit. We komen allebei niet uit een ondernemersfamilie. Maar het ondernemersvirus was toch in ons bloed gekropen. De goesting om zélf iets uit de grond te stampen, was te groot. Toen we ons eerste klantencontract hadden getekend, was dat de boost die we nodig hadden om onze job op te zeggen en volledig voor Keypoint te gaan.”

Zalando in de verzekeringswereld

Keypoint connecteert achter de schermen het volledige ecosysteem van partijen die betrokken zijn bij de schade of het onderhoud van gebouwen. “Van de aangifte tot de uiteindelijke herstelling: alles zit van A tot Z op één platform”, verduidelijkt Goderis. “We brengen alle schakels in de ketting samen en we zorgen voor een vlotte doorstroming. We hebben ook ons eigen netwerk van vakmannen.”

Digitale oplossingen maken deel uit ons dagelijks leven, maar de verzekeringssector hinkt achterop

Het einddoel is het ontzorgen van de verzekeringsnemer. Die moet gewoon de schade aangeven en that’s it. Geen offertes aanvragen, geen facturen doorsturen, geen voorschotten betalen. De verzekeringsmaatschappij regelt alles via ons, wij worden rechtstreeks vergoed door de maatschappij en niet door de klant.”

“We werken met een track & trace systeem. Vergelijk het met kleren kopen bij Zalando, daar kan je ook zien of je bestelling al onderweg is of wanneer ze geleverd is. Digitale oplossingen maken deel uit ons dagelijks leven, maar de verzekeringssector hinkt achterop. Wij vertalen de klantvriendelijkheid en de gebruikservaring van digitale platformen naar de conservatieve wereld van de verzekeringen, aangevuld met relevante diensten.”

Tijs Corneillie

Aanwerven op buikgevoel

Een kleine drie jaar na de lancering werkt Keypoint voor de grootste bedrijven uit de verzekeringssector en heeft het bedrijf tien medewerkers in dienst. “Het begin was keihard werken”, blikt Corneillie terug. “Ik herinner me nog de eerste grote storm. Toen zaten we hier zelf met z’n tweeën het ene dossier na het andere in te geven.”

Dat is één van de moeilijkste dingen aan ondernemen: voldoende tijd maken voor de strategie op lange termijn en je niet helemaal laten opslorpen door de dagelijkse operationele zaken. Je moet er echt over waken dat je geen slaaf van jouw onderneming wordt. Het is een valkuil om alles zelf te willen doen, maar je moet voldoende vertrouwen geven aan de mensen die je aanwerft.”

Je moet er echt over waken dat je geen slaaf van jouw onderneming wordt. Het is een valkuil om alles zelf te willen doen, maar je moet voldoende vertrouwen geven aan de mensen die je aanwerft

“We steken heel veel tijd in onze rekrutering. Op sommige domeinen is onze taakverdeling duidelijk: Jonathan is heel sterk in sales en marketing, ik ben een developer. Maar de rekrutering doen we samen, en we willen dat zo lang mogelijk blijven doen. Ons buikgevoel is heel belangrijk bij sollicitatiegesprekken. Mensen moeten passen in het team en in onze cultuur. Tot hiertoe – hout vasthouden - heeft onze intuïtie ons eigenlijk nog nooit in de steek gelaten. We hebben altijd mensen kunnen aanwerven die niet gewoon hun uren kloppen met een half oog op de klok, maar die echt mee aan de kar trekken.”

Jonathan Goderis

“Elke maand zitten we met iedereen samen, ook de stagiairs”, vertelt Goderis. “Eén voor één blikken alle medewerkers dan terug op hun belangrijkste realisatie van de voorbije maand en leggen ze hun grootste uitdaging voor de maand die komt op tafel. We zoeken dan samen oplossingen. Die momenten zijn heel belangrijk voor de samenhorigheid. Communicatie is heel belangrijk in onze bedrijfscultuur.

“Dat geldt ook voor ons als founders. Onze vriendschap is een voordeel voor het bedrijf, we zien elkaar ook informeel, we moeten geen vergaderingen plannen om iets te bespreken. Maar het is ook een risico als het fout loopt, je wil niet én je bedrijf én een vriendschap kwijtspelen. We hebben afgesproken dat we nooit iets laten sudderen, met de kans dat het ontploft. Alles op tafel.”

Gezond en duurzaam groeien

Op de vraag wat nu het mooiste aan ondernemen is, moeten Goderis en Corneillie geen seconde nadenken. “Vrijheid. Baas zijn in ons eigen kot.

“We zijn een mooi parcours aan het rijden met Keypoint. We hebben een straf team en gaan verhuizen naar een mooi eigen pand, er zijn plannen om na de B2B-markt ook de B2C-markt te betreden. We groeien sterk, maar het allerbelangrijkste voor ons is dat die groei duurzaam en gezond is.”

“We hebben ambitieuze doelstellingen, maar die moeten wel realistisch zijn. We voelen niet de drang om nu plots in 34 landen actief te zijn. We hebben al iets meer dan een miljoen euro opgehaald bij investeerders die in ons geloven en heel veel vertrouwen in ons hebben. Een ideale match.”

“Enkele miljoen ophalen bij een of andere VC, dat klinkt mooi, maar de keerzijde van de medaille is wel dat je een deel van je vrijheid en de controle over je eigen onderneming kwijt bent. Je leeft op cijfers en een vijfjarenplan. Dat hebben we er niet voor over. We hebben een duidelijk plan waar we naartoe willen. Als we onderweg opportuniteiten zien, zullen we zeker niet aarzelen om die te grijpen, maar we gaan ons niet vergalopperen. (lacht) Dat is die typisch West-Vlaamse bescheidenheid, zeker?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 91.804 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief