Ondernemer in de kijker # Boris Veldhuijzen van Zanten (TNW): “Ik stel de meeste ‘domme’ vragen in meetings en laat mij graag simpele dingen uitleggen”

Ondernemer in de kijker # Boris Veldhuijzen van Zanten (TNW): “Ik stel de meeste ‘domme’ vragen in meetings en laat mij graag simpele dingen uitleggen”
Bedrijf: The Next Web
Oprichter(s): Boris Veldhuijzen van Zanten
Hoofdkantoor: Amsterdam
Startdatum: 2006
Omzet: niet bekend
Team: 100 mensen

Amsterdammer Boris Veldhuijzen van Zanten is co-founder & CEO van technologieplatform en open-air tech festival The Next Web, kortweg TNW, waarvan de Britse zakenkrant Financial Times sinds 2019 meerderheidsaandeelhouder is. “Het lijkt me een enorme uitdaging om mijn bedrijf tien keer zo groot te zien worden, en uit te vinden of ik mee kan groeien.”

Hoe belangrijk is geld voor jou?

Mijn verhouding met geld is ingewikkeld, maar misschien is dat voor iedereen wel zo. Natuurlijk is geld belangrijk voor mij en heb ik er het liefst zo min mogelijk zorgen over, maar ik probeer het toch ook vooral te zien als resultaat van je activiteiten, en niet als hoofddoel.”

Een bedrijf heeft winst maken als hoofddoel maar tegelijkertijd is niet de CFO de baas, wel de CEO. Ik denk dat winst maken een natuurlijk gevolg is van een bedrijf besturen met waarde toevoegen op lange termijn. En die waarde zit bijvoorbeeld al in het tevreden houden van je klanten. Maar mensen die zowel zakelijk als persoonlijk als enige doel hebben om zoveel mogelijk geld te verdienen, vind ik eigenlijk armoedig.”


Waar heb je professioneel gezien spijt van?

Achteraf gezien was ik graag nog vroeger begonnen met betere mensen aannemen en efficiënt delegeren. En delegeren is niet werk afschuiven op andere mensen, maar mensen vinden die nog veel beter zijn in het werk doen wat gedaan moet worden, dan jij ooit zou kunnen zijn. Het is enorm bevredigend om een bedrijf en team efficiënt te zien werken en die chemie aan het werk te zien.”

Ben je iemand die überhaupt vaak piekert? Wat houdt je ‘s nachts wakker?

Ik ben goed in het on-emotioneel benaderen van besluiten en situaties. Dus als ik in mijn bed lig, kan ik dat ook goed naast me neerleggen en snel in slaap vallen. Maar, ik kan me goed verplaatsen in ander mensen, en als er persoonlijke dingen spelen, dan trek ik me dat wel heel hard aan.”


Wat is voor jou het leukste aan ondernemen?

“Het is heel bijzonder om ooit iets bedacht te hebben en dat te zien groeien tot een groot bedrijf met tientallen werknemers. Het is moeilijk uit te leggen hoe bevredigend dat is. En eigenlijk vind ik iedere nieuwe fase best weer interessant.”

Eens in de paar maanden stel ik mezelf de vraag: welke CEO heeft mijn bedrijf nu nodig? En dan probeer ik mezelf in die rol te passen. Dat betekent dat je voortdurend moet blijven leren en aanpassen, en dat maakt iedere stap bijzonder boeiend.”

Welke grote ondernemersdroom koester je nog?

“Het lijkt me een enorme uitdaging om mijn bedrijf tien keer zo groot te zien worden, en uit te vinden of ik mee kan groeien.”


Heb je naast ondernemen nog andere grote passies/hobby’s?

“Ik ontwerp en maak graag meubels. Simpele dingen zoals een krukje, dienblad en af en toe een stoel of tafel. Ik hou die zelf, geef ze aan vrienden of verkoop ze online. Het is leerzaam en ontspannend om van een oude plank een mooi krukje te maken, zonder dat iemand zich er mee bemoeit of er iets behaald hoeft te worden.”

Het is leerzaam en ontspannend om van een oude plank een mooi krukje te maken, zonder dat iemand zich er mee bemoeit of er iets behaald hoeft te worden

Wat is de belangrijkste ondernemersles die jij de voorbije jaren hebt geleerd?

“Dat er geen regels zijn, je je niets hoeft aan te trekken van ’hoe het moet’, en dat als je laat zien hoe weinig je weet, mensen dat enorm waarderen. Ik stel de meeste ‘domme’ vragen in meetings en laat me graag simpele dingen uitleggen.”

“Ooit dacht ik dat ik moest bluffen overal verstand van te hebben, maar je komt een stuk verder als je bij iedere afkorting die je niet kent gewoon eerlijk en hardop zegt ‘Ik heb geen idee wat dat betekent’. En als je het niet begrijpt, dan klopt het waarschijnlijk gewoon niet.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 92.379 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief