Ondernemer in de kijker # Hannes Coudenys (Hurae): “Ik kan goed jongleren tussen ondernemen en leven”

Ondernemer in de kijker # Hannes Coudenys (Hurae): “Ik kan goed jongleren tussen ondernemen en leven”

(Photo by Nick Decombel)

Bedrijf: Hurae
Oprichter(s): Hannes Coudenys & Vincent Schroeven
Hoofdzetel: Kortrijk
Startdatum: 2016
Omzet: 1,5 miljoen euro
Team: 8 mensen

Het grote publiek kent Hannes Coudenys vooral als een zeer actieve vlogger. Sinds zijn wekelijkse bijdrage in ‘Iedereen Beroemd’ weet televisiekijkend Vlaanderen nu ook dat hij de bezieler is van de populaire website Ugly Belgian Houses. Maar als ondernemer verdiende Coudenys zijn eerste strepen vooral als medeoprichter en CEO van Hurae, een creative agency dat mee mee aan de wieg stond van Smile Safari, het grootste Instagram- en TikTokmuseum van Europa.

Hoe belangrijk is geld voor jou?

Geld is handig. Maar hoe ouder je wordt hoe meer je de algemene wijsheid erkent dat materiële shit in het niets valt tegenover experiences en liefde. Maar dat is uiteraard makkelijker als je je geen zorgen meer hoeft te maken over een zekere vorm van inkomsten. Dus ja, geld is uiteraard wel degelijk belangrijk voor mij.”

Money Trees is een nummer van de Amerikaanse rapper Kendrick Lamar waar ik vaak naar luister. En dat gaat over die vorm van zekerheid maar ook over het onheil waar je moet voor opletten als je teveel streeft naar geld. Do it the right way.

Wat was tot dusver je beste investering?

Bitcoin. En ook kunst omdat je dat ergens ziet als investering maar je er toch voornamelijk veel plezier en geluk uithaalt.”

En je slechtste investering?

Mijn collectie dvd’s (lacht).”


Waar heb je professioneel gezien spijt van?

Dat ik pas laat ben begonnen met ondernemen. Al is dat ook geen echte spijt, want ik neem vrede met hoe dingen lopen. En misschien was ik op dat moment ook gewoon nog niet klaar voor het ondernemersbestaan.”

Ben je iemand die überhaupt vaak piekert? Wat houdt je ‘s nachts wakker?

Ik ben veel rustiger dan vroeger, wat maakt dat ik ook niet echt veel pieker. Dat had ik dus sowieso wel gedaan, mocht ik al op mijn 25ste begonnen zijn met ondernemen.”


Wat is voor jou het leukste aan ondernemen?

Dat je iets opbouwt waar niet enkel jijzelf maar meerdere mensen beter van worden. En dat misschien ook langer kan blijven leven dan de persoon die aan de wieg ervan stond.”

Welke grote ondernemersdroom koester je nog? Waar zie je jezelf binnen 2 à 3 jaar staan?

Voor Hurae wil ik een toekomst waarin we meer en meer kunnen evolueren naar een echte creative studio die bekend staat voor innovatieve en out-of-the-box ideeën. Verder dan de eigen landgrenzen. Voor bedrijven maar ook voor onszelf. Zoals we samen met Citycubes een nieuwe firma als Smile Safari uit de grond hebben gestampt. Voor Smile Safari droom ik dan weer van een brede Europese uitrol.”


Welke opofferingen moet je in je privéleven doen om te kunnen ondernemen?

Gelukkig kan ik goed jongleren tussen ondernemen en leven. Ik hou van het leven en geniet elke dag met volle teugen van m’n gezin. Ik heb ook een vlog die dat allemaal documenteert (lacht).”

Heb je naast ondernemen nog andere grote passies/hobby’s? Trek je daar voldoende tijd voor uit?

Ik loop veel en verder ben ik gepassioneerd door alles wat met auto’s te maken heeft. Om dat nu is om over te vloggen of gewoon een dagje verstand op nul met een VW fun cup op Spa Francorchamps: er is niets waarmee je mij gelukkiger kan maken.”

“Of ja, misschien toch met lekker eten. De grootste beproeving van die vervelende coronacrisis is voor mij dan ook dat je geen toprestaurants meer kan frequenteren.”


Wat is de belangrijkste ondernemersles die jij de voorbije jaren geleerd hebt?

Luisteren naar je medewerkers. Als ondernemer zie je een pad voor jezelf maar het is niet vanzelfsprekend dat je medewerkers over datzelfde pad willen lopen. Daarom is het goed om daar veel over te spreken en af en toe te proberen om ook hun wegen te bewandelen. Het finale doel, de eindbestemming, is vaak hetzelfde dus het kan zeker geen kwaad om ook eens een omweg of misschien zelfs binnenweg te nemen.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 92.379 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief