Vijf op een rij: een blik in het leven van Jochen Bessemans (True Colours)

Vijf op een rij: een blik in het leven van Jochen Bessemans (True Colours)

Ondernemers zijn hot. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, verschijnen dagelijks in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Deze week: Jochen Bessemans is deel van True Colours, een collectief van zelfstandige change & management consultants. Hij is ook co-founder van Shots of Ginger dat persoonlijke ontwikkeling begeleidt en geeft daarnaast strategisch communicatieadvies aan ethische start- en scale-ups.

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

Mijn dagelijkse ochtendroutine is voor mij echt een belangrijk moment. Ik sta zo’n uur voor de rest van het gezin op om me mentaal en fysiek klaar te maken voor de dag. Ik drink een glas water met appelazijn, mediteer vervolgens 20 minuten, gevolgd door 10 tot 15 minuten yoga, en trek pas daarna naar de badkamer.”

“Daarnaast ontspan ik me ook minstens één en liefst twee keer per week door met mijn mountainbike de bossen in te trekken voor een rit van minstens 50 kilometer.”


Waaraan geef je graag geld uit?

“Ik ben geen big spender of iemand die erg gehecht is aan materiële zaken. Als ik geld uitgeef, dan hebben de grotere bedragen vaak te maken met mijn passie voor fietsen. Zo heb ik mij niet zo lang geleden een nieuwe full suspension mountainbike aangeschaft.”


Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?

“Er zijn er twee die ik wil aanraden. Het eerste boek is ‘Permission to Feel’ van Yale professor Marc Brackett. Het tweede is ‘Waking Up with Everyone Around Us’ van Tej Steiner.”

“Beide boeken geven inzicht in de onderliggende redenen van misverstanden die ontstaan tussen mensen, wat je goed kan doorvertalen naar teams en organisaties. Ze reiken daarenboven handvaten aan om de verbinding tussen mensen te verbeteren, verdiepen en versterken, wat een cruciale voorwaarde is om als individu en als organisatie te kunnen groeien. Zeker nu, want het is een uitdaging die ik hoor bij iedereen die leiding geeft aan een team dat remote werkt.”


Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

“Ik heb vorig jaar de Gentse start-up Pillar leren kennen. Ze zijn aan het begin van de coronacrisis gestart en hun eerste focus was om zorgverleners psychologisch te ondersteunen. Ondertussen hebben ze de stap gezet naar mental wellbeing in bedrijven, zeker nodig als je leest welke impact remote werken daar op heeft.”

“Daarnaast ben ik ook benieuwd naar Shopopop, een van origine Franse scale-up die in december in België werd gelanceerd. Het is een logistiek deelplatform waarbij mensen tijdens hun woon-werkverkeer pakjes bezorgen voor lokale winkeliers. Dat lijkt me positief voor de lokale handelaars en is ecologischer omdat het bestaande verplaatsingen benut voor lokaal transport.”


Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

“Eigenlijk ben ik elke keer trots wanneer mensen die ik begeleid mij vertellen dat er iets is gebeurd dat ze niet hadden verwacht.”

“Zo was er onlangs een kick-off voor een verandertraject. Het opzet was de mogelijke richtingen te verkennen, een brainstorm zeg maar. Op het einde van de sessie bleek dat verschillende deelnemers voor het eerst zich echt hadden durven uitspreken binnen het team, spraken mensen hun geloof uit dat ze deze verandering konden waarmaken en hadden ze er ook echt zin in. Niet evident als je weet dat die verandering hen van hogerhand werd opgelegd.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 91.194 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief