Antwerps Schepen voor Middenstand Koen Kennis (©Philippe Verhoeven)

De komende maanden transformeert het Antwerpse winkelgebied tussen het Operaplein en de Groenplaats tot ‘Smart Retail Area’, waar detailhandelaars en hun klanten verschillende innovaties uittesten. Een wandeling langsheen 12 locaties in het winkelgebied laat bezoekers kennis maken met uiteenlopende technologieën zoals robots, digitale schermen, QR-tags en social media walls. Bedoeling van dit project, een samenwerking tussen Stad Antwerpen en Thomas-More Hogeschool, is om handelaars en winkelgebieden in tijden van e-commerce terug wat extra concurrentieel vermogen te bieden.

“Fygitaal winkelen is de toekomst”, aldus de Antwerpse Schepen voor Middenstand Koen Kennis. “De wandelingen zijn een unieke opportuniteit voor handelaars om concreet te ervaren hoe slimme technologie een meerwaarde kan zijn voor hun winkel en om te testen hoe hun klanten er mee aan de slag gaan.”

Het Smart Retail Area-project in Antwerpen is één van de acht Vlaamse projecten die recent van start gingen om de lokale economie op een slimme manier te versterken.