ClimatCamp-oprichters Stijn Gysemans en Laurent Moyersoen

ClimateCamp, de start-up uit Kasterlee die de transitie naar een koolstofneutrale economie wil helpen versnellen, lanceert met DuurzaamBrouwen een nieuwe campagne. Die is bedoeld om bierbrouwers warm te maken om hun CO2-voetafdruk in kaart te brengen zodat ze deze vervolgens efficiënt kunnen verkleinen.

ClimateCamp, in de lente van 2021 opgericht door Stijn Gysemans en Laurent Moyersoen en deel uitmakend van accelerator Start it@KBC, is een open softwareplatform waarop duurzaamheidsmanagers kunnen samenwerken met leveranciers om hun CO2-uitstoot accuraat te berekenen.

“In eerste instantie richten we ons op Belgische brouwerijen”, zegt co-founder en CCO Laurent Moyersoen. “De brouwindustrie is een energie-intensieve sector: er is het koken en het stomen, het bier moet terug afkoelen, er zijn grondstoffen die van overal ter wereld komen. Bovendien kan de ecologische voetafdruk er heel tastbaar worden aangetoond: één liter bier is gemiddeld goed voor minstens 1,5 kilogram CO2. Als je dan 60.000 hectoliter per jaar produceert, weet je meteen welke negatieve impact je als brouwerij kan hebben.”

“In België zijn er zo’n 350 brouwerijen, en brouwers zijn fiere ondernemers”, vult co-founder en CEO Stijn Gysemans aan. “Fier op hun bedrijf, hun mensen en hun product. Daarom willen ze hun product zo kwalitatief mogelijk op de markt brengen. En dan kan je vandaag niet meer om duurzaamheid heen. Brouwerijen zijn vandaag dan ook bereid om de nodige stappen te zetten, ook omdat de return on investment zo hoog is. Ze beseffen maar al te goed de impact.”

De ultieme missie van de DuurzaamBrouwen-campagne is om de hele brouwerijsector CO2-neutraal te maken, vooral doordat brouwers via de supplier invite module op het ClimateCamp platform hun leveranciers - van grondstoffen, verpakkingen, mouten… - kunnen betrekken, zodat er een netwerkeffect of een virale acquisitiestrategie ontstaat.

“Mensen vinden elkaar niet, laat staan dat ze emissiegegevens met elkaar konden uitwisselen”, legt Moyersoen uit. “En dat is een probleem, want 70% tot 90% van de CO2-uitstoot van bedrijven komt niet van de eigen operaties, maar van hun leveranciers. Alleen weten die bedrijven dat vaak niet. Wij bekijken en berekenen het hele plaatje door ook die leveranciers te betrekken. Die hebben nu eindelijk een platform, of een open carbon infrastructure, waarop ze kunnen samenwerken en benchmarks maken met de brouwers, en omgekeerd. ”

“Ons doel is om de Belgisch marktleider te worden en vervolgens uit te breiden naar andere landen die intensief bier brouwen, zoals Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, Tsjechië en Nederland. Op termijn wil ClimateCamp naast brouwerijen zich ook op andere energie-intensieve voedingssectoren richten”, aldus CEO Stijn Gysemans.