Be Bold in New York sleurt start-ups uit de Belgische klei:

Be Bold in New York sleurt start-ups uit de Belgische klei:

Minister Alexander De Croo wond er geen doekjes om in zijn recent interview met Bloovi: “Start-ups moeten gewoon eens uit de Belgische klei worden getrokken. We blijven namelijk hangen rond onze eigen kerktoren, en denken te vaak conformistisch.” Message received! In april reizen 3 incubatoren en 15 beloftevolle start-ups naar The Big Apple, onder het motto Be Bold in New York.

Internationale deuren en ogen openen

De Belgische start-upscene barst van het talent, maar al te vaak blijft dat talent –letterlijk- ter plaatse trappelen. En, eerlijk is eerlijk: de Belgische markt heeft inderdaad haar beperkingen. Willen Belgische start-ups écht groeien, dan moeten ze (ook) internationale markten en investeerders gaan aanspreken.

Die realiteit is bovendien op het hele Europese continent van toepassing: 8 van de 10 Europese start-ups koestert internationale plannen op korte termijn.

Tot nu toe waagde slechts 11% van de Belgische start-ups zich op op dit pad (Bron: ESM Studie 2015). Een cijfer dat iMinds’ iStart, Start It @KBC en Telenet Kickstart, powered by Idealabs graag de hoogte injagen met Be Bold in New York. De missie wil niet enkel internationale deuren en grenzen openen, maar ook – en vooral - de ogen van onze start-ups.

Belgische bescheidenheid is een werkpunt

“We staan bekend om onze expertise, onze kwaliteitsproducten en inventiviteit.”, aldus Startups.be. Waar we minder goed in zijn: pitchen! Dat moet die typische Belgische bescheidenheid zijn, toch?

justine harcourt de tourville

Foto: Justine Harcourt de Tourville

Justine Harcourt de Tourville, storyteller en start-up consultant met Amerikaanse roots licht toe: “Belgen zijn intelligent maar ook zeer methodisch in hun aanpak. Ze hebben de neiging erg rationale uiteenzettingen te voeren, terwijl een emotionelere aanpak sneller een klik teweeg kan brengen. Het verschil met Amerikaanse start-ups is groot. Zij pitchen veeleer met een emotionele toets en vanuit the bigger picture.”

Pitch it until you make it

Om de start-ups klaar te stomen voor The Big Apple, kan BBNY rekenen op de wijsheid van heel wat partners en experten. Ondermeer Bart Van der Roost (neoscores), Bert Van Wassenhove (Cronos) en Frank Maene (Volta Ventures) stappen straks mee op het vliegtuig met heel wat nuttige baggage en ervaring.

En Justine Harcourt de Tourville propt graag nog één gouden tip in de handbagage van de delegatie:

“Copy paste de Amerikaanse fail forward attitude. Pitch niet één keer, niet twee keer: pitch it until you make it!”

Hieronder krijg je een voorproefje te zien van BBNY:

Volg BBNY op de voet via bbny.be.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.603 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief