Ooit was Polaroid hét merk wat betreft printfoto's. En in een recent verleden nog ten dode opgeschreven wegens de sterke opkomst van digitale fotografie. En zie nu, Polaroid heeft zichzelf terug gereanimeerd. Men gaat o.a. fysieke stores openen waar foto's uit smartphones en digitale camera's geprint kunnen worden. In het kort, hoe Polaroid in een aantal stappen zichzelf terug de markt in positioneert.

Nieuw leven voor Polaroid

De bekende fabrikant van analoge fotocamera's Polaroid heeft eigenlijk nooit zijn naamsbekendheid verloren. En wat ze nu doen -na een bijna doodstrijd- is het bedrijf op het juiste moment  nieuwe levenskansen geven. Het bedrijf gaat in de VS verschillende fysieke winkels openen. En dat in een tijd waar alles digitaal wordt en een bepaalde doelgroep behoefte heeft naar 'vroeger' om zaken terug in zijn oorspronkelijke, fysieke vorm te ervaren.

Hoe pakt Polaroid dit aan?

Fotobars

Er zullen verschillende fysieke winkels worden geopend. Zogenaamde Fotobars. De naam alleen al klinkt hip. Smartphone en digitale camera gebruikers (een ruim publiek dus), zullen er hun foto's kunnen uploaden naar een zogeheten 'bar-top-systeem'. Op deze computers kunnen de afbeeldingen worden bewerkt met behulp van aanvullende software. Ook is het mogelijk om foto's direct te uploaden naar Facebook, Instagram en Picasa.

In de Fotobars hangen veel foto's die op allerhande manieren zijn afgedrukt. Op die manier wil men klanten verleiden hun afbeeldingen te laten afdrukken. Het uiteindelijke werk wordt niet ter plekke gecreëerd, maar enkele dagen later afgeleverd bij de klant. Foto's zullen in goede kwaliteit kunnen worden geprint en met een keuze tot inlijsten in metaal, hout of bamboe.

10 fysieke winkels gepland

De eerste winkel komt in Delray Beach, Florida. Daarna zijn er winkels gepland in New York, Boston en Las Vegas.

Eigen nieuwe camera

Verder zal Polaroid in 2013 met een eigen compacte systeemcamera op de markt komen. Dit fototoestel zal op Android gaan draaien.

Online store

In hun webshop kan je tal van digitale camera's kopen en accessoires die voor print bedoeld zijn. Men zal een duidelijke synergie creëren dus hun fysieke fotobars en hun online shop.

Klanten emotioneel betrekken

Polaroid start ook met het geven van cursussen. Om zo hun klanten een betere kwaliteit aan foto's te kunnen laten nemen. Dit heeft meerdere voordelen. 1/ Zo kan men klanten nauwer betrekken tot hun merk. 2/ Men stimuleert klanten hun foto's te laten printen, bij hen. 3/ Op termijn worden hun eigen klanten zelfs ambassadeurs.

Vernieuwde aanpak die werkt

De hele aanpak gebeurt op een slimme manier. Hun nieuw aanbod verpakken ze met een aantal nieuwe, leuke slogans. Hun "Life Enlarged" en "Share Life" aanpak dient om de betrokkenheid met printfoto's te vergroten en er een emotionele toets aan te geven.

Verder is hun filmpje waarmee ze uitpakken niet mis. Als je het filmpje bekijkt dan lijkt het alsof er achter de schermen een ambachtelijke, manuele manier van ontwikkelen gebeurt. In het echte leven zal dat waarschijnlijk op een geautomatiseerde manier gebeuren die kosten- en tijdsefficient is.