bron: BusinessInsider

Start-ups rijzen tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Maar er gaat maar weinig aandacht naar start-ups die intussen plots verdwenen zijn. Hieronder een overzicht van enkele populaire start-ups die intussen, al dan niet tijdelijk, uit de schijnwerpers verdwenen: 

Path

Herinner je je Path nog? Het sociale netwerk zorgde voor heel wat buzz in 2010 toen het beloofde om een “intiem sociaal netwerk” te worden voor enkel jou en je beste vrienden. Zo zou je tot 50 vrienden kunnen volgen. Path haalde 77 miljoen dollar op van investeerders. Vandaag heeft het 5 miljoen dagelijkse gebruikers.

Path werd nooit mainstream en had het moeilijk om een plaats te verkrijgen naast grotere netwerken zoals Facebook, Instagram, Twitter & WhatsApp. Dit jaar lanceerde het Path Talk, een nieuwe messaging app waarmee je kan chatten met vrienden en lokale bedrijven.

Volgens de CEO van Path zou de dienst in 2015 mainstream moeten worden. Benieuwd of het zal lukken!

Aereo

Aereo was een Amerikaanse start-up die uitzendingen van TV zenders capteerde en beschikbaar maakte via het internet.

Aereo verkocht kleine antenne’s die het signaal doorzonden naar je laptop of smartphone. Aereo kende een explosieve groei en had in no-time 80.000 leden. Ook investeerders geloofden in het project. Deze stopten er maar liefst 100 miljoen dollar in.

Maar in juni 2014 kreeg de start-up door de Amerikaanse rechtbank te horen dat de dienst illegaal was. Daarom besliste Aereo om in november de boeken toe te doen.

TwitPic

TwitPic is een start-up die ontstond in 2008 en was een van de eerste apps waarmee Twitter gebruikers foto’s en gif’s konden delen. De foto-sharing app TwitPic sloot haar deuren in oktober vorig jaar, na een merkdispuut met Twitter.

Twitter vond immers dat het merk TwitPic té sterk leek op Twitter. Volgens founder Noah Everett (foto links) dreigde Twitter ermee haar API te sluiten indien TwitPic niet akkoord ging met een naamsverandering.

Voor Everett leek het een onmogelijke taak om op te tornen tegen Twitter. Daarom besloot hij de TwitPic activiteiten te stoppen. Twitter nam het TwitPic domein en foto archief over, en kreeg eigendom over alle foto’s en gebruikersdata.

Yo

In de zomer van 2014 was Yo (tijdelijk) enorm populair. Met een simpele Yo-notificatie kon je je vrienden op te hoogte brengen. That’s it. Voor 4 dagen was het de meest populaire app in Apple’s App Store en schreven alle media over de app.

Een paar maand later is Yo nergens meer te bespeuren, zelfs niet meer in de top 1000 van meest populaire apps van het moment. Yo wordt nog steeds verder ontwikkeld en heeft enkele grote namen aan zich kunnen binden zoals GE en de NBA.

Of het ooit iets wordt met Yo, is twijfelachtig.

Rovio

De Finse gamestudio Rovio die Angry Birds op de markt zette wou ooit groter worden dan Disney. Vandaag is het echter erg stil. In 2013 boekte Rovio de helft minder winst dan gedacht, en was het genoodzaakt om 130 werknemers op straat te zetten. Zo’n 16% van hun totale werknemers.

Rovio zag haar gebruikers ook met 63 miljoen dalen naar 200 miljoen. Voorbije zomer gooide CEO Mikael Hed de handdoek in de ring en werd hij op 1 januari 2015 opgevolgd door Pekka Rantala. Benieuwd of Rovio erin zal slagen om terug een van de grootste gamestudio’s te worden.

Ken jij nog voorbeelden? Laat het weten in de comments!