Doctena, een online platform voor doktersafspraken dat in 2013 werd opgericht en vanuit Brussel opereert, kondigt vandaag aan dat het 4,5 miljoen euro heeft opgehaald bij privé investeerders, business angels en crediteurs. Het gebruik door patiënten van het platform, dat momenteel beschikbaar is in Nederland, België en Luxemburg, stijgt maandelijks met 10% - wat overeenkomt met een verdubbeling om de 9 maanden.

Europese expansie

Deze financieringsronde zal Doctena helpen om zijn verkoopteams in bestaande markten een boost te geven en verder uit te breiden in Europa, te beginnen met Zwitserland.

“Onze versnellende groei toont aan dat er veel vraag is naar online reserveringen in de medische sector,” zegt Patrick Kersten, oprichter en CEO van Doctena.

e-health wordt steeds belangrijker

Uit onderzoek blijkt dat de markt voor online medische afspraken tot 20 maal groter is dan die van de restaurantreservaties, en tot 6 maal groter dan de markt van de online reisboekingen. Naar verwachting zullen wereldwijd de inkomsten uit e-gezondheid tussen 2014 en 2019 met maar liefst 900% toenemen.

“Vergeleken met de markt van de medische afspraken vallen sectoren als reis- en taxireserveringen en entertainmenttickets in het niet”, zegt Patrick Kersten, oprichter en CEO van Doctena. “In Duitsland alleen al worden jaarlijks 718 miljoen medische afspraken door patiënten gemaakt, in vergelijking met 112 miljoen reistickets. Er is geen reden om aan te nemen dat deze verhouding in andere Europese landen anders zou zijn.”

Gat in de markt

Terwijl de online markten voor reisboekingen, taxireservaties en entertainment intussen volgroeid zijn, is de markt van de medische afspraken nog vrijwel onbenut. Momenteel wordt amper 3% van de doktersafspraken online gemaakt, tegen 55% van de reistickets.

“Dat is een grote nog onbeantwoorde vraag", voegt Patrick Kersten eraan toe. “Vooral als men weet dat uit onderzoeken blijkt dat 77 % van de patiënten aangeeft dat ze hun afspraken liever online zouden maken, veranderen of annuleren.”

Een telefonische doktersafspraak maken wordt zowel door patiënten als dokterspraktijken als lastig en tijdverlies beschouwd. Een telefonische afspraak maken duurt tegenwoordig ongeveer 8,1 minuten (bron: Accenture).

Hoe werkt het?

Doctena werd opgericht in 2013 als een van de eerste spelers op het gebied van online medische afspraken. Het platform vereenvoudigt het maken van medische afspraken en vermindert de werklast voor dokters, zodat zij hun aandacht efficiënter kunnen richten op de behandeling van de patiënten.

Met behulp van een mobiel toestel of een PC kunnen patiënten een arts kiezen volgens specialisme, taal en praktijkgebied. Het platform geeft een overzicht van beschikbare tijdslots. De patiënt klikt op een tijdstip naar keuze, waarna de afspraak wordt geregistreerd en bijna onmiddellijk door het dokterspraktijk wordt bevestigd.

Het platform verzendt e-mails en tekstberichten om patiënten en dokters te informeren over de status van een afspraak. Het verstuurt ook herinneringen naar de patiënten, waardoor minder patiënten niet komen opdagen.

Virale groei

Het Doctena-platform werd eerst in Luxemburg geïntroduceerd, en is nu ook in Nederland en België beschikbaar. In zijn thuismarkt Luxemburg wordt Doctena door meer dan 15% van de artsen gebruikt, een percentage dat in bepaalde specialismen tot meer dan 30% oploopt. Deze penetratiegraad is aanzienlijk hoger dan wat internationale concurrenten tot nu toe hebben kunnen bereiken.

Doctena zal de opgehaalde fondsen gebruiken om zijn verkoopteams in bestaande markten agressief uit te breiden, zijn groei te versnellen en naar andere Europese markten uit te breiden. Bovenaan de lijst staat Zwitserland.

doctena.be