Toen Davy Kestens vorig jaar afstand nam als CEO van zijn bedrijf SparkCentral, was het al snel duidelijk dat het geen definitief afscheid was van de ondernemerswereld. Maar wat heeft hij uit dat avontuur geleerd? En wat zit er in zijn grote rugzak vol ervaringen die hij terug meebracht naar België? In de nieuwste Techmag-aflevering vertelt Kestens het allemaal én geeft hij de primeur voor zijn nieuwe start-up.

Uitgeblust in Silicon Valley

Vorig jaar publiceerde de prille dertiger een artikel waarin hij zijn vertrek als CEO bij Sparkcentral aankondigde. Kestens, in de Belgische media vaak omschreven als ‘de Vlaamse Mark Zuckerberg’, keerde terug van Silicon Valley - de broedplaats van tech waar hij zijn bedrijf succesvol had uitgebouwd.

“Ik ben een founder die graag een visie omzet naar een succesvolle oplossing”, vertelt hij in de Techmag-studio. “Dat betekent dat mijn skills het meeste tot hun recht komen in de startfase van een bedrijf. Wanneer je een onderneming wilt laten groeien, dan heb je andere vaardigheden nodig. Mensen enthousiasmeren voor een idee? Dat kan ik. Maar people management is toch een ander paar mouwen.”

Ik was te lang bezig geweest met dingen waar ik niet goed in was. Alleen besef je zoiets dikwijls pas wanneer het te laat is

En dat moest Kestens op de harde manier leren. Toen hij begin 2018 een aantal grote klanten van Sparkcentral ging bezoeken over de hele wereld, liep hij tegen zijn eigen grenzen aan. “Op een gegeven ogenblik keerde ik terug naar de lobby van het hotel in Dubai, en toen werd alles zwart voor mijn ogen”, is de ondernemer openhartig. “Ik werd wakker met een infuus en een dokter aan mijn zijde. De kaars was op. Ik was te lang bezig geweest met dingen waar ik niet goed in was. Alleen besef je zoiets dikwijls pas wanneer het te laat is.”

Disruptie in de financiële sector

Eenmaal terug in België, ging Davy Kestens door een periode van acclimatisatie. “Ik betrapte mezelf dat ik ‘s nachts piekerde over dingen van Sparkcentral die mijn probleem eigenlijk al niet meer waren”, bekent hij. “Maar al snel kriebelde het om terug te gaan ondernemen. Nogmaals: ik start graag dingen, dus ik was klaar voor iets nieuws.”

Kestens zag dat er in verschillende sectoren ruimte was voor verbetering en een doorgedreven fase van digitalisering, en uiteindelijk belandde hij bij de financiële sector. “Bij financiële instellingen zie je dat ze op vlak van digitalisering echt nog forse stappen voorwaarts kunnen zetten”, vindt hij. “En met Dino, de voorlopige naam van mijn nieuwe start-up, willen we mensen meer inzicht geven in hun financieel welzijn. Banken beschikken bijvoorbeeld over een waaier van data, waar nu onvoldoende mee gebeurt.”

Van B2C-visie naar product

In de aflevering benadrukt Kestens meermaals dat hij bewust met een gefundeerde visie wilde starten, en die pas later zou omzetten naar iets tastbaar. “Ik heb enkele start-ups advies gegeven, en ik merkte toch dat veel bedrijven snel een technologische tool zonder visie in de markt zetten. Met Dino willen we de dingen anders aanpakken.”

Hoe Kestens en zijn team dat precies klaarspelen? Dat, en vele andere waardevolle lessen ontdek je in deze aflevering. Mis geen enkele episode meer en abonneer je hier op Techmag!