Foto: Evelien de Vries (links) met tweelingzus Annelie die haar inspireerde om het merk STYLEDRY op te richten

Niemand die de wenkbrauwen fronst wanneer make-up, haarproducten of huidverzorging in één adem worden genoemd met jonge vrouwen. Een 21-jarige Nederlandse die haar eigen distributiebedrijf voor beautyproducten start daarentegen is wel best opmerkelijk. Op enkele jaren tijd wist Evelien de Vries van MDV Europe een miljoenenbedrijf te maken dat vandaag mag leveren aan 10.000 winkelpunten. Of het daarbij bleef? Absoluut niet, want onlangs lanceerde de ambitieuze ondernemer haar eigen beautymerk: STYLEDRY, een lijn met on-the-go en travel friendly haarproducten. “Ondernemen is niet altijd rozengeur en maneschijn, maar werkt zo verslavend dat je gewoonweg niet kan stoppen”, vertelt ze laconiek aan Bloovi.

Het prille begin

Met MDV importeert Evelien de Vries beautymerken vanuit de hele wereld naar West-Europa om ze te verdelen onder retailers als Sephora, Douglas en ICI PARIS XL. Het kleinschalig bedrijf dat ze als 21-jarige startte, is uitgegroeid tot iets wat ze zelf nooit had durven dromen. “Momenteel hebben we toegang tot 10.000 verkooppunten en een portfolio van grote beautymerken als Peter Thomas Roth, Beautyblender en Invisibobble”, zegt de Nederlandse met gepaste trots. “We doen alles zelf: van logistiek tot marketing en sales.”

Hoewel je het misschien niet zou verwachten, is MDV niet ontstaan uit een idee waarop ze al jaren broedde, noch uit een passie voor beauty. “Eigenlijk heb ik er niet echt lang over nagedacht”, geeft de Vries toe. “Ik studeerde in Engeland en had voor mijn verjaardag een haarproduct gekregen dat ik echt fantastisch vond. Ik toonde het aan mijn kapper in Nederland en die wou het meteen distribueren. Toen hij niet meteen met een businessplan kwam, heb ik maar besloten om het gewoon zelf te doen. Ik zag een kans en heb die met beide handen gegrepen.”

Kleine meisjes worden groot

Haar harde werk wierp zijn vruchten af. In 2018 viel Evelien de Vries in de prijzen tijdens de FD Gazellen, de felbegeerde awards die jaarlijks door het Financieele Dagblad worden uitgereikt aan de snelstgroeiende bedrijven van Nederland. “Een grote erkenning”, glundert de Vries. “Je weet zelf dat je samen met je team heel erg hard hebt gewerkt, dan is het enorm fijn wanneer een derde partij dat positieve gevoel bevestigt.” Deze award betekende ook op professioneel vlak veel voor haar, want in datzelfde jaar slaagde MDV erin de omzet te verviervoudigen.

Eentje is geentje, dus bouwde de Vries tegelijkertijd ook aan haar eigen merk: STYLEDRY. “Op een gegeven moment sprak ik af met mijn tweelingzus. Zij woont zowel in London als in Beirut en is echt mijn beauty goeroe en fashion expert. Voor alle nieuwste beauty - en fashiontips kan ik steeds bij haar terecht. Ik merkte op dat haar haar super goed zat. Toen ik vroeg wat ze ermee gedaan had, bleek dat ze het al een aantal dagen niet gewassen had.”

Evelien De Vries ging meteen op zoek naar producten die hetzelfde resultaat zouden geven, maar keerde onverrichter zake huiswaarts. “Ik speurde het hele internet af, maar vond zo weinig voor de vrouw van nu. Wij hebben het druk en alles moet on-the-go gebeuren, zelfs ons haar in model brengen. Toen ik niet vond wat ik zocht, stond mijn besluit vast: ik zou het zelf op de markt brengen.”

De keerzijde van de medaille

De carrière van de Nederlandse is zonder enige twijfel een succesverhaal te noemen, maar verliep niet zonder slag of stoot. “Als beginnend ondernemer was ik twee jaar lang op de baan en verdiende ik bijna niets. Daarnaast zijn er ook continu zaken die mislopen. Verstoorde arbeidsrelaties, 30.000 producten bestellen die niet goed zijn en te lang moeten wachten op contracten: ik heb het allemaal meegemaakt”, blikt de Vries terug. Ook de stress die ondernemen met zich meebrengt mag je niet onderschatten, beklemtoont ze. “Personeel, omzet, risico’s en voorraadniveau’s, er is enorm veel waaraan je moet denken. Ondernemer ben je 24/7. Er is nooit een deur die je even dicht kan trekken, dat bestaat niet.”

Ondernemen is niet altijd rozengeur en maneschijn. Er waren momenten waarop ik mezelf afvroeg hoe lang ik nog moest doorgaan maar het zit zo diep in je vezels dat je gewoonweg niet kan stoppen. Het werkt echt verslavend

Af en toe was de motivatie om door te gaan dan ook ver te zoeken. “Of ik er soms gewoon de brui aan wou geven? Absoluut!”, zegt de Vries. “Toen ik een jaar bezig was, zei ik tegen mijn vader dat ik wilde stoppen. Mijn ouders zijn zelf ook ondernemers en vader zei me dat je jezelf geen echte ondernemer kan noemen als je maar één jaar ondernomen hebt, dus ben ik maar verder gegaan. Er waren momenten waarop ik mezelf afvroeg hoe lang ik nog moest doorgaan. Ondernemen is niet altijd rozengeur en maneschijn, maar het zit zo diep in je vezels dat je gewoonweg niet kan stoppen. Het werkt echt verslavend. En het geeft me energie. Zoals de lancering van STYLEDRY. Dat is zo gaaf!”

De sleutel tot succes

Een magische succesformule is er helaas niet. Enkele gouden tips die je altijd in je achterhoofd moet houden gelukkig wel. “Om te beginnen moet je gewoon doen”, adviseert de Vries. “Ik hoor veel mensen zeggen dat ze graag een bedrijf zouden starten, maar dan vraag ik me af waarom ze het niet gewoon doen. Mijn beste tip is dus erg simpel: niet praten, maar doen!”

Eenmaal je echt van start bent gegaan, is doorzettingsvermogen van cruciaal belang. “Een bedrijf runnen is echt zwaar en je moet er heel wat dingen voor opgeven, maar als je nooit opgeeft en er vol blijft voor gaan, kom je er wel. De aanhouder wint, dat is in ondernemerschap niet anders.”

Een regel waar Evelien de Vries het zelf heel moeilijk mee gehad heeft, is je eigen intuïtie volgen. “Het is belangrijk om naar jezelf te durven luisteren, en dat is echt veel moeilijker dan het op het eerste zicht lijkt. Ik moest dit echt leren. Inmiddels weet ik dat je altijd op je gevoel moet afgaan maar dat was echt een learning curve. Nu weet ik dat vertrouwen op je intuïtie, het beste is wat je kan doen”, concludeert de Vries.

Toekomstplannen

De launch van STYLEDRY beschouwt ze tot dusver als hét hoogtepunt van haar carrière. “Ik wil dan ook erg snel groeien met dit bedrijf”, zegt de Vries. “Goede partners en investeerders vinden is nu prioriteit. Een digital first brand met een directe link met de klant én een explosieve groei, dat is wat ik hoop te verwezenlijken.”

Daarnaast wil ze ook nog ooit haar grote kinderdroom waarmaken. “Voor ik begon met ondernemen, wilde ik ontzettend graag academicus worden. Vorig jaar heb ik mijn executive master in business afgerond, maar de ultieme droom is een PhD. Naast mijn doelen op vlak van ondernemen, maakt doctoreren dus vast en zeker deel uit van mijn toekomstplannen. Maar dat komt over 20 jaar wel. Nu heb ik al mijn tijd en aandacht nodig voor mijn bedrijven”, klinkt ze zeer nuchter.

Dat we in de toekomst nog veel gaan horen van Evelien de Vries is wel duidelijk. Als 28-jarige vrouw heeft ze al heel wat bereikt maar tegelijkertijd ligt er nog een hele carrière voor haar. Hét bewijs dat je nooit te jong bent om te starten met ondernemen, mits je 100% gemotiveerd bent, alsook bereid om dingen op te geven en gelooft in jezelf. “De highs are high en de lows are low, aldus Evelien de Vries. Ondanks alles heb ik altijd doorgezet en dat is echt wat mijn bedrijf heeft gemaakt tot wat het nu is.