Showpad blies onlangs 8 kaarsjes uit, en Techmag eentje. Omdat Louis Jonckheere vorig jaar de spits afbeet, nodigde ik voor deze verjaardag co-founder Pieterjan Bouten uit. Hoe is Showpad afgelopen jaren gegroeid? Welke waren de ups en de downs? Bouten en ik voerden een eerlijk gesprek over de druk van een toonaangevende scale-up, georganiseerde chaos, meditatie en meer.

Elk jaar een ander bedrijf

Gaat het over succesvolle groeibedrijven in België, dan wordt de naam ‘Showpad’ steeds genoemd. Maar Bouten en Jonckheere laten zich allesbehalve meeslepen door het succes van hun wereldbedrijf. “We durven wel stilstaan bij nieuwe mijlpalen, maar we zijn voortdurend bezig met what’s next”, vertelt Bouten me. “Dat is geen valse bescheidenheid, maar pure rationaliteit: Louis en ik zeggen altijd dat we nog maar aan het begin van ons verhaal staan. Want de markt van sales enablement verandert voortdurend, en we moeten onszelf blijven heruitvinden. Dat betekent nieuwe processen voor onder andere sales en marketing. Elk jaar is dit een ander bedrijf, al blijft de georganiseerde chaos ook aanwezig (lacht). Die constante verandering is ook nodig, tenminste als je wil blijven schalen.”

Maar om een wereldbedrijf te bouwen, moet je als oprichter wel wat opofferen. Bouten herinnert zich dat hij in een zekere periode elke maand naar de VS vloog. “Ik ben geen promoter van struggle porn, maar het is wel zo dat je jezelf in de beginjaren volledig moet smijten op je business”, zegt hij voorzichtig. “Meermaals ben ik wel mentaal en fysiek in het rood gegaan. Ik voelde op een gegeven moment dat ik tegen een bepaalde grens aanschurkte. Toen ben ik veel beginnen sporten en mediteren. Door die dingen heel bewust in te plannen, lukt het me trouwens ook beter om te blijven focussen.

Al helpt het natuurlijk ook dat Bouten een co-founder aan zijn zijde heeft die dezelfde struggles en ups & downs meemaken. “Misery loves company”, lacht de ondernemer. “Louis en ik zijn op hetzelfde moment vader geworden, dus we delen heel veel met elkaar. Dat helpt echt enorm. Showpad is voor ons beide één grote leerschool.”

Relationship management

Niet alleen met elkaar, maar ook met de teams gaan Bouten en Jonckheere prat op duurzame relaties. “Wij investeren echt in relationship management”, benadrukt die eerstgenoemde. “Naarmate we zijn geschaald, hebben we een zekere vorm van hiërarchie geïmplementeerd. Maar wij delen hier niet de lakens uit. Onze medewerkers leren van ons, maar wij ook van hen. We beseffen dus als geen ander dat wij niet de slimste in ons bedrijf zijn. Zodra dat het geval is, heb je als founder een groot probleem.”

Benieuwd hoe Showpad ook relaties met investeerders onderhoudt? Meer weten over hoe ze bijdragen aan het Belgische ecosysteem? Bekijk hierboven de volledige aflevering of abonneer je rechtstreeks op Techmag!