Virtual reality mag dan wel een trage opmars kennen, volgens Philippe De Schutter hoeft dat geen slechte zaak te zijn. Bijna twee jaar geleden ruilde hij zijn vaste job bij Uber Eats in voor een eigen ondernemersavontuur en zette hij zijn schouders onder The Park Playground, dat een corporate venture is tussen Telenet en durfkapitaalfonds 9.5 Magnitude Ventures. Om de terugkeer van Techmag te vieren, ging ik in het populaire VR pretpark zombies neerknallen. Na afloop volgde een boeiend gesprek over het groeiverhaal van deze beloftevolle start-up.

Toekomst van entertainment creëren

Het doel van The Park Playground is duidelijk: de start-up wil de toekomst van entertainment vormgeven, en daarin pionieren. “Daarin willen we creatief zijn, en momenteel focussen we ons integraal op virtual reality”, licht Philippe De Schutter toe. “Vrienden of bedrijven op teambuilding komen langs, worden losgelaten op een terrein en nadien ondergedompeld in een nieuwe wereld.”

Hij beseft dat de grootschalige adoptie van virtual reality flink op zich laat wachten. “Ik vind dat niet zo slecht - de hype is al een tijdje voorbij, en door de minder kwalitatieve en goedkope oplossingen heeft VR lang in het dal van desillusie gezeten”, verwijst De Schutter naar Gartners Hype Cycle. “Wij zien alvast dat die market fit er is: we scoren gemiddeld 9,1/10 bij klanten, die we ook zien terugkeren.”

Van distributor naar creator

Belangrijk voor The Park Playground is dat het bedrijf haar eigen content creëert. Hoewel dat in het begin niet zo’n belangrijke prioriteit leek, lanceerde de start-up een VR-ervaring van de Vlaamse fictiereeks 'De Dag'. Dat deden ze in samenwerking met Jonas Geirnaert en Julie Mahieu, de bedenkers van de gevierde serie.

Snel en innovatief zijn is cruciaal, maar een constante hoge kwaliteit aanbieden evenzeer. Die afweging maken wij voortdurend

Bij entertainment zijn twee dingen essentieel: de hosting en anderzijds de volledige controle over de virtuele werelden die je aanbiedt”, weet De Schutter. “Op die manier willen wij het ook anders aanpakken dan de weinige andere spelers op de markt. Snel en innovatief zijn is cruciaal, maar een constante hoge kwaliteit aanbieden evenzeer. Die afweging maken wij voortdurend.”

Ondernemerslessen vanuit een corporate venture

The Park Playground is een corporate venture van Telenet, wat volgens de oprichter zowel voor- als nadelen biedt. “Telenet is een fijne organisatie om mee samen te werken, al is het zo dat onze klanten minder vergevingsgezind zijn omdat ze weten dat er een gerenommeerd telecombedrijf achter onze start-up schuilt.”

“Makkelijk is dat niet”, aldus De Schutter, “want in een startend bedrijf is trial and error schering en inslag. Daarom hameren wij op een datagedreven aanpak en besluitvormingsproces. Zo verkleinen we de kans op foute keuzes en richtingen. Als start-up heb je gewoon geen andere keuze.”

Bekijk hieronder het volledige video-interview van Techmag.