Lode Uytterschaut is de founder van Start it @KBC, een van de meest vooraanstaande acceleratoren in België. Maar welke ondernemende persoonlijkheid typeert deze intrapreneur? Waar komt hij vandaan en welke ervaringen hebben hem gevormd? Je komt het allemaal te weten in de nieuwste Techmag episode.

De klappen van de start-up zweep

Ik durf risico’s te nemen, maar ik ga nooit in een onbekend gat springen als ik niet weet hoe ik zal landen”, zo vertelt Uytterschaut over zijn ondernemende mentaliteit. “De druk van ondernemerschap heb ik van dichtbij meegemaakt. Eerst toen mijn ouders alles verloren toen ze de boeken sloten, en dat was schrijnend. Nadien toen mijn eigen bedrijfje in interieurarchitectuur meer leek te falen dan te schalen.”

Vandaag hebben start-ups een hogere slaagkans en meer steun dan ooit tevoren. Uytterschaut is dankbaar dat hij daar met Start it @KBC aan bijdraagt. “We bestaan dit jaar vijf jaar, en ik voel de impact die we met ons team maken op het ecosysteem. Ik ben daar zo trots op, en durf dan wel te denken ‘we hebben het dan toch maar mooi gedaan’.”

Door onze start-ups te behoeden voor bepaalde gevaren, verkleinen we hun foutmarge

Uytterschauts ondernemerservaring en zijn begeestering zorgen bij de accelerator voor een soort startup centricity. Volgens de founder zweert Start it @KBC bij een hoge betrokkenheid. “We bestaan zelf nog maar vijf jaar, en hebben dezelfde shit doorstaan die een start-up meestal meemaakt”, legt hij uit. “Door onze start-ups te behoeden voor bepaalde gevaren, verkleinen we hun foutmarge.”

Entrepreneurship versus intrapreneurship

Hoewel Uytterschaut nu wordt tewerkgesteld door KBC, blijft hij ondernemen(d). Nieuwe ideeën tot leven brengen? Hij doet niets liever, en omschrijft zichzelf eerder als ‘zero to one guy’ dan een intrapreneur. Want eigenlijk hekelt hij de manier waarop intrapreneurs soms worden geportretteerd.

“Als intrapreneur heb je zogezegd vaak een vangnet van een groter bedrijf om op terug te vallen - dus moet het wel gemakkelijker zijn”, schampert hij. “Ik begrijp waar dat vandaan komt, maar het is geen realistisch beeld. Want als intrapreneur heb je twee gevechten: die met de markt en de corporate - je moet je bewijzen tegenover beide partijen. Maar aan het einde van de rit is er maar één partij die beslist of je goed bezig bent: en dat is de markt.”

Smaakt dit naar meer? Mis geen enkele episode meer door je hier te abonneren op Techmag!