Kristoffer Van Saet, zaakvoerder van Van Saet Security

Tijdens de coronacrisis maakte ondernemer Christof Roggen een podcastreeks waarin hij Vlaamse bedrijfsleiders interviewt, en die je in de komende weken integraal op Bloovi ziet verschijnen. In de aflevering van vandaag: Kristoffer Van Saet, bedrijfsleider van Van Saet Security, dat gespecialiseerd is in beveiligingsinstallaties. “Werken is voor mij pure ontspanning”, zegt de 34-jarige selfmade ondernemer die daarnaast wel voldoende quality time voor zijn gezin én zichzelf inbouwt.

Van familiebedrijf naar eigen onderneming

Kristoffer Van Saet, intussen 34 jaar, begon ooit als jonge knaap in het elektriciteitsbedrijf van zijn vader. “Ik zat niet graag op de schoolbanken, maar ik wilde wel betekenis geven aan mijn leven. De meest voor de hand liggende keuze op dat moment was om in het bedrijf van mijn vader te gaan werken. Dat heb ik zo’n zes à zeven jaar gedaan. Maar op een gegeven moment wilde ik mijn eigen weg gaan.”

“Ik was toen al gefascineerd door alles wat met beveiliging te maken had en dus heb ik dat aspect van mijn werk ondergebracht in een aparte, complementaire onderneming. Daarin bleven we de systemen van mijn vader onderhouden en installeerden we nieuwe beveiligingssystemen. Momenteel werk ik zo’n 60% voor kmo’s en 40% voor particulieren.”

Kristoffer Van Saet (rechts) met vader Hendrik en broer Mathias (Copyright: Sofie Fotografie)

Selfmade ondernemer

In het begin deed hij alles alleen, vertelt Kristoffer Van Saet. “Maar al na een paar weken moest ik iemand aanwerven. Vanaf dan is het aantal medewerkers gestaag toegenomen. Zo is mijn broer in de zaak gestapt, kwam er een administratief bediende bij, extra techniekers, enzovoort. Zelf houd ik mij nu vooral bezig met het management. Een belangrijke les die ik geleerd heb door de jaren heen is dat je als bedrijfsleider eerst zelf van alle markten thuis moet zijn voor je met medewerkers start.”

Veel opleidingen heeft Van Saet nochtans niet gevolgd, hij heeft vooral al doende geleerd. “Ik volgde wel een opleiding gevolgd van Carl van de Velde, waar ik persoonlijk veel van heb opgestoken. Onder andere dat het loont om eenmaal per week bewust tijd vrij te maken om na te denken over wat beter of anders kan. Zo trek ik me eens per week terug in onze skybox in het voetbalstadion van KV Mechelen waar ik ongestoord kan brainstormen.”

Voldoende quality time

Zijn partner zit dan weer niet mee in het bedrijf. Een bewuste keuze, zo vertelt Kristoff Van Saet. “Mijn vrouw is medisch afgevaardigde bij een Japanse firma. Daarnaast doet ze het huishouden en zorgt ze voor de twee kindjes. Gelukkig heeft ze een flexibele agenda, waardoor er nog voldoende tijd overblijft voor ons als koppel. Mijn moeder hielp bijvoorbeeld wél mee in de familiezaak, maar samen brachten mijn vader en moeder amper tijd door. Met alle respect, maar ik vind dat spijtig.”

Je kunt niet dag en nacht productief zijn. Ik werk graag en hard, maar je moet ook kunnen genieten

Ook maakt de jonge ondernemer graag tijd vrij voor zichzelf. “Je kunt niet dag en nacht productief zijn. Zo ga ik een paar keer per week sporten en af en toe trakteer ik mezelf op een uitgebreide lunch met klanten. Ik werk graag en hard, maar je moet ook op tijd en stond kunnen genieten van andere zaken.

Persoonlijke service

Iedereen kent natuurlijk de grote beveiligingsfirma’s zoals Securitas. Toch is Van Saet Security de nummer één in de sector. Wat maakt dat ze anders zijn dan hun concullega’s? Van Saet: “Ons bedrijf onderscheidt zich vooral door een persoonlijke service. De eerste persoon met wie klanten contact hebben, ben ikzelf. Mensen waarderen dat.

“Vervolgens gaan mijn medewerkers aan de slag en na de werken gaat mijn vader langs bij de klant om te polsen of alles naar wens is verlopen. Op dat moment krijgen ze een kleine attentie. Ook dat appreciëren klanten enorm. Het is een ervaring die hen bijblijft en waar ze spontaan met anderen over praten. Die mond-tot-mond reclame is van goudwaarde.

Online marketing als groeimotor

Zoveel klanten. Dat moet je natuurlijk verdienen. Maar hoe slaagt Van Saet erin om nieuwe klanten te werven? “Ten eerste zit ik in veel netwerkorganisaties zoals Voka. En zoals gezegd, doet ook de mond-tot-mondreclame wonderen. Tot slot, krijgen we ook veel leads binnen via online advertising op Google. Dat zijn dan vooral particulieren.”

De beveiligingssector is voortdurend in beweging. Welke producten scoren momenteel goed bij klanten? “Particulieren hebben vooral interesse in systemen die de deurbel koppelen aan hun smartphone. Zo zijn ze altijd bereikbaar om onder andere pakjes van de postbode te ontvangen.”

“Wat de bedrijven betreft, doet vooral de toegangscontrole het heel goed. Net als intelligente camera’s die registreren wie binnen-en buitengaat. Ziekenhuizen zetten vooral thermische camera’s in. Als iemand bijvoorbeeld uit bed valt, treedt een alarm in werking zodat de verpleging in actie kan schieten. En dit zonder de privacy te schenden.” En hoe zit het met de fameuze verborgen camera’s? “Die zijn verboden in België”, stelt Van Saet. “Zo mag er wel een hangen in je huis, maar de beelden zijn niet rechtsgeldig.”

Werken als pure ontspanning

Hij timmert nu al een aantal jaren druk aan de weg. Waar ziet Kristoffer Van Saet zichzelf binnen vijf jaar? “Ik zou graag een twee- of drietal complementaire bedrijven hebben. Liefst in dezelfde sector. Weet je, dat werken zit nu eenmaal in mij. Ik doe het graag en dus is het voor mij pure ontspanning. Maar nogmaals, daarnaast wil ik voldoende tijd vrij kunnen maken voor mezelf: voor mijn hobby’s of als ik een weekje vrijaf wil nemen.”

Heeft hij ten slotte nog een tip voor starters, vragen we hem. “Doe niet alles zelf, maar omring je met de geschikte mensen. Dat geeft jou de vrijheid om te doen wat je graag doet en waar je goed in bent. Wees ook eerlijk en correct naar je medewerkers toe. Behandel hen met respect en maak duidelijke afspraken. Dat zal jou en je bedrijf alleen maar ten goede komen.”


Wil jij ook weten hoe Kristoffer Van Saet de beveiligingssector verder ziet evolueren en hoe zijn bedrijf omgaat met branded actuele thema’s zoals privacy en de coronacrisis. Beluister hieronder het volledige interview: