Isabeau Sas, founder van Our Daily Bottle (Photo by @bynouchka)

Voortgedreven door haar passie voor wijn werkte Isabeau Sas de voorbije tien jaar op drie verschillende continenten. Met Our Daily Bottle wil ze komaf maken met het elitaire imago van haar favoriete drank. “De wijnwereld in Europa en België is traditioneel en conservatief en kan nog grote stappen zetten op vlak van digitalisering, marketing en e-commerce. De millennials zijn één grote, onontgonnen blue ocean als het over wijn gaat.” Met haar missie om om een nieuwe generatie wijnconsumenten te creëren, legt de winetrepreneur de lat bijzonder hoog. Maar dat schrikt haar niet af. “Ik kom uit een familie van Brabantse werkpaarden.”

Isabeau Sas kreeg de liefde voor wijn te pakken toen ze studeerde in Stellenbosch, één van de bekendste wijnstreken van Zuid-Afrika. “Ik kluste als student bij op een wijndomein, Rust en Vrede, en ben nadien nog een paar jaar in Zuid-Afrika gebleven. Ik deed de marketing en de communicatie voor een groot wijndomein. Daarna ben ik in Bordeaux opnieuw gaan studeren om nog meer bij te leren over wijn, over de hele business errond. Het was fantastisch, studeren met mensen van over de hele wereld die allemaal een passie voor wijn deelden! Voor mijn terugkeer naar België heb ik nog een jaar voor een wijndistributeur in Californië gewerkt.”

Genieten zonder eerst 500 boeken te lezen

Wat haar zo sterk aanspreekt in wijn? “Alles”, antwoordt Sas. “De rijke geschiedenis, het mysterie, passie van de wijnmakers, hun verhalen. En ook het besef dat ik nooit alles over wijn zal weten. Ik kan een hele avond over wijn doorbomen. Het is toch fantastisch dat die élk jaar anders is. Je proeft het jaar, de cultuur, de streek. Rij 20 kilometer verder en de wijn kan een heel andere smaak hebben.”

“Toen ik terug in België kwam, stoorde het me enorm dat wijn hier zo’n elitair imago heeft en dat zogenaamde kenners er zo hoogdravend over doen. Ik hoor heel vaak, bijna verontschuldigend: ‘Ik drink heel graag wijn, maar ik ken er niet veel van’. Dat is toch bizar, mensen die zich net niet excuseren omdat ze van een glas wijn genieten zonder er eerst 500 boeken over te lezen?

Wijn is een fantastisch product met een geweldig rijke traditie, maar élk product moet zich durven vernieuwen

In nieuwere wijnlanden als Zuid-Afrika en de Verenigde Staten heeft wijn een veel jonger en veel toegankelijker imago, aldus Isabeau Sas. “In Zuid-Afrika leeft bij de jonge generatie een echte wijncultuur. Studenten bezoeken wijngaarden, gaan wijn proeven, organiseren wijnfestivals. In de Verenigde Staten zijn de millennials de motor die de wijnmarkt doen groeien. Zoals hier bij bier gebeurt, pushen ze kleinere wijnmakers. Met Our Daily Bottle wil ik een nieuwe generatie wijnconsumenten creëren. Ik wil van dat elitaire imago af. Wijn is een fantastisch product met een geweldig rijke traditie, maar élk product moet zich durven vernieuwen.”

(Photo by @bynouchka)

Meer een leider dan een volger

Sas keerde terug naar België om mee te doen aan een wedstrijd die de beste businessplannen bekroonde. “Het kriebelde al een tijdje om zelf te ondernemen. Mijn ouders zijn allebei zelfstandigen, mijn grootvader ook. Hard werken, zelf iets uit de grond stampen, dat zit in mijn bloed. Ik ben ook meer een leider dan een volger.”

“Ik kwam ook net uit Californië, waar die ondernemersspirit natuurlijk enorm leeft. Als je met ondernemersplannen rondloopt, vindt iedereen dat fantastisch. ‘Run with it!’ Probeer maar!’ In België is de eerste reactie: ‘Je hebt toch wel rekening gehouden met A, B, C, D en E?’ Mensen geloven hier pas dat je succesvol kan worden als ze het met hun eigen ogen gezien hebben.”

Gelukkig is dat de laatste jaren volop aan het keren. Ik kom vaak dromers tegen die zich niet laten tegenhouden door die risico-aversie en die mentaliteit van ‘doe maar gewoon’. Er komen ook meer en meer middelen om start-ups te ondersteunen. Ik heb een traject gevolgd bij accelerator Birdhouse en ze hebben me daar echt enorm geholpen om Our Daily Bottle te doen groeien.”

It’s a dirty job…

“Ik wist dat ik iets met wijn wilde doen toen ik besliste om terug te keren naar België”, blikt Sas terug naar de start van Our Daily Bottle. “Mijn research leerde me meteen dat de wijnimport een gigantische rode oceaan was. Die markt was verzadigd en zat stevig op slot. Maar de millennials, die geen wijn dronken, waren dan weer een enorme blue ocean. De grote invoerders die de wijnmarkt in België in handen hebben, werken bijzonder traditioneel. Er was ruimte voor een online platform dat een ijzersterk product op een vernieuwende manier naar de markt brengt. Digital first!

Our Daily Bottle werkt met een abonnementsformule. Klanten krijgen voor 25 euro elke maand twee uitstekende flessen wijn in de bus. “Die kunnen van overal komen. Het is ook voor mij elke maand opnieuw een ontdekkingstocht. Ik proef héél veel wijn. It’s a dirty job, but somebody’s gotta do it”, lacht Isabeau Sas. “Ik heb de voorbije jaren ook een heel groot netwerk opgebouwd over de hele wereld. Het leuke is dat er ook steeds vaker wijnmakers zélf bij ons aankloppen.”

“Eigenlijk heb ik maar één ontzettend belangrijk criterium: je moet kunnen proeven waar de wijn vandaan komt. In de supermarkt kan je vandaag heel goeie wijn kopen voor weinig geld. Maar te vaak smaakt die wijn hetzelfde. Of hij nu uit Frankrijk, uit Chili, uit Zuid-Afrika of uit Australië komt. Dat is zonde. Het terroir is waar het echt om draait, maar die smaak wordt er bijna letterlijk uitgeperst.”

Veel meer dan wijn slagen de meeste biermerken erin om een merk te creëren en zich te positioneren op vlak van consumer needs. Wijnmakers maken wijn maar houden zelden de consument in het achterhoofd

Bij elk wijnpakket van Our Daily Bottle zit ook een magazine waarin uitgelegd wordt waar de wijn die je drinkt juist vandaan komt. “Dat magazine is even belangrijk als de wijn zelf. We brengen de verhalen van de wijnmakers achter de wijn. Wie zijn ze? Hoe werken ze? Waar komt hun passie voor wijn vandaan? Is ze met de paplepel meegegeven of is ze pas later gegroeid? Die verhalen, die link met de wijnmakers, zijn onze USP.

“Veel meer dan wijn slagen de meeste biermerken erin om een merk te creëren en zich te positioneren op vlak van consumer needs. Wijnmakers maken wijn, maar houden zelden de consument in het achterhoofd. Je moet trouwens eens proberen om vijf wijnmerken op te noemen, niet veel mensen zullen daarin slagen. Champagnehuizen verzorgen hun marketing wel uitstekend, daar kunnen de wijnhuizen nog heel veel van leren.”

(Photo by @bynouchka)

Online wijnclub

Our Daily Bottle wil méér zijn dan alleen maar een wijnabonnement, legt Sas uit. “We hadden van meet af aan de ambitie om een online wijnclub uit te bouwen. Maar dan zonder gewichtig te doen over wijn zoals in veel klassieke wijnclubs. Wijn is voor veel mensen synoniem voor genieten. Voor gas terugnemen. Bewust even vertragen en de dag even laten bezinken. Wijn is een conversation starter. Dat willen we ook online doortrekken, door die nieuwe generatie van wijnconsumenten met elkaar te verbinden.”

Wijn is een conversation starter. Dat willen we ook online doortrekken, door die nieuwe generatie van wijnconsumenten met elkaar te verbinden

Zoals de our in onze naam misschien al doet vermoeden, is onze community een onmisbaar onderdeel van wie we zijn. Er zijn nog spelers op de wijnmarkt die ontdekkingspakketten aanbieden. Door dat élke maand te doen, willen we echt een band opbouwen met onze klanten. Ondertussen hebben we ook een offline winkel waar je wijn kan proeven en kopen. We zijn daarnaast bijzonder actief op sociale media. Ik denk niet dat er veel wijnbedrijven zijn die Instagram-reels maken of filmpjes delen op TikTok. Wij doen dat dus wel.”

Een familie van Brabantse werkpaarden

In de zeer nabije toekomst wil Sas haar succesconcept ook in Frankrijk en Duitsland uitrollen. “Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wijn is alcohol, en alcohol is een complex product. Elk land heeft andere wetten en regels rond import en export, rond taksen, rond marketing. Je kan wat we in België doen dus niet zomaar kopiëren naar andere markten. We hebben absoluut de ambitie om internationaal te groeien, maar ik neem die sprong pas als ik er 100% zeker van ben dat ik dezelfde kwaliteit en dezelfde beleving kan garanderen als hier in België.”

Ondernemen spreekt tot de verbeelding, maar geloof me: ’s ochtends om 4u30 achter je computer kruipen, daar is weinig glamoureus aan

“Ik ben nu vijf jaar bezig. De eerste jaren combineerde ik Our Daily Bottle met een marketingjob, sinds anderhalf jaar ben ik voltijds ondernemer. We hebben een geweldig team van drie mensen, maar smooth sailing zit er nog niet in. Het gevoel dat ik alles netjes in balans heb, daar ben ik nog niet.”

“Ondernemen spreekt bij heel veel mensen tot de verbeelding, maar geloof me: ’s ochtends om 4u30 achter je computer kruipen, daar is weinig glamoureus aan. Klanten denken soms dat wij zoals bij bol.com een hele klantendienst hebben zitten (lacht). Ik zal even een geheim verklappen: als ze op zondagavond laat een antwoord op hun vraag krijgen, komt dat meestal rechtstreeks van mij. Het blijft zwoegen. Gelukkig heb ik mijn genen mee. Ik kom uit een familie van Brabantse werkpaarden.”