Disruptie is soms niet ver te zoeken. Een out-of-the-box-idee als ‘wassen zonder water’ kan al volstaan voor een businessmodel. Het leidde in het geval van de 24-jarige bio-ingenieur Anko Goossens tot Sanzo, een carwashsysteem waarbij niet alleen geen enkele druppel water wordt verbruikt, maar waarbij de carwash ook naar de (bedrijfs)klant komt. “Met ons concept willen we in België - en als het kan op termijn aan de wereld - tonen dat water gebruiken om auto’s te wassen eigenlijk een absurde verspilling is.”

Zijn vader had bij de nieuwelingen en junioren gekoerst en zo geraakte Anko Goossens reeds als kind gepassioneerd door het wielrennen. Op 14-jarige leeftijd waagde hij zelf zijn kans: hij haalde enkele mooie ereplaatsen en zelfs een overwinning bij de junioren, maar in het laatste jaar bij de beloften ging het – helaas figuurlijk – bergaf.

Door de moeilijke combinatie met zijn studies en na een niet-selectie voor een koers vlak bij zijn deur besloot hij in 2019 de handdoek te gooien en zijn vizier op zijn studies bio-ingenieur en op het ondernemerschap te richten.
Het idee om zelf een zaak op te starten zat er al van kindsbeen af in, ook al omdat mijn vader zelfstandige was”, vertelt Goossens. “Ik had weliswaar nog geen idee wat ik wilde doen, maar was er wel van overtuigd dat ik later mijn eigen baas wilde zijn (lacht).”

Auto’s wassen zonder water

“Ik ben altijd gepassioneerd geweest door mooie wagens”, gaat de jonge entrepreneur verder, “maar het concrete idee van wassen zonder water kwam er pas toen ik tijdens mijn studies bio-ingenieur aan UGent ontdekte dat er reinigingsproducten bestonden die dat effectief mogelijk maakten – producten die bovendien volledig uit plantenextracten werden gemaakt én biologisch afbreekbaar waren.”

Onze belangrijkste betrachting was om iets te doen aan het gigantische waterprobleem, en zo ons steentje bij te dragen aan een samenleving waar waterverspilling tot een minimum gereduceerd wordt

“Ik ben daarmee beginnen experimenteren en heb heel wat wagens van particuliere klanten gewassen, tot ik er helemaal van overtuigd was dat dit ook kon werken voor bedrijven. Met twee vennoten heb ik vervolgens Sanzo - naar het Franse ‘sans eau’ - opgericht. Onze belangrijkste betrachting was om iets te doen aan het gigantische waterprobleem waar we mee kampen, en zo ons steentje bij te dragen aan een samenleving waar waterverspilling tot een minimum gereduceerd wordt. Vanuit die gedachte vonden we het dan ook absurd om wagens met water te wassen: pure verspilling in onze ogen. Met ons concept willen we België – en als het kan op termijn de wereld – tonen dat het anders kan.”

Sanzo-founders Anko Goossens en Akmal Kasymov

Minstens 20.000 liter water besparen

Om het voor bedrijven nog aantrekkelijker te maken, komt de carwash ook naar de bedrijven zelf. “Time is money, dat concept is nog steeds overtuigend”, zegt Goossens. “Door die manier van werken kunnen werknemers aan de slag blijven, terwijl wij hun auto wassen. Wij hebben bovendien geen wateraansluiting nodig zodat we letterlijk overal bedrijfswagens kunnen wassen – tot in de ondergrondse parkings van grote steden toe.”

“Door naar de bedrijven zelf te gaan winnen die tijd – net als hun werknemers, die in hun vrije uren vaak geen gaatje vinden om naar de carwash te gaan, zelfs al krijgen ze daar van de werkgever een premie voor. Per wagen besparen we ook liefst honderd liter water. Als je dan weet dat we maandelijks meer dan 200 auto’s wassen, komt dat op een besparing van minstens 20.000 liter water. Stel je voor dat we dat volume op termijn naar 2.000 of meer auto’s kunnen brengen. Daarom focussen we ook niet op particulieren, maar op B2B klanten: om het verschil te maken moeten we op grote volumes mikken en op wagens die dicht op elkaar staan. Met andere woorden: bedrijfswagenparken.”

Dubbele impact maken

Daar stopt het duurzame verhaal van Sanzo overigens niet: per gewassen auto gaat 0,6 euro naar de ngo Join For Water die ervoor zorgt dat jaarlijks tienduizenden mensen toegang krijgen tot duurzame oplossingen voor drinkwater, sanitair en hygiëne. “Dat end-to-end duurzaamheidsverhaal is uiteraard een van onze selling points, maar we staan er ook honderd procent achter aangezien we nu eenmaal vertrokken zijn vanuit dat idee”, benadrukt de zaakvoerder.

We wilden echter meer doen dan alleen water besparen, en ook organisaties steunen die actief zijn regio’s waar watertoegang niet evident is. Door dat de communiceren aan onze klanten, beseffen die dat ze door de samenwerking met Sanzo rechtstreeks bijdragen aan die initiatieven en dus dubbele impact maken.”

Anko Goossens is momenteel samen met zijn twee vennoten druk bezig om zijn start-up ingang te doen vinden bij klanten en rendabel te maken. “Schalen is momenteel onze grootste uitdaging. Zeker omdat we jonge ondernemers zijn, weten we nog niet altijd goed hoe het eraan toegaat in de grote bedrijven die we als potentiële klanten aanschrijven. Zo tonen ze zich bijvoorbeeld enthousiast over ons concept, maar trekt de economische realiteit dan opeens een streep door hun intenties om met ons in zee te gaan.”

“Dat is niet altijd gemakkelijk, net als het feit dat het vaak lang duurt vooraleer we ergens kunnen opstarten, terwijl wij uiteraard zo snel mogelijk aan de slag willen. Maar daarnaast geeft ondernemen ook veel voldoening: ideeën krijgen en die vervolgens uit te werken, die vrijheid is voor mij onbetaalbaar. Ondernemen voelt daarom niet aan als werken – een gevoel dat ik voor de rest van mijn leven wil ervaren.”

Net als in de koers is in ondernemen het ene seizoen beter of slechter dan het vorige, en komt het erop aan om na tegenslag of een valpartij verder te doen

Ook het binnenhalen van een klant die vervolgens ook tevreden blijkt over je service, geeft een kick, aldus Goossens. Voelt dat aan als een overwinning in het wielrennen? “Moeilijk te zeggen aangezien ik daarvoor niet genoeg wedstrijden gewonnen heb”, lacht Goossens. “Wat wel vergelijkbaar is tussen ondernemen en wielrennen, is de nood aan doorzettingsvermogen en discipline. Net als in de koers is in ondernemen het ene seizoen beter of slechter dan het vorige, en komt het erop aan om na tegenslag of een valpartij verder te doen.”

Eerst de bedrijven, dan de man in de straat

Met Sanzo willen Anko Goossens en zijn twee vennoten een heel concrete bijdrage leveren aan de waterproblematiek. Maar zinkt de moed hem soms niet in de schoenen na het zoveelste doembericht over overstromingen, droogtes en lage grondwaterstanden? Heeft hij met andere woorden niet het gevoel dat Sanzo niet meer is dan een druppel op een hete plaat? “De situatie is niet om vrolijk van te worden”, beaamt hij, “maar ik koester het misschien wat naïeve optimisme dat ik met mijn onderneming de wereld een beetje beter maak.”

“Het zijn projecten als de onze die de bedrijven, de publieke opinie en zelfs de overheid er kunnen van overtuigen hoe we effectief en efficiënt water kunnen besparen, en hoe we het veel nuttiger kunnen aanwenden dan voor het wassen van auto’s. Procentueel is onze oplossing misschien niet indrukwekkend, maar elke druppel telt. En het begint sowieso altijd bij de bedrijven, waarna de man in straat wel zal volgen. Die voortrekkersrol willen wij graag spelen.”

“Kortom, ik ben optimistisch”, besluit de voormalige wielerbelofte. “De wetenschap evolueert, er komen nieuwe innovatieve oplossingen, sectoren als het wielrennen die niet bekend stonden als duurzaam beginnen nu ook steeds meer die kaart te trekken, en voor bedrijven lijkt maatschappelijk verantwoord ondernemen vandaag niet minder dan een evidentie… Het probleem is urgent, maar ik ben hoopvol dat we er uiteindelijk wel zullen geraken.”