Koen Thijssen, founder & CEO Insify

Koen Thijssen, één van de drie oprichters en voormalig CFO van bloemenbezorgdienst Bloomon, timmert sinds 2019 aan een nieuwe start-up. Met Insify wil hij een frisse wind door de traditionele verzekeringswereld doen waaien door ondernemers zelf hun zakelijke verzekeringen online af te sluiten. En dat zijn jonge InsurTech bedrijf de wind in de zeilen heeft, bewijst de 15,1 miljoen euro die Thijssen recent wist op te halen. “Alles is al eens bedacht, maar het is aan jou om het als ondernemer beter te doen. Gefocust, vernieuwend, met veel passie én het nodige doorzettingsvermogen”, vertelt de 37-jarige Nederlander aan Bloovi.

Als twintiger droomde Koen Thijssen al van een eigen bedrijf. Het ontbrak hem alleen nog aan een goed idee en een startkapitaal. Daarom besloot hij eerst een paar jaar bij Rocket Internet, een investeringsmaatschappij en start-up incubator, aan de slag te gaan. “Bij Rocket Internet leerde ik de kneepjes van het ondernemersvak. Dat ging van het werven van abonnees voor Hello Fresh tot het opzetten van kantoren in Myanmar, Bangladesh en Pakistan”, vertelt hij over die periode.

“Geweldig leuk en ontzettend leerzaam, maar op een gegeven ogenblik wilde ik meer. Het ondernemen begon echt te kriebelen en ik wilde het zelf eens gaan proberen. Toen heb ik met twee goede vrienden, Bart Troost en Patrick Hurenkamp, bloemenbezorgingsdienst Bloomon opgezet. Dat was in 2014.”

Van idee aan de keukentafel tot miljoenenbedrijf

Het idee voor Bloomon ontstond letterlijk aan de keukentafel, volgens Thijssen. “We bedachten het concept en besloten het gewoon maar eens te gaan proberen. Zo startten we vrij onbevangen.” In een mum van tijd groeide de Nederlandse start-up uit tot een succesvol bedrijf met kantoren in vijf landen en meer dan honderd man personeel. “Het was een hele mooie rit”, blikt de voormalige CFO voldaan terug.

Bloemen online verkopen is niet het meest wereldschokkende idee, maar als je dat op een gefocuste, vernieuwende manier doet waardoor het product beter wordt, dan zie je dat zo’n idee toch behoorlijk snel van de grond kan komen

De grondslag van dit succes? Een goede executie, benadrukt Thijssen. “Als je aan allerlei mensen had gevraagd of je in de bloemensector nog een vernieuwend bedrijf kon opstartten, dan was het antwoord gegarandeerd neen geweest, want alles is al eens geprobeerd. Dat wisten wij uiteraard ook, maar toch lieten we ons niet ontmoedigen.”

We gingen aan de slag en ontdekten dat ‘succes’ niet zozeer met het idee, maar vooral met de uitvoering te maken heeft. Die moet heel strak en gefocust georganiseerd zijn. Bloemen online verkopen is namelijk niet het meest fantastische wereldschokkende idee maar als je dat op een gefocuste, vernieuwende manier doet, waardoor het product beter wordt, dan zie je dat zo’n idee toch behoorlijk snel van de grond kan komen.”

© Bloomon

Volgens Thijssen staat of valt een idee met passie en doorzettingsvermogen. Dat noemt hij de Grit-factor’. “Wanneer je om je heen kijkt, lijkt alles al bedacht of onmogelijk. Als ondernemer is het dan ook jouw taak om daar doorheen te kijken. Je moet op zoek naar datgene wat jij kunt toevoegen: hoe kun jij het anders en beter doen? Het beste gevoel ter wereld? Dat krijg ik wanneer een onmogelijk idee, dankzij passie en doorzettingsvermogen, uitgroeit tot een bedrijf waar mensen werken en gebruik van maken.”

Opnieuw beginnen met een wit blad

Na vijf jaar Bloomon besloot Thijssen dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging. “Bloomon kwam in een managementfase terecht. De stormachtige groei was voorbij. Op dat moment kreeg ik twee inzichten. Eén: ik ben beter in bouwen, dan in managen. En twee: ik heb een financiële achtergrond, waar ik al een hele lange tijd niets mee deed, terwijl ik de sector heel interessant vind. Juist omdat deze zo inefficiënt en vastgeroest is. Toen kreeg ik een ingeving: zakelijke verzekeringen simpel en transparant maken. Met dat idee in het achterhoofd, besloot ik Bloomon gedag te zeggen en iets nieuws op te zetten.”

Het team van Insify (©Marjolein van der Klaauw)

Iets nieuws opzetten, betekende ook: opnieuw beginnen. “Ik zat letterlijk aan een oud Ikea bureautje, met een leeg A4 voor me. In één klap werd ik teruggeworpen op mezelf. Ik had geen team meer en ook geen medeoprichters. Het enige wat ik had, was een niet uitgewerkt idee. Ik had geen idee waar ik moest beginnen en had mijn oog laten vallen op een sector waar ik nog geen dag in m’n leven in had gewerkt. Het enige wat ik wist, was dat zakelijke verzekeringen slecht geregeld waren en dat dit anders en beter moest. Dat was mijn vertrekpunt.”

Je klopt op heel veel deuren, krijgt heel vaak nee, maar het draait om die ene ja

“Als het me lukt om in ieder geval één klant te werven die bij mij online een verzekering afsluit, dan is het idee in ieder geval niet mislukt.” Zo ging Thijssen aan de slag. “Ik dacht: ‘Wat is ervoor nodig om die eerste klant een verzekering aan te bieden?’ Van daaruit ben ik gaan bouwen. Ik klopte op heel veel deuren, kreeg heel vaak een neen, maar ook een paar keer ja. Dat is voldoende, want zo vorm je een klein enthousiast groepje waar je mee aan de slag gaat.”

(©Marjolein van der Klaauw)

Europees marktleider worden

Na het eerste succes, verlegde Thijssen zijn doelstellingen. Wat begon bij één verzekerde, groeide uit tot de ontwikkeling van eigen verzekeringspolissen. “We gingen een samenwerking aan met de grootste verzekeraar ter wereld en trokken met Accel één van de beste investeerders ter wereld aan.”

Inmiddels haalde de Nederlandse ondernemer zomaar even 15,1 miljoen euro groeikapitaal op om met Insify de grens over te steken. “Zo groeit het idee, dat twee jaar geleden aan een IKEA-bureautje ontstond en waar maar weinigen echt in geloofden, al snel uit tot een Europees succesverhaal.”

Onze grootste bottleneck is dat we nog niet genoeg mensen aan boord hebben

De plannen voor 2022? Het team opschalen en verder uitbreiden naar de rest van Europa. “We hebben veel ambitieuze plannen en de organisatie ontwikkelt zich enorm snel. Onze grootste bottleneck is dat we nog niet genoeg mensen aan boord hebben”, zegt de oprichter. “Daarom gaan wij ons personeel de komende twee jaar verviervoudigen. De droom? Marktleider in Europa worden. En ja, ik denk écht dat het gaat lukken!