(©Sixshooter for Connexi)

Na haar studies TEW, gevolgd MBA aan de Vlerick Business School, stapte Charline Leroi in 2007 in het bedrijf van haar vader. Autoglass Clinic pioniert sinds 1979 in autobeglazing, niet enkel in België, maar ook over de grenzen heen. Zo is Charline Leroi, zoals ze zelf zo mooi verwoordt, in een glazen wieg geboren. Met het volste vertrouwen van haar vader nam ze de teugels van het bedrijf stevig in handen, leerde ze gaandeweg de kneepjes van het vak en vond ze al snel de formule tot succes. “Ik beschouw mezelf eerder als een atypische ondernemer.”

“Mijn vader was een ondernemer pur sang, een natuurlijke leider”, vertelt Charline Leroi met veel respect. “Ik ben vooral op zoek naar harmonie, wat mij eerder een atypische ondernemer maakt.” Dit zijn de drie kantelmomenten die haar gemaakt hebben tot de onderneemster die zij vandaag is.

1. Geen syndroom van Prince Charles

Zoals gezegd stapte Charline Leroi rechtstreeks van de schoolbanken in het bedrijf dat haar vader in 2001 had overgenomen, iets wat tijdens haar studies zeker nog niet in de sterren stond geschreven. “Bij ons thuis werden we vooral gestimuleerd om ons eigen ding te doen”, zegt ze daarover. “Bovendien waren het grote schoenen die ik moest vullen, misschien was dat wat mij voordien altijd had tegengehouden om ervoor te gaan.”

Hugo Leroi zag met de intrede van dochter Charline een kans om zelf het bedrijf los te laten. “Bij ons heerste het syndroom van Prince Charles helemaal niet”, zegt Charline Leroi. “Op mijn eerste werkdag nam mijn vader de stapels van zijn bureau en plaatste die op mijn bureau. Hij liet echt alles los.”

Bij ons heerste het syndroom van Prince Charles helemaal niet. Op mijn eerste werkdag nam mijn vader de stapels van zijn bureau en plaatste die op mijn bureau. Hij liet echt alles los

Het deed de toen 23-jarige Charline Leroi even naar adem happen. “Zoals ze jou in een zwembad gooien.” Het was zoeken en vloeken, maar achteraf gezien wel een mooi blijk van vertrouwen, geeft ze zelf aan. “Uiteindelijk ben ik m’n vader zeer dankbaar voor deze unieke kans, want het is zeer atypisch in een familiale context. Dat maakt dat wat wij sindsdien met Autoglass Clinic hebben opgebouwd grotendeels mijn verdienste is, samen met het ganse team. En ik heb alles op mijn eigen manier kunnen doen”, benadrukt Leroi.

Zo leerde ze de stiel van het ondernemen, door het gewoon te doen. “Gaandeweg win je ervaring, leer je de markt en zijn spelers kennen, heb je meer voeling met het product,…, en sta je daardoor ook veel steviger in je schoenen.”

(©Sixshooter for Connexi)

2. Het moederschap

In 2016 werd Charline Leroi voor het eerst mama, en dat heeft z’n impact gehad. “Het moederschap doet alles in perspectief plaatsen. Je kan hard werken en knokken voor je bedrijf, maar uiteindelijk wil je je kinderen vooral ook een warm nest bieden. Dat zorgde ervoor dat ik toch wel een aantal dingen in vraag ging stellen: hoe hard wil ik werken? Hoeveel wil ik er voor haar zijn?”

Het deed haar beslissen om elke woensdagnamiddag tijd vrij te maken voor haar dochtertje. “Ik vond het mentaal zeer moeilijk om woensdagnamiddag niet op kantoor te zijn, maar het geeft mij wel de nodige zuurstof”, aldus Leroi.

De term ‘work-life balance’ neemt ze liever niet in de mond: “Het is niet gewoon een balans tussen work en life; het is veel meer dan dat. Bovendien kan dat evenwicht van dag tot dag verschillen. En die kinderen, die zijn er altijd hoor (lacht)!”

Het is niet gewoon een balans tussen work en life, het is veel meer dan dat. Bovendien kan dat evenwicht van dag tot dag verschillen. En die kinderen: die zijn er altijd hoor

Voor Leroi was het in ieder geval een kantelmoment op vlak van relativeren, prioriteiten stellen en keuzes maken. “Voor mij staan mijn kinderen altijd bovenaan, omdat ik hen nu eenmaal een warm nest wil meegeven. Dat klinkt misschien gek, maar geluk hangt veel meer af van je eigen bloed dan van je eigen bedrijf.” Ze betreurt dan ook dat het moederschap nog steeds een taboe is in het ondernemerslandschap.

3. De komst van een externe CEO

Sinds haar moederschap botste Charline Leroi op haar eigen limieten: “Ik ben eerder een ondernemer dan een manager en bovendien ook niet de meeste gestructureerde persoon. Als we de volgende stap wilden zetten, dan hadden we nood aan iemand anders dan mezelf om dat mee in goede banen te leiden.”

Het idee om er een externe CEO bij te halen, speelde al even in haar hoofd. In 2018 vatte ze de zoektocht aan en in 2019 en verwelkomde ze Joeri Lieten. Voor Leroi is het een natuurlijke stap in hun groeiverhaal: “Ik zocht iemand die complementair was met mij om samen een goed team te vormen, want dat is de formule tot succes.”

De eenzaamheid die er af en toe wel was als ik grote beslissingen nam, is nu veel minder. We pingpongen veel met elkaar en doen alles in tandem
(©Sixshooter for Connexi)

Lieten bleek de frisse wind te zijn die het bedrijf op dat moment nodig had. “Hij keek als buitenstaander naar het bedrijf en kwam met nieuwe ideeën op de proppen die niet noodzakelijk al bestonden in onze business”, zegt Leroi. “De eenzaamheid die er af en toe wel was toen ik alle grote beslissingen moest nemen, is er nu veel minder. We pingpongen veel met elkaar en doen alles in tandem.”

Tot slot geeft Leroi nog wat wijze raad voor collega-ondernemers: “Zorg ervoor dat je goesting blijft hebben in wat je doet. Want als dat er niet meer is, dan moet je dat ernstig in vraag stellen. Voor mij is dat echt dé basis!”


Benieuwd naar het hele verhaal van Charline Leroi? Beluister hieronder het volledige podcastinterview: