Sam Heymans, co-founder en CEO van LIZY

Autoleasing voelt voor veel bedrijven nog vaak aan als een noodzakelijk kwaad. Het leasingproces minder omslachtig maken is één remedie en met tweedehandsvoertuigen (een primeur in België) kan het ook milieuvriendelijker, dachten young entrepreneurs Vincent Castus en Sam Heymans. Met LIZY willen ze naar een nieuwe digitale standaard voor autoleasing met een CoolBlue, Uber of Zalando-gevoel. De Brusselse scale-up tankte dit najaar nog 40 miljoen euro aan groeikapitaal, onder meer bij het investeringsvehikel van Marc Coucke die als nieuwe aandeelhouder mee aan boord stapt om de Franse markt binnen te rijden. We zijn vandaag de leasingmaatschappij met de beste reviews van heel Europa.

LIZY bestaat sinds 2018: een verhaal van twee founders voor wie het - wat heet - in de sterren geschreven stond dat ze zouden gaan samenwerken. “Vincent is gespecialiseerd in het bouwen van software en apps, product management en de architectuur erachter”, schetst Sam Heymans. “Hij bouwde ons volledige platform. Ik hou me vooral bezig met de businesskant.”

Een gemeenschappelijke vriend voorspelde ooit dat Heymans en Castus ooit zouden samenwerken. “Op een dag belde die vriend me op om te zeggen dat Vincent op zoek was naar een nieuw avontuur”, vertelt die eerste daarover. “De klik tussen ons was er meteen, want we delen dezelfde visie, waarden en normen. Samen hebben we toen het zaadje voor LIZY geplant.”

Copyright: Thibault Belvaux

Student-ondernemers

Wat zeker hielp, is dat beide jongeheren op dat moment elk al een eigen ondernemersparcours hadden afgelegd. “Op mijn 19de, nog tijdens mijn studententijd, werd ik eventorganisator”, zegt Heymans. “Toen ik afstudeerde, had ik daardoor al een heel goed beeld over ondernemerschap. Ik zette evenementen op voor 1.000 man en daar komt heel wat marketing en sales bij kijken: je moet onderhandelen met zalen, met dj’s, drankenhandelaars, er is security nodig,… En je moet vooral kunnen dóórgaan op een drukke dag.”

Na zijn studies Handelsingenieur in Louvain-La-Neuve (Heymans is afkomstig uit Leuven maar wilde per se op kot in het Franstalige landsgedeelte) studeerde hij verder aan de HEC Paris, een gerenommeerde business school in de Franse hoofdstad. “Na enkele ervaringen in loondienst was mijn besluit dat ik definitief wilde kiezen voor ondernemerschap. En net op dat moment leerde ik dus Vincent kennen.”

Kleine klanten serieus nemen

Het duo koos voor leasing omdat ze daar heel wat extra mogelijkheden zagen om ondernemingen te ontzorgen. “Veel bedrijven zijn niet erg tevreden zijn over hun leasingfirma. Nergens is het een groot liefdesverhaal, stelden we vast”, aldus Heymans. “Daar vinden onze oplossingen vruchtbare grond. De bottomline is: service bieden en je klanten serieus nemen. Ook een klein bedrijf dat maar één auto wil leasen, verwacht een topservice. Maar we merkten dat juist dat type klanten de slechtste service kreeg: veel betalen en vervolgens lang moeten wachten.”

Tweedehands leasen betekent tijdwinst. Naast het prijsvoordeel en de verdwenen wachttijd, is er ook de milieuwinst

Daaruit ontstond ook het idee om jonge tweedehands lease auto’s aan te bieden, een primeur in ons land. “In plaats van een wagen één keer te leasen voor vier jaar kan je die ook twee keer leasen. Tweedehands leasen betekent dus tijdwinst. Naast het prijsvoordeel en de verdwenen wachttijd, is er ook de milieuwinst. Voor één tweedehandswagen hoef je geen nieuwe wagen te produceren - een nieuwe wagen produceren stoot heel veel CO2 uit. We besloten om de leasing digitaal aan te bieden waardoor je een wagen net zo vlot kan bestellen als een sweater bij Zalando.”

Het team van LIZY

Beste reviews van heel Europa

Heymans en Castus willen met LIZY van de leasingtransactie vooral een aangename ervaring maken. En dat lijkt hen ook goed te lukken. “We zijn vandaag de leasingmaatschappij met de beste reviews van heel Europa”, zegt Heymans met enige trots. “Een leasingmaatschappij is een serviceprovider, wij willen echt ontzorgen. Digitaal kan dat door je klanten béter te bedienen, tegen een lagere kost.”

Kapitaalsintensief is leasing zeker, maar LIZY is gestart als een market place, niet als een fysieke leasingmaatschappij met een eigen vloot. “We wilden een digitaal platform ontwikkelen dat we integreren met bestaande leasingmaatschappijen”, legt de CEO van de Brusselse scale-up uit.

Toch moest er aan tafel gezeten worden voor financiering die groei mogelijk zou maken. De Belgische e beursgenoteerde autodienstengroep D’Ieteren kwam als partner uit de bus. “Meteen een grote naam en hun toekomstvisie op de lange termijn met oog voor de digitale marktevolutie gaf de doorslag”, zegt Heymans daarover. “Leuk was vooral dat ze wilden samenwerken en investeren in een bedrijf waarmee ze samen aan de toekomst kunnen bouwen. Voor ons een grote stap, want we kenden weinig van auto’s en we hadden niet de juiste contacten. Bij D’Ieteren vonden we dat allemaal wél.”

Ook de eerste investeringsronde van LIZY, goed voor één miljoen euro groeikapitaal, maakte deel uit van de deal met D’Ieteren. “Als 25-jarige ondernemers een miljardenbedrijf zien investeren in jouw idee is een geweldig gevoel”, aldus Heymans. “Wij weten hoe we een digitaal platform moeten bouwen, zij weten alles over automotive. Met hun start-up studio Lab Box investeert D’Ieteren in start-ups en scale-ups die de toekomst van de mobiliteit in België mee vormgeven. Enerzijds maken we deel uit van een sterk ecosysteem waar veel kennis en knowhow over de dynamiek van mobiliteit aanwezig is, anderzijds mogen we de wagens van D’Ieteren op ons platform aanbieden. Dankzij die boost hebben we de basis kunnen leggen voor de verdere expansie van LIZY.”

Levenscyclus leasingwagens verlengen

De elektrificatietrend is nog een andere serieuze uitdaging voor een leasingbedrijf dat zich specialiseert in tweehandswagens. Maar het aantal groeit snel, laat Sam Heymans weten. “Een elektrisch voertuig kan je veel langer kan gebruiken. Er is minder onderhoud nodig voor een elektromotor dan voor een verbrandingsmotor met allemaal kleine onderdelen. Een elektrische wagen stoot extra weinig CO2 en die wil je tijdens zijn levenscyclus meerdere keren kunnen inzetten.”

Natuurlijk hebben we aankopers nodig om voldoende EV’s op ons platform te krijgen. Wel is er stilaan heel veel keuze, want veel merken als Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen, Volvo zijn nu even gegeerd als Tesla. Er dan zijn er ook de Chinese challengers zoals Polestar.”

In de transitie naar EV’s is er nu ook een duidelijk pad naar 100% elektrische wagens tegen 2035. Intussen biedt LIZY nog wel dieselwagens aan. “Als servicebedrijf wil je je klanten bedienen met de producten waar ze om vragen”, zegt de CEO. “Ook een tweedehands diesel of benzine laat je beter nog extra rijden dan om die snel af te schrijven, ook al lijkt dat wat contra-intuïtief. Een wagen met 150.000 kilometer op de teller naar de schroothoop verwijzen, is pure verspilling.”

LIZY-founders Vincent Castus en Sam Heymans

Marc Coucke aan boord

Een belangrijke mijlpaal was de recente nieuwe financieringsronde van 40 miljoen euro via Alychlo, het consortium rond Marc Coucke. “We zijn begonnen met een kapitaalsverhoging om met LIZY Europese leider te worden in digitale leasing. Daar zijn we voor met een aantal partijen aan tafel gaan zitten maar het Alychlo-team bleek next level. We share your dreams, zo kun je deze samenwerking wel omschrijven. Ze zijn niet het type investeerders dat alles wil veranderen. Onze eigen visie en doel blijven de leidraad. Een investeerder als Alychlo biedt onwaarschijnlijk veel toevoegde waarde: door hun ervaring met snelgroeiende ondernemingen, met hoe je een product in de markt zet, sales en marketing, hoe je financieel tewerk gaat. Bovendien zetten ze sterk in op Belgische groeibedrijven.”

Met Alychlo en D’Ieteren hebben twee Belgische toppers hun naam verbonden aan LIZY. “Een gedroomde omkadering”, volgens Sam Heymans. “Als ik terugkijk op de voorbije vier jaar, dan denk ik dat we als jonge ondernemers die een bedrijf startten af en toe misschien wat naïef waren. Maar het is heel normaal dat je moet bijleren. De coronacrisis was ontegensprekelijk een obstakel. We mochten toen geen wagens meer leveren, dat kon alleen nog voor essentiële producten.”

“Vanuit e-commerce oogpunt is dat natuurlijk een bijzondere situatie. Maar corona bood ons wel de tijd om te reflecteren over onze toekomstvisie. Dankzij het performante digitale platform dat daaruit voortvloeide, kunnen we nu echt de concurrentie aangaan met de grote jongens. Je kan bij LIZY een met een paar clicks een leasingwagen bestellen, een onderhoud boeken of eenvoudig een ongeval afhandelen. Wij analyseren alle processen van een leasingmaatschappij en koppelen daar een digitale oplossing aan, binnen één interface.”

Autoroute du Soleil - en verder

Met zijn Franstalige studieachtergrond valt het niet te verwonderen dat Sam Heymans als eerste buitenlandse markt voor Frankrijk koos. “Wij zijn daarmee in de eerste fase van internationalisering en hopelijk op weg naar Europees leiderschap in digitale leasing”, benadrukt hij. “De Franse taal en de cultuur liggen me en de markt is groot met heel veel potentieel. Er zijn veel kmo’s en er wordt veel geleased.”

De Franse markt is wel minder matuur dan de Belgische. Franse leasingklanten zijn ook niet zo gebrand op grote, dure wagens als wij. Bij onze zuiderburen kan je een wagen gek genoeg wel sneller leasen dan in België omdat je minder administratieve stappen moet volgen, geen nummerplaten dient aan te vragen,… In theorie kan je daardoor al binnen enkele dagen achter het stuur plaatsnemen, waar dat in België enkele weken duurt. In ons land moet je voor elke leasingcyclus telkens een andere nummerplaat aanvragen.”

Internationale expansie terwijl enkele economische indicatoren op onweer wijzen is een groot avontuur, maar volgens Sam Heymans is LIZY voldoende gewapend om die nieuwe weg op te gaan. “Dankzij de recente kapitaalverhoging zitten we goed. We zijn ook erg voorzichtig in ons kredietbeleid. Samen met onze investeerders anticiperen we zo goed mogelijk op de economische bewegingen. Hun langetermijnvisie biedt rust, ook al gaat het eens een of twee jaar wat minder.”