Floris Benoit, founder van Studio Copain

Goed een jaar geleden stopte Floris Benoit als Head of Creative Partnerships bij Mediahuis België, waar hij in 2012 als marketeer begon. Amper twee maanden later ging Studio Copain live, de marketingboetiek waar hij alleen startte maar waar intussen vijf mede-Copains aan de slag zijn. Van media mogul naar start-up, van loonwerker naar zaakvoerder: een switch die de West-Vlaming relatief vlot, maar niet zonder geworstel verteerde. “Wanneer is het genoeg en zijn we tevreden met een bereikte status?”

Studio Copain noemt zichzelf een groeiversneller, die dankzij de inzet van digitale marketingtools voor omzetgroei zorgt bij ondernemers. “Dat gaat dan over e-mailmarketing, sociale media, growth hacking, branded content,… Kortom, alles wat kan bijdragen tot versnelde groei”, legt Floris Benoit uit. “Onze klanten zijn ofwel lokale spelers met ambities die de provinciegrenzen overstijgen, ofwel grote, Vlaamse merken als Mediahuis, waar ik zelf voor gewerkt heb.”

We merkten dat we bij die twee doelgroepen het meest groei-impact kunnen genereren. Om die reden waken we erover dat het klanten zijn met een positieve, duurzame boodschap. Want een verhaal van meer positiviteit en geluk helpen we graag versneld groeien.”

Van baas naar klant

Benoit werkte tien jaar voor Mediahuis, maar opeens wilde hij er weg en zelfstandig gaan ondernemen. En of de drang groot was: hij gaf zijn ontslag in volle coronatijd en twee maanden later was er Studio Copain. “Corona maakte één ding duidelijk: er kan altijd iets gebeuren waardoor de economie stilvalt, dus zal er altijd een excuus zijn om niet te ondernemen. Ik kon het dus even goed nu doen”, vertelt hij daarover.

Corona maakte één ding duidelijk: er kan altijd iets gebeuren waardoor de economie stilvalt, dus zal er altijd een excuus zijn om niet te ondernemen. Ik kon het dus even goed nu doen

Bovendien was ik al 31 en besefte ik dat ik geen tien jaar meer moest wachten. De drang om te ondernemen zit sowieso in mij: ik heb al sinds mijn 21ste een btw-nummer (lacht). Omdat ik ook al enige tijd als zelfstandige in bijberoep aan de slag was, merkte ik dat ondernemers ondersteuning nodig hadden bij hun digitale sprong voorwaarts. Ik kon daar met andere woorden écht resultaten neerzetten, op voorwaarde dat ik me er voltijds op neerlegde. Dus sprong ik in het onbekende, maar zonder slaande deuren, want zoals gezegd is Mediahuis nu een klant van ons. Wat ik persoonlijk heel mooi vind!”

hoi@aarongodderis.com
(Copyright: Aaron Godderis)

Klantenstop

Op één jaar tijd nam Benoit als zaakvoerder vijf mensen voltijds in dienst, maar het is zeker niet zijn ambitie om zelf een mediareus te worden, voegt hij er meteen aan toe. Alleen: hoe bewaak je zoiets? “Om de dienstverlening te bieden die je voor ogen hebt wanneer je een zaak begint, heb je de juiste profielen nodig”, legt Benoit uit. “Maar op een bepaald moment bereikt dat een limiet en moet je gaan schalen. En dan moet je jezelf de vraag stellen: wil ik dat? In mijn geval: voorlopig niet.”

“Daarom hebben wij een klantenstop ingelast omdat we niet de kwaliteit zouden kunnen leveren waar we bekend om willen staan. Daarnaast zijn we selectiever geworden in het type klanten dat we willen servicen. Ik wil hier overigens zeker niet hautain klinken, alsof wij de luxe hebben onze klanten zelf te kiezen. Veeleer is het zo dat we met die klanten in zee gaan waarmee we de grootste impact kunnen genereren.”

Champions League

“Anderzijds toon ik mezelf graag ambitieus door te zeggen dat er geen limiet staat op het aantal medewerkers of de omzet die we kunnen genereren”, laat Benoit er geen twijfel over bestaan. “Mijn ultieme droom is namelijk om de nummer één marketingboetiek van Vlaanderen te worden: geen supermarkt waar je duizenden producten vindt, maar een exclusieve delicatessenzaak die maatwerk levert voor de lokale, ambitieuze klant. We willen met andere woorden wel op het hoogste niveau spelen maar dan in de Champions League van de marketingboetieks en niet in die van de grote Brusselse kantoren, en zo dicht bij ons eigen DNA blijven.”

hoi@aarongodderis.com
(Copyright: Aaron Godderis)

“Ik worstel eerlijk gezegd wel met het gegeven ‘groei’, zelfs al zijn we dan zelf een digitale groeiversneller. Noem het gerust een soms wat ongemakkelijke spreidzit: in mijn persoonlijk leven ben ik heel erg bezig met balans, mindfullness, meditatie en onthaasting, terwijl mijn werk draait rond growth hacking en performance marketing. Mijn vraag is vooral: wanneer is het genoeg en zijn we tevreden met een bereikte status? En hangen we er vaak niet wat te veel kak aan? Want uiteindelijk is het maar groei en maar een bedrijf, dat toch niet ons hele leven en onze persoonlijkheid bepaalt?”

Ik worstel eerlijk gezegd wel met het gegeven ‘groei’, zelfs al zijn we dan zelf een digitale groeiversneller. Noem het gerust een soms wat ongemakkelijke spreidzit

“Ik heb soms het gevoel dat er onzichtbare entiteit in mijn rug zit die me opjaagt om het continu meer en beter te doen: nog meer omzet, nog meer winst, nog meer groei, nog een overname,... Maar uiteraard ben ik het die me dat zelf aanpraat. De vraag is dan: waarom? Ik heb de indruk dat veel Vlaamse ondernemers datzelfde voelen: alsof het een vereiste is. Maar ik weet niet meteen hoe het komt.”

Betere wereld creëren

“Kijk, ik heb voor alle duidelijkheid niets tegen groei en in sommige sectoren is het ook een noodzaak om te overleven, maar in alle andere sectoren vind ik wel dat je je als ondernemer de vraag moet stellen waarom je wil groeien: is het om impact te genereren, of om je ego te strelen? Heb je effectief een valabele reden en is het bewuste keuze in het licht van een hoger doel, dan heb ik maar één advies: gaan, gaan, gaan. Indien niet, dan moet je misschien wat langer voor de spiegel staan, wat al een heuse stap vooruit zou zijn”, aldus Benoit.

Ik geloof oprecht dat, mocht iedereen zich die groeivraag stellen, we een betere wereld kunnen creëren

“Ik geloof oprecht dat, mocht iedereen zich die groeivraag stellen, we een betere wereld kunnen creëren. Dat vereist van jezelf als ondernemer wel dat je blijft herhalen waar je in gelooft, anders loop je het risico in angst en paniek te ondernemen. Blijf bij je strategie! Ik zou ook vijftig procent meer omzet kunnen draaien als ik me er op toeleg, maar het past gewoon niet in mijn strategie van duurzaamheid.”

hoi@aarongodderis.com
(Copyright: Aaron Godderis)

Een boom voor elke klant

Duurzaamheid: het hoge woord is eruit. Want groei was niet de enige uitdaging waar Floris Benoit als startend ondernemer tegenaan keek. “Iedereen beseft intussen dat er op vlak van duurzaamheid iets moet gebeuren: niet alleen wat betreft work-life balance, maar ook het milieu. Als ondernemer worstel ik met de vraag hoe wij daar met onze kleine kmo aan kunnen bijdragen. Want duurzaamheid op de werkvloer is voor mij meer dan kraanwater drinken uit een metalen fles: dat is voor mij het Olympisch minimum. Daarom planten wij voor elke nieuwe klant een boom in ons zogenaamde Copain-bos, geven we elke medewerker een elektrische step, zetten we de verwarming op 19 graden – nog voor dat een overheidsadvies was – en houden we yoga tijdens de werkuren.”

“We investeren ook écht in de onderlinge relaties, onder meer via diepgaande teambuildings, omdat niet elke ROI in euro’s kan uitgedrukt worden. Maar is dat allemaal wel essentieel genoeg om als kleine speler een bijdrage te leveren? Daar worstel ik wel eens mee als zaakvoerder. Anderzijds troost ik me met de gedachte dat, als iedereen bij zichzelf begint, we uiteindelijk een mooiere wereld zullen creëren”, aldus Benoit.

“Dat is trouwens ook een reden waarom ik al tien maanden geen alcohol meer drink: ik voel me er zelf fitter, productiever en dus een betere zaakvoerder door. In het begin was ik ook wel wat nerveus als ik naar een netwerkevent moest waar uiteraard alcohol zou zijn, maar het feit dat ik niet drink bleek zowaar een ijsbreker: men vroeg mij naar het waarom, ik kreeg respect en ik heb er zelfs nieuwe klanten door verworven. Kortom, het was mijn beste beslissing van 2022 (lacht).”